MODA

I 65 godina kasnije dvobojne Chanel cipele utjelovljenje su francuskog chica

Legendarne cipele ove godine slave 65 godina otkad su izumljene, a i danas su popularne kao prvog dana

FOTO: TMG Creative, AFP

Legendarne cipele ove godine slave 65 godina otkad su izumljene, a i danas su popularne kao prvog dana

Klasični kostimić od tvida, mala crna haljina, štepana kožnata torba s lancem i dvobojne slingback cipele najprepoznatljiviji su izumi čuvene Coco Chanel. Potonje ove godine slave 65 godina otkad su predstavljane javnosti, 65 godina otkad su napravile revoluciju u svijetu cipela i u ženskom odijevanju uopće. Tzv. slingback cipele odnosno one s otvorenom petom pojavile su se dvadesetak godina prije nego što je Chanel predstavila svoj dvobojni model i bile su poprilično kontroverzne. Spomenuti model cipela u to je doba vezan uz pin-up djevojke te se smatralo riskantnim odijevati se poput njih, a k tome nije bilo društveno prihvatljivo otkrivati dijelove ženskog stopala. Žene su zato ovakve cipele nosile ispod dugačkih haljina koje bi ih sasvim sakrile.

Model nosi dvobojne cipele na predstavljanju zimske Chanel kolekcije u Parizu 1975. godine
AFP

I Coco Chanel privatno ih je nosila i smatrala je da ih može približiti široj publici. Sklona riziku kakva je bila, brzo je razvila vlastiti model dvobojnih slingback cipela u suradnji s pariškim postolarom Raymondom Massarom koji je bio suradnik Chanela i član Metier’s d’ Arts sve do 2019. kada je preminuo u dobi od 90 godina. Cipela koju su zajedno osmislili bila je njihova zamjena za tanke stiletto potpetice koje su bile neudobne za hodanje. Kreirali su nisku i široku petu, zaobljen vrh i koristili dvobojnu kožu kako bi cipele učinili prilagodljivijima za što više odjevnih kombinacija. Predstavili su ih javnosti 1957. godine i rodio se hit.

ZNAČENJE DVIJU BOJA

Chanel i Massaro za cilj su imali stvoriti cipelu koju će žene htjeti nositi svaki dan, kako zbog udobnosti tako i zbog izgleda. Svaki detalj na ovim cipelama osmislili su vrlo pažljivo. Bež nijansu koristili su kako bi se ženska noga vizualno izdužila i stanjila dok su crnu na samom vrhu cipela koristili kako bi se stopalo vizualno smanjilo, a tragovi dugotrajnog nošenja bili manje vidljivi. Do početka šezdesetih kostimi od tvida, štepane torbe, dvobojne slingback cipele i biseri činili su ultimativni Chanel look koji su žene htjele nositi, a druge dizajnerske kuće kopirati. “Ne bojim se da će me ljudi kopirati – želim sto milijuna klijenata”, rekla je Coco Chanel za Women’s Wear Daily 1964. godine kad su je pitali smeta li joj što se proizvodi toliko replika njezinih slingback cipela.

Model u dvobojne cipelama na predstavljanju ljetne couture kolekcije 2007. godine
MARTIN BUREAU / AFP

I bila je u pravu, ove se cipele nose i danas u izvornoj formi staroj 65 godina te slove kao jedne od najudobnijih dizajnerskih cipela koje možete kupiti. Brendovi ih i dalje nemilosrdno kopiraju, a Chanelovi kreativni direktori Karl Lagerfeld i Virginie Viard gotovo su ih u svakoj svojoj kolekciji reinterpretirali u nekim novim verzijama.

BESMRTNOST DVOBOJNIH CHANEL CIPELA

Da bi dvobojne Chanel cipele zauvijek ostale dio popularne kulture pobrinuo se u osamdesetima Karl Lagerfeld. Lagerfeld je kreativni direktor Chanela postao 1983. i bio je to sve do svoje smrti 2019. godine kad ga je zamijenila njegova desna ruka Virginie Viard. U jednoj od svojih ranih kolekcija, 1986. godine, predstavio je dvobojni model balerinki. Radilo se o jednostavnom modelu balerinki s mini mašnom i Chanel logom čiji je izgled bio inspiriran klasičnim dvobojnim slingback cipelama. I rodio se još jedan trend. Ove balerinke danas su jedan od najpopularnijih modela cipela kuće Chanel. Kasnije je kreirao i dvobojnu verziju sandala, čizama, oxfordica pa i espadrilla i sve su bile ogroman hit.

Modeli u dvobojne cipelama na predstavljanju ljetne Chanel kolekcije 1983. godine
PIERRE GUILLAUD / AFP

Chanel je danas jedna od najuspješnijih luksuznih modnih kuća i neprestano raste. Prošle godine imali su rast prodaje od 50 posto u odnosu na 2020. i 23 posto u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu. Konstantno su pritom povećavali cijene pa su tako klasične dvobojne slingback cipele 2017. koštale 700 dolara, 2019. 925 dolara, a 2022. godine 1000 dolara. K svemu tome Chanel i dalje odbija nuditi svoje luksuzne odjevne predmete i dodatke online (u online trgovini prodaju jedino beauty) što im pomaže u zadržavanju ekskluzivnosti, a s obzirom na iznimno uspješne rezultate čini se da time baš ništa ne gube.

Model nosi dvobojne cipele na predstavljanju ljetne Chanel kolekcije u Parizu 1971. godine
AFP