MODA

Trebaju li i modni magazini imati ulogu u ratno doba?

Vogue je prošli tjedan predstavio digitalnu naslovnicu na kojoj je prva dama Ukrajine Olena Zelenska i odmah su se zbog toga našli pod paljbom

Američki Vogue prije tjedan dana objavio je veliku priču pod nazivom Portret hrabrosti: Prva dama Ukrajine, Olena Zelenska. Za digitalnu naslovnicu koja prati priču Zelensku je snimila celebrity fotografkinja Annie Leibovitz koja je s autoricom priče Rachel Donadio, u petom mjesecu rata između Rusije i Ukrajine potegnula do Kijeva za ovu prigodu. Naslovnica, koja će biti objavljena i u listopadskom tiskanom izdanju američkog Voguea, isprva je izazvala oduševljenje, ali vrlo brzo nakon potaknula je lavinu negativnih komentara na društvenim mrežama.

Na samoj naslovnici Olena Zelenska sjedi na stubama u predsjedničkom kompleksu u Kijevu, iza nje se od poda do stropa protežu vreće pijeska, odjevena u svijetlu bluzu podvrnutih rukava, tamne hlače i balerinke koje je za nju odabrala stilistica Julie Pelipas. Na drugim fotografijama vidimo nju i Volodimira Zelenskog za stolom u zagrljaju i kako se drže za ruku te nju samu na teretnom aerodromu Antonov u blizini Hostomela kako stoji uz dvije vojnikinje. Mnogi su fotografije nazvali neukusnima i neprikladnima, te komentirali da predsjednički bračni par pozira dok im građani umiru.

Ni Condé Nast ni Annie Leibovitz nisu komentirali prozivke kao ni Rachel Donadio čiji tekst u prvi plan stavlja ulogu Olene Zelenske u ovom ratu prateći situaciju od samog početka i prva dva mjeseca koje je Zelenska provela skrivajući se s djecom do njezinih recentnih istupa kao što je obraćanje američkog kongresu u Washingtonu prije tjedan dana gdje je tražila pomoć za Ukrajinu. Na tom se službenom putu susrela i s Joeom i Jill Biden, državnim tajnikom SAD-a Anthonyjem Blinkenom te Samanthom Power iz Američke agencije za međunarodni razvoj. I koliko god neki smatrali Vogueovo izvještavanje o ratu neozbiljnim i nepotrebnim, činjenica je da su modni magazini od svoje pojave izvještavali o zbivanjima u ratovima diljem svijeta.

View this post on Instagram

A post shared by Vogue (@voguemagazine)

MODNI MEDIJI I RATNO IZVJEŠTAVANJE

Vogue je počeo izlaziti 1892. godine u SAD-u, a Prvi svjetski rat koji je krenuo 22 godine kasnije ubrzao je njegovo globalno širenje. Nakon njegovog početka bilo je nemoguće dostavljati američko izdanje u Europu pa je pokrenuto tiskanje magazina u Velikoj Britaniji te je prvo izdanje britanskog Voguea objavljeno upravo tijekom rata 1916. godine. Već u tim godinama su modni magazini uključujući Vogue, Harper’s Bazaar i niz drugih, objavljivali ratne reportaže stavljajući u prvi plan žene koje su bile uključene i pomagale tijekom ratnih godina.

Harper’s Bazaar objavio je 1943. godine naslovnicu koju je snimila Louise Dahl-Wolfe, jedna od rijetkih žena s fotoaparatom u to doba. Naslovnica je bila poslužila kao poziv za doniranje krvi američkom Crvenom križu, a u ulozi modela koji odlazi darivati krv našla se tada još neotkrivena 19-godišnja Lauren Bacall. Naslovnicu je vidjela Nancy Hawks, tadašnja supruga redatelja Howarda Hawksa koja ga je nagovorila da pozove Bacall na test za svoj novi ratni film temeljen na Shakespeareovoj romanu Imati i nemati u kojem je glumica na kraju i debitirala. Naslovnica je uvelike pomogla i Crvenom križu s prikupljanjem donacija krvi.

View this post on Instagram

A post shared by Emily B (@chimesatmidnight)

U američkom Vogueu tijekom Drugog svjetskog rata isticale su se ratne reportaže Lee Miller kroz koje je u prvi plan stavljala žene koje su se u ratu borile, radile kao medicinske sestre ili doprinosile na neki drugi način. Miller je bila prva žena, prva fotonovinarka koja je fotografirala ratne bitke. Miller je u doba Drugog svjetskog rata živjela na farmi Farley u Istočnom Sussexu sa svojim suprugom nadrealistom Ronaldom Penroseom. Tada se u Velikoj Britaniji odvijao blitzkrieg, Nijemci su noću napadali britanske industrijske centre, a Miller je sve snimala svojim fotoaparatom zbog čega je do 1943. postala ratna fotoreporterka za Vogue.

Ona i fotograf Lifea David E. Scherman pratili su 83. pješačku diviziju američke vojske na frontu, a Miller je postala prva žena kojoj je to uspjelo. Fotografirala je oslobođenje Pariza, ratne bolnice u poljima u Normandiji, oslobođenje koncentracijskih logora Dachau i Buchenwald. Osim toga, Scherman i ona posjetili su Hitlerov stan u Münchenu na kraju rata. Tamo je nastala poznata Schermanova fotografija Miller kako se kupa u Hitlerovoj kadi. U prvim godinama nakon rata, Miller je putovala istočnom Europom i fotografirala njegove razarajuće posljedice.

ULOGA MODE U RATU U UKRAJINI

Zapravo je čudno da je američkom Vogueu trebalo pet mjeseci da svoju naslovnicu posveti ratu u Ukrajini. Ukrajinski Vogue u svakom broju od početka rata izvještava o situaciji i pruža podršku brendovima i drugim akterima modne industrije koje je rat pogodio. Čehoslovački Vogue svibanjsko je izdanje posvetio Ukrajini tako što je kreirao naslovnicu u suradnji s Instagram senzacijom Style Not Com iza koje stoji 30-godišnji Gruzijac Beka Gvishiani. Gvishiani je poznat po tome da bijelim slovima na plavoj pozadini piše vijesti iz svijeta mode, a naslov profila kreirao je po uzoru na stranicu Style.com (style dot com) na kojoj smo nekoć pratili revije dok je nije kupio Condé Nast i pretvorio u Vogue Runway.

Čehoslovački Vogue i Gvishiani svibanjsko izdanje radili su u suradnji s ukrajinskim izdanjem. Gvishiani je osmislio tri naslovnice od kojih su dvije na engleskom te u njegovom stilu na plavoj pozadini bijelim slovima piše How do you feel? i Time for empathy. Treća je naslovnica na ukrajinskom te na njoj piše живи, Україно! odnosno Živi, Ukrajino! Poljski Vogue travanjski je broj prepustio umjetnici Oleni Yemchuk koja se bavi ukrajinskom kulturom i dobio ilustriranu naslovnicu u bojama ukrajinske zastave s apelom Slava Ukrajini!

I niz brendova posvetio se pomaganju Ukrajini tijekom rata koji je krenuo 24. veljače, tijekom trećeg dana Tjedna mode u Milanu. Giorgio Armani tada je održao reviju bez glazbe kao znak podrške Ukrajini i donirao pola milijuna eura UNHCR-u. Isabel Marant na svojoj reviji nosila je pulover u bojama ukrajinske zastave, Rick Owens i Balenciaga stilizirali su odjevne kombinacije u svojim kolekcijama u tim bojama, a mnogi pripadnici svijeta mode među kojima je i Anna Wintour nosili su broševe u bojama ukrajinske zastave. Gucci je također donirao UNHCR-u i to pola milijuna dolara, a Chanel dva milijuna eura također UNHCR-u i još dvjema ukrajinskim organizacijama.

LVMH grupa donirala je pet milijuna eura Međunarodnom odboru Crvenog križa te je napustila rusko tržište u svrhu bojkota te zemlje, agresora u ovom ratu. Rusko tržište napustili su i YNAP grupa (Net-A-Porter, Yoox, Mr Porter, The Outnet), H&M grupa (H&M, Cos, Monki, Weekday, & Other Stories i Arket), Kering grupa (Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni…), Burberry, Asos, Chanel, Nike, Richemont, Hermes, Boohoo, Ganni, Nanushka i niz drugih brendova. Modna industrija prevelika je sila u svjetskom gospodarstvu da bi tijekom ovakvih događanja u svijetu šutjela. Treba imati mjeru u ovakvim teškim trenutcima, ali istupiti i pomoći apsolutno je nužno.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube