MODA

Benetton je opet onakav kakvim ga pamtimo iz djetinjstva. Poprilično smo nostalgične

FOTO: @benetton

Benetton nije samo talijanski brend odjeće u šarenim bojama. Benetton je nostalgija koja upravo doživljava preporod

Bile su to kasne 80-te kada su se starci vratili iz Trsta s punom vrećom odjeće za mene i sestru. Sjećam se, bilo je ljeto pa je pala nabavka običnih majica s kratkim rukavima, polo majica i kratkih tajica u najšarenijim printevima. Sve se moglo međusobno kombinirati, što smo naravno odmah i isprobale (modne revije su bile obavezne kada je pao novi shopping) i momentalno smo se zaljubile u Benetton.

To je bio naš dućan u kojem smo svake sezone kupovali novu odjeću. U to vrijeme Benetton je bio zakon, sjećam se kao danas koliko dugo smo nosile pojedine komade i kvalitete s kojom se malo tko mogao tada mjeriti. To najbolje vidiš na odjeći za klince koja je uglavnom stalno u mašini za veš. Naša ljubav trajala je negdje tamo do srednje škole, kada su se u igru ubacili i neki drugi brendovi.

SVI SU NOSILI BENETTON NEOVISNO O UZRASTU

Osim majica u svim mogućim bojama, Benetton je od samog početka imao kampanje koje su govorile glasno, više od bilo kojeg brenda u to vrijeme. Kontroverzne kampanje je od 1982. do 2000. za njih osmišljao Oliviero Toscani, a na njima smo mogli vidjeti veliku ljubav između svih rasa svijeta, Baracka Obamu kako ljubi Huga Cháveza, crnkinju koja doji bijelo dijete, i gomilu prizora koji su nas upozoravali na često aktualne društvene probleme. Nakon 17 godina vratio se u Benetton i za Vogue progovorio koliko je važno biti progresivan.

Nećemo tvrditi da je Benettonu pala popularnost u vrijeme odlaska umjetničkog direktora, ali negdje tamo na početku milenija počela se razvijati scena pristupačnih high street brendova koji su bili agresivniji i brži u stvaranju novih kolekcija, cjenovno povoljniji, ali i moderniji. To je samo jedna od stvari koja je koštala ovaj brend, slabo je stvarao nove trendove i ostao je negdje u zadnjim redovima.

Osim toga, debelo su zakasnili s jeftinijom proizvodnjom dok su za to vrijeme današnji divovi Inditex i H&M grupa svoju proizvodnju smjestili u zemlje s jeftinom radnom snagom. A i kad su ju premjestili, imidž im je narušen kada se zgrada Rana Plaza u Bangladešu urušila pri čemu je život izgubilo 1.135 osoba dok je 2.500 ranjeno. Iako su se glasnogovornici pokušali izvući, to im nije pošlo za rukom jer se u ruševinama pronađena i odjeća i dokumenti koje su vrlo brzo povezali s brendom. Šteta koju su trebali platiti bila je golema i tom prilikom su zatvorili trgovinu na londonskom Oxford Streetu.

GODINA 2018. OZNAČILA JE VELIKI PREOKRET U POSLOVANJU

Svi koji su pratili ovaj brend sigurno su primijetili da se na svojem putu nekako izgubio. U naše trgovine su uglavnom stizali klasični komadi zaostali u vremenu i sve je manje ljudi oko nas uopće nosilo taj brend. Sve dok prošle godine tvrtka nije napravila zaokret, i u stolac novog kreativnog direktora stavila francuskog dizajnera Jeana-Charlesa de Castelbajaca koji iza sebe ima dugu karijeru koja se kreće od dizajna i slikarstva pa sve do ulične umjetnosti. Debitirao je u modnom svijetu 1968. godine kada je pokrenuo brend sa svojom majkom, a 1974. godine postao je suosnivač talijanskog brenda Iceberg.

Castelbajac je bio ono što je trebalo Benettonu da ga vrati u prvobitno stanje, da mu doda popularnost, osvježi dizajn, iskoristi logotip i ponovno rekreira. Dizajner i brend također dijele strast prema umjetnosti, svakako treba spomenuti da je dizajner ranije surađivao s umjetnicima kao što su Andy Warhol, Miguel Barcelo, Keith Harig i Jean Michel Basquiat. Kada je prihvatio novu ulogu izjavio je kako će zajedno s brendom biti ispred vremena unoseći ljepotu i stil u svakodnevni život, ali i dalje po prihvatljivim cijenama. Ništa manje nismo ni očekivali, a prvu kolekciju predstavio je na Tjednu mode u Milanu u veljači ove godine i to na dan kada je otišao Karl Lagerfeld.

Očekivano, kroz kolekciju su provukli neke svoje prepoznatljive komade kao što su sportski prsluci, zimske jakne s punjenjem i pletivo. Da se kroz kolekciju provukla i njegova ideja o proizvodnji vidljiva u motivu ovčica koje simboliziraju integraciju od farme do odjeće. Naime, nedavno su iz brenda poručili da će do 2025. godine 100 posto pamuka koji kupi Benetton grupa biti održivo odnosno organski, reciklirano ili dobiveno od poljoprivrednika Better Cotton Initiative koji djeluje na globalnoj razini.

U kolekciji je bilo prisutno i nešto printeva likova iz crtića kao što su Charles Schulz i Mickey Mouse. I tako je brend koji posluje od 1965. godine počeo svoje kolekcije predstavljati na Tjednima mode. U prošlog stoljeću ga je možda istisnula brza moda, ali je do danas zadržao vrijednost koja sada ponovno cvate. Iako se čini da je neko vrijeme spavao, Castelbajac ga je dosta brzo probudio.

Baš sam neki dan bila u trgovini na Cvjetnom trgu jer sam htjela uživo vidjeti komade iz nazivimo ju nove ere Benettona. Osim snažnog osjećaja nostalgije koji mi je razvukao osmijeh na usne poželjela sam se ugurati u mekano pletivo s ključnim Benetton bojama koje sada imaju neku novu, ali i dalje vjerodostojnu nijansu.