MODA

Tko je bila Lee Miller, čuvena Vogueova fotografkinja koju će utjeloviti Kate Winslet

Film o legendarnoj ratnoj fotografkinji magazina Vogue uskoro kreće s produkcijom

FOTO: tgm creative / LEON NEAL / AFP , Kena Betancur / AFP

Film o legendarnoj ratnoj fotografkinji magazina Vogue uskoro kreće s produkcijom

Ne biste vjerovali, ali Vogue je nekada imao ratne fotografkinje i reporterke s bojišta. Pisalo se o politici, kritiziralo društvo, a na naslovnicama su bile ilustracije žena, a ne fotografije poznatih osoba. Ženski magazini nisu bili rezervirani samo za razonodu, bavili su se stvarnim problemima. Jedna od žena koja je tome uvelike doprinijela, bila je Lee Miller.

Miller se bavila fotografijom, a karijera joj je vrtoglavo krenula prema gore kad je dobila posao kao ratna fotografkinja za magazin Vogue. Miller je bila prva žena, prva fotonovinarka koja je fotografirala ratne bitke. Ipak, mnogi su je dugo znali samo kao partnericu i muzu fotografa Mana Raya. Njezin sin Anthony Penrose tek je nakon njezine smrti otkrio majčine fotografije i dnevničke zapise te napisao biografiju koja joj je dala pažnju javnosti kakvu je zaslužila.

PRIVILEGIRANO, ALI TRAUMATIČNO DJETINJSTVO

Miller je rođena 1907. u New Yorku. Njen otac Theodore bio je fotoamater, posjedovao je jedan Kodak Brownie te ju je naučio osnovama fotografije. Miller je prema enciklopediji Britannica imala privilegirano djetinjstvo, no obilježeno dvjema dubokim traumama koje su ostavile trag i donijele joj PTSP. Prva se dogodila na jednom obiteljskom druženju kada ju je silovao obiteljski prijatelj te je zarazio gonorejom zbog čega je morala odlaziti na bolne invazivne zahvate čak i u odrasloj dobi.

Druga je pak njezin odnos s ocem koji je i danas ostao sasvim nerazjašnjen. Naime, otac ju je često fotografirao za što je morala pozirati naga. S 19 godina napustila je dom i otišla studirati crtanje i slikanje sve dok nije upoznala poznatog izdavača Condé Nasta u sudbonosnoj sceni u kojoj ju je spasio od udara automobila na ulici. Nast je odmah prepoznao manekenski potencijal te ju je zaposlio kao modela u Vogueu. Pojavila se na naslovnici britanskog i američkog Voguea 1927. godine, a kad je bez njenog znanja izašao oglas s njezinom fotografijom za higijenske uloške Kotex 1929. što se tada smatralo skandaloznim, preselila je u Pariz.

MAN RAY I NADREALISTI

Anthony Penrose u intervjuu za Guardian rekao je da je njegova majka, koja ga je rodila u dobi od 40 godina, a preminula je kad je on imao svega 30, najradije govorila o Parizu u 30-ima. Po dolasku u Pariz zaljubila se u fotografa Mana Raya s kojim je bila tri godine tijekom kojih su zajedno razvili tehniku solarizacije te je Ray snimio neke od svojih najpoznatijih fotografija. Družili su se s Picassom, Miroom, Ernstom, a veza se raspala kad je Miller otišla snimati film Le Sang d’un poète s Rayevim rivalom, Jeanom Cocteauom.

Miller se tada vratila u New York, no nastavila je prijateljevati s nadrealistima. Picasso, koji je bio bliski prijatelj njene obitelji, ju je naslikao šest puta. Njezin drugi suprug bio je britanski nadrealist Roland Penrose s kojim je kasnije živjela na farmi Farley u Istočnom Sussexu. A kad je u 50-ima završila pariški Cordon Bleu i počela se baviti kuhanjem, tamo je ugošćivala nadrealističke pisce i slikare te im spremala nadrealistička jela kao što su zelena piletina ili plava riba za koje ju je, tvrdila je, inspirirao Miró.

FOTOGRAFIRALA JE OSLOBOĐENJE PARIZA I HITLEROV STAN

Anthony Penrose kaže da je njegova majka najmanje govorila o svojim najvećim uspjesima, onima na području ratne fotografije. Kad se nakon prekida s Rayem vratila u New York, počela je fotografirati za američki Vogue, a kad se zaljubila u Penrosea i napustila prvog supruga Aziza Eloija Beya, 1939. preselila je u London i tamo nastavila raditi za britanski Vogue. Tada se u Velikoj Britaniji odvijao blitzkrieg, Nijemci su noću napadali britanske industrijske centre, a Miller je sve snimala svojim fotoaparatom zbog čega je do 1943. postala ratna fotoreporterka za Vogue.

Ona i fotograf Lifea David E. Scherman pratili su 83. pješačku diviziju američke vojske na frontu, a Miller je postala prva žena kojoj je to uspjelo. Fotografirala je oslobođenje Pariza, ratne bolnice u poljima u Normandiji, oslobođenje koncentracijskih logora Dachau i Buchenwald. Osim toga, Scherman i ona posjetili su Hitlerov stan u Münchenu na kraju rata. Tamo je nastala poznata Schermanova fotografija Miller kako se kupa u Hitlerovoj kadi. U prvim godinama nakon rata, Miller je putovala istočnom Europom i fotografirala njegove razarajuće posljedice, a onda je sasvim odustala od fotografije, posvetila se kulinarstvu i o povijesti više nije govorila.

ŽIVOTI LEE MILLER

Ne čudi stoga da je njezin sin naslovio biografiju o svojoj majci Životi Lee Miller. Toliko je malo toga o njoj znao te ju je poznavao tek kao poprilično lošu majku koja se bori s alkoholizmom i depresijom. Miller je preminula u dobi od 70 godina od raka, a Anthony Penrose nakon njezine smrti otkrio je pravo blago. Na tavanu njihove kuće u Istočnom Sussexu pronašao je oko 60 tisuća negativa, 20 tisuća printeva, dokumenata i dnevničkih zapisa svoje majke koji su mu otkrili sve o njenom životu prije njegova rođenja. Sve je to uobličio u knjigu koja je izašla 1997., a njezin je život uskoro postao tema brojnih knjiga i izložbi, a uskoro ćemo ga gledati i na filmskom platnu.

Čuvenu Miller utjelovit će Kate Winslet, poznato je još od lipnja 2020., a ovog je tjedna objavljeno i da će joj se pridružiti Marion Cotillard, Jude Law, Josh O’Connor i Andrea Riseborough. Film će nositi naslov Lee, baziran je na Penroseovoj knjizi, a bavit će se samo periodom u kojem je Miller radila kao ratna reporterka, od 1938. do 1948. Film bi svjetlo dana trebao ugledati 2023. godine.