HRVATSKA MODA

Kako je hrvatski Tribute Brand prepoznao vrijednost NFT-ja, rasprodao kolekciju u tri sata i ostvario suradnju s Gaultierom

Sudjelovali su u izradi nove Jean Paul Gaultier kolekcije visoke mode koju je za njih kreirala Chitose Abe, osnivačica i dizajnerica modne kuće Sacai

Lako je moguće da još niste čuli za Tribute Brand unatoč tome što se radi o trenutačno najeksponiranijem hrvatskom brendu u svjetskim medijima. U hrvatskim se medijima o njima ne piše mnogo, vjerojatno primarno zbog toga što mnogi još ne razumiju kako točno funkcionira digitalna odjeća kojom se bave, a još manje im pada na pamet izdvojiti 3.333 eura za haljinu koju nisu ni vidjeli. Ukratko, Tribute Brand bavi se kreiranjem i izradom digitalne odjeće. Radi se o komadima koji su dostupni u obliku NFT-ja. To su digitalni tokeni koji postoje na blockchainu, a to zapravo podrazumijeva da imate vlasništvo nad nekim digitalnim artiklom kao što su slika, animacija, video. NFT-jeve ne treba podcijeniti i okarakterizirati kao nečije digitalne črčkarije koje ne vrijede ništa. Glazbenica Grimes svoje je NFT-jeve koje naziva i digitalnim umjetninama, prodala za 5,8 milijuna dolara i to u svega 20 minuta. Više o toj konkretnoj temi možete pročitati na Telegramu, a mi ćemo se za sada zadržati na odjeći.

Gala Marija Vrbanić i Filip Vajda koji stoje iza brenda pioniri su u ovom području modne industrije, a činjenica da su pogodili pravi trenutak otvorila im je vrata u svijet mode i iz hrvatskog ih pretvorila u globalno utjecajan brend. Kolekcija koju su nedavno kreirali za online trgovinu digitalne odjeće The Dematerialised, prodala se u svega tri sata, a već idući dan njihov je rad osvanuo na Instagram profilu legendarnog Jeana Paula Gaultiera. Sudjelovali su u radu na njegovoj novoj kolekciji visoke mode koju je kreirala Chitose Abe, osnivačica i dizajnerica modne kuće Sacai.

KAKO JE TRIBUTE BREND STARTAO

Gala i Filip u modi su počeli raditi 2016. kad su pokrenuli svoj prvi brend Price On Request. Započeli su s kolekcijama koje provociraju, traže odgovore na društveno relevantna pitanja i upućuju na probleme. Prvu kolekciju tako su odlučili prezentirati na Cvjetnom trgu u Zagrebu ispred H&M trgovine u kojoj je u tim trenutcima trajao VIP shopping Kenzo x H&M kolekcije. Time su htjeli upozoriti na problem pretjerane proizvodnje i kupovine, ali i same publike koja podržava brzu modu. Brza moda šteti i okolišu i ljudima koji se nalaze u sredini lanca proizvodnje koji se obično odvija u zemljama trećeg svijeta gdje je proizvodnja jeftina jer je radna snaga iznimno potplaćena. Takva prezentacija kolekcije Price On Requesta bila je provokativna, ali je i poslala jasnu poruku.

POR H&M kampanja, studeni 2016. 
Foto: Matej Jurčević

Brend se dalje nastavio razvijati u smjeru koji više nije toliko kritizirao publiku već ju je pomalo i ismijavao. U kolekciji koju su prikazali na Fashion.hr-u 2018. godine ponovno su se fokusirali na kritiku modne industrije. Kolekcija je nosila naziv POR/NO, a zamišljena je kao odgovor na pretjeranu eksploatiranost tekstilne industrije. Prikazali su nekoliko modela napravljenih od upcycled tkanina. Odnosno ušli su u bogatu arhivu brenda Galine majke, XD, te komade preradili, preoblikovali i oživjeli u svom stilu. Bazirajući se na konceptu recikliranja, intervenirali su u XD komade te su mnogi dobili sasvim novu funkciju: košulja je primjerice postala torba, hlače suknja ili majica. I uz to su se dobro zabavljali. Jedan od modela, točnije sam Filip Vajda, izašao je na pistu noseći Fashion.hr akreditaciju na kojoj je pisalo “dizajner” što je izgledalo kao da ju je zaboravio skinuti, no Gala i Filip su to vrlo strateški osmislili kako bi testirali publiku koja gleda kolekciju.

Filip Vajda na Fashion.hr-u, ožujak 2018. 
Foto: PR

S DIGITALNOM ODJEĆOM PRIČA O ODRŽIVOSTI OTIŠLA JE KORAK DALJE

Još nekoliko sezona kreirali su upcycled kolekcije s tkaninama i komadima iz XD arhive, a onda su Gala i Filip napravili još jedan korak bliže održivosti i okrenuli se odjeći kod koje proizvodnog lanca uopće nema. U ožujku 2020. kreirali su svoju prvu digitalnu kolekciju. “Vjerujemo da je u tome budućnost i da je samo pitanje vremena kada ćemo se u potpunosti odvojiti od stvarnosti, tj. izbrisati granice između virtualnog i fizičkog,” rekla nam je Gala tada. “S druge strane ovo je u potpunosti održiv pristup,” nastavlja. “Ne postoji pojam prekomjerna proizvodnja. Sve postoji digitalno, ne rade se fizički prototipi ni stock, a kada nekome zatreba u fizičkom svijetu, može se proizvesti. Kada k tome pridodamo upcycling fizičkih materijala dobivamo proizvod koji u potpunosti negira negativne posljedice modne industrije. Ponavljam, rješenje problema nije u upotrebi održivih materijala, jer takvo što ne postoji, pojam održivosti znači koristiti za svoje potrebe. Ako se takozvani ‘održivi’ materijali opet koriste u domeni fast fashiona, još smo u većoj ironiji.”

View this post on Instagram

A post shared by TRIBUTE BRAND (@tribute_brand)

Nakon toga su otkrili koji potencijal ima digitalna odjeća te su ubrzo osmislili novi brend i nazvali ga, opet vrlo domišljato i provokativno, Tribute Brand. Cijela stvar funkcionirala je tako da kad kupite komad online pošaljete i svoju fotografiju na koju vam Gala i Filip putem 3D softvera apliciraju odabrani komad na vas. Za cijeli proces im je trebalo tri do pet sati, a u finalu je bilo dosta teško razlučiti je li on pravi ili je nastao nekom kompjuterskom tehnikom. No, cijelo su vrijeme u pozadini radili na nečem novom oko čega su bili nevjerojatno tajnoviti. Radi se o AR (eng. augumented reality, hrv. proširena stvarnost) aplikaciji nazvanoj YCY, a za koju pretpostavljamo da će omogućiti da sami apliciramo digitalne odjevne predmete na sebe. Međutim, pretpostavke su jedino što za sada imamo jer YCY ima tek Instagram profil bez objava i web na kojem se možete pretplatiti na newsletter kako biste saznali kada aplikacija napokon stiže i što će sve moći.

TRIBUTE BRAND TEK KREĆE U POHOD NA SVIJET MODE

Filip i Gala u svom showroomu u Zagrebu, siječanj 2020. 
Foto: Sandro Lendler

Osim što su već odijevali poznate virtualne influencere, otvorili famozan showroom u centru Zagreba, o Tribute Brandu su pisali i američki Vogue, talijanski Vogue, New York Post, Hypebeast i niz drugih svjetskih medija. I to je tek početak. Konceptualna kolekcija koju su kreirali za The Dematerialised i koja je rasprodana u roku od tri sata unatoč tome što su se cijene kretale od 11 do 3.333 eura te neke komade niste mogli ni vidjeti nego tek poslušati audio zapis u kojem čujete o kojem se odjevnom predmetu radi, dokaz je da su na dobrom putu. Prepoznali su pravi trenutak za ulazak na tržište digitalne mode i dokazali da ako imate kvalitetan koncept, možete prodati praktički bilo što pa čak i odjeću koja ‘ne postoji’. I čini se da ćemo o njima još puno čitati, dakako, u svjetskim medijima.

Sljedeći projekt koji ne možemo dočekati onaj je u suradnji s legendarnim Jeanom Paulom Gaultierom. On je naime odlučio svoje kolekcije visoke mode raditi u suradnji s poznatim dizajnerskim imenima pa mu novu kolekciju radi Chitose Abe, osnivačica i dizajnerica modne kuće Sacai. U kolekciji će, ako je vjerovati teaserima s Instagrama, biti i digitalnih komada, a upravo na njima radili su Gala i Filip iz Tribute Branda. Kolekcija će biti prikazana 7. srpnja ove godine na Tjednu visoke mode u Parizu.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube