INTERVJU

Malo optimizma može donijeti puno dobrih promjena. Upoznajte novu platformu koja ga potiče i njene osnivače

FOTO: Aleksandar Selak

Razgovarali smo s Jelenom Jelenc povodom pokretanja nove važne platforme posvećene mentalnom zdravlju

Tijekom protekle godine susreli smo se s nizom izazova od pandemije preko poplava do potresa, koji su na naše mentalno zdravlje nedvojbeno ostavili trag. Briga o tom često zanemarivanom dijelu ljudskog zdravlja, zato nam je postala važnija. No, ne bi li bilo sjajno kad bi nam uvijek bila važna kao u vremenima krize?

Prema definiciji Svjetske zdravstvene organizacije, mentalno zdravlje je stanje dobrobiti u kojem pojedinac ostvaruje svoje potencijale, može se nositi s normalnim životnim stresovima i raditi produktivno te je sposoban pridonositi zajednici u kojoj živi, stvara i djeluje. Možemo stoga samo zaključiti da mentalno zdravlje ni pod koju cijenu ne bismo trebali zanemariti, a ako ne znate kako o njemu skrbiti, mogla bi vam pomoći sasvim nova i jedinstvena platforma pokrenuta u Hrvatskoj. Njeno je ime Budi dobro. Budi CE., a cilj joj je kroz prizmu nade i vjere u pozitivne životne ishode naučiti građane kako se nositi s nizom životnih izazova.

Da bismo saznali više o ovoj platformi, razgovarali smo s jednom od ključnih osoba koje su radile na ovom projektu, direktoricom marketinga Strateškog poslovnog područja Pića u Atlantic Grupi Jelenom Jelenc. U nastavku otkrijte što nam je otkrila o velikom istraživanju o mentalnom zdravlju koje su proveli, o važnosti optimizma u životu, ali i kakve veze imaju mentalno zdravlje i Cedevita.

KAKO JE PLATFORMA NASTALA

“Vjerujem da nema puno područja koja su od tolike važnosti za dobro i kvalitetno življenje, a s druge strane još uvijek pod velom tabua i stigme, kao što je to tema mentalnog zdravlja i njezin utjecaj na naše opće blagostanje”, započinje priču o ovoj platformi Jelena Jelenc. “Ta je tema danas kod nas još uvijek dominantno rezervirana za naša četiri zida, o tome se baš ne razgovara lako niti dovoljno. Situacija s pandemijom koja nas je zadesila te razorni potresi ovu su temu učinili jednostavno nezaobilaznom. I to je u ovaj situaciji ipak pozitivno, što će ljudi danas, zbog svega što se događa, otvorenije razgovarati o tome kako se osjećaju.”

Zanimalo nas je i kakve veze onda imaju Cedevita i ova izuzetno važna tema. “Potrošači danas od brendova koje konzumiraju imaju sve veća očekivanja koja nadilaze sam proizvod, npr. važno im je koliko su brend ili kompanija društveno odgovorni, koliko brinu o okolišu, stoje iza vrijednosti koje oni smatraju važnima i slično. I to je dobro”, odlučna je Jelena Jelenc. “Brendovi ne bi trebali biti svijet za sebe niti samodostatni, dio su društva u cjelini, i kao takvi kroz komunikaciju i konzumaciju dotiču mnogo ljudi svaki dan. Mi to gledamo kroz prizmu odgovornosti, da Cedevita koja se svakodnevno konzumira u našim kućanstvima već 50 godina i sinonim je za osvježenje, pozitivnu energiju, životnu vedrinu i zajedništvo aktivno doprinosi pokretanju optimizma u društvu, da prebrodimo svakodnevicu u kojoj se trenutno nalazimo i da jednostavno budemo dobro. Tako je zahvaljujući strastvenim i posvećenim ljudima koji rade na ovom projektu nastala platforma Budi Dobro. Budi Ce.”

Tema mentalnog zdravlja danas je kod nas još uvijek dominantno rezervirana za svoja četiri zida, o tome se baš ne razgovara lako niti dovoljno

Platforma Budi dobro. Budi CE. zamišljena je “kao optimistično mjesto na kojem se nudi koristan sadržaj, konkretna rješenja i alati vezani uz ključne životne teme za svakog pojedinca te načini kako ‘(na)učiti’ optimizam.” Upravo je optimizam taj koji nam zbilja uvelike može pomoći utjecati na stav koji imamo prema vlastitoj psihi i životu općenito. “Ideja je da se sve generacije, posebice mlađe, inspiriraju kako pristupiti rješavanju problema kroz konkretne savjete i alate te kako i kada potražiti stručnu pomoć. Jednako tako, namjena joj je da kroz prizmu nade i vjere u pozitivne životne ishode ljude uči kako se nositi s nizom životnih izazova”, kaže Jelenc.

Jelena Jelenc

HRVATI OPTIMIZAM SMATRAJU KLJUČEM MENTALNOG ZDRAVLJA

Ideja da platforma bude posvećena upravo optimizmu došla je prvenstveno od iscrpnog istraživanja navika građana u Hrvatskoj. “Svi živimo ubrzano, nedostaje nam vremena, stres je velik, a nove poteškoće s kojima se susrećemo svakako povećavaju začarani krug negativnih misli i osjećaja. Da bi cijela ova inicijativa prije svega bila relevantna i stručna, prije samog lansiranja platforme, u suradnji s agencijom Ipsos provedeno je sveobuhvatno istraživanje o mentalnom zdravlju i optimizmu koje je donijelo ohrabrujuće rezultate”, kazala nam je Jelenc. “Ono je provedeno u siječnju ove godine na nacionalnom reprezentativnom uzorku od 600 građana u Republici Hrvatskoj, u dobi od 18 do 60 godina, te je pokazalo da čak 77 posto Hrvata optimizam smatra ključnim za očuvanje mentalnog zdravlja, što nam je samo dalo dodatnu potvrdu da idemo u dobrom smjeru te poticaj da kreiramo ovu platformu. Zato je i sam naziv platforme Budi dobro. Budi CE. zapravo poziv građanima da nam se pridruže i žive s optimizmom, jer smo kroz provedeno istraživanje utvrdili da je upravo optimizam pravi čuvar našeg mentalnog zdravlja. Optimizam je vjera da sve može biti dobro, bez obzira na to koliko je trenutno teško.”

77 posto Hrvata optimizam smatra ključnim za očuvanje mentalnog zdravlja

Rezultati istraživanja bili su više ili manje u skladu s očekivanjima, no ključnim se pokazao upravo taj podatak koliko je optimizam važan svim ljudima. “Definitivno je za nas najznačajniji pokazatelj, no tu su i neki drugi rezultati istraživanja koji su i zanimljivi i poprilično znakoviti”, govori Jelenc. “Tako primjerice gotovo dvije trećine građana Republike Hrvatske nešto intenzivnije brine o svom mentalnom zdravlju, ali se s druge strane samo tri posto njih odlučuje potražiti pomoć stručnjaka za mentalno zdravlje. Dobro je bilo vidjeti da bez obzira na tešku prošlu godinu vidimo i nešto pozitivno što nam je donio život u pandemiji, a to je zajedništvo i solidarnost kao i to da smo živjeli zdravije i više bili posvećeni sebi. Naposljetku, zajedništvo, nada, obitelj i ljubav najčešće su izdvojene pozitivne riječi, a ohrabrujuće je da gotovo dvije trećine naših građana vjeruje kako će iskustva iz 2020. pozitivno utjecati na našu budućnost. Ima nade.”

Jelena Jelenc PIXSELL/PIXSELL

TRAŽENJE PSIHOLOŠKE POMOĆI VIŠE NE SMIJE BITI TABU

Kao što i gore navedeni rezultati istraživanja ukazuju, u Hrvatskoj je i dalje najveći problem učiniti taj korak traženja psihološke pomoći pa smo Jelenu Jelenc upitali i kako će se boriti s tim problemom na platformi? “Glavni cilj platforme Budi dobro. Budi CE. je potaknuti ljude svih generacija na brigu o mentalnom zdravlju te ih učiti kako se nositi s nizom životnih izazova. Kroz platformu ćemo nastojati ukloniti stigmu s traženja psihološke pomoći jer se često smatra da psihološku pomoć traže (samo) osobe s ozbiljnim mentalnim poremećajima, a tome nije tako”, odgovara nam. “Pokretanjem platforme želimo ljudima osigurati konkretnu pomoć, ali i poslati poruku kako je u redu tražiti pomoć kada se suočimo s teškim životnim okolnostima. Primjerice, podcasti koji su dostupni na platformi daju uvid u stvarni razgovor između psihoterapeuta i klijenta, dakle to nisu simulacije, niti glumci, to su autentični razgovori, stvarni životni problemi s kojima se velika većina nas može poistovjetiti. I upravo to uvlači slušatelja u priču, a paralelno se demistificira kako izgleda stručna pomoć. Platforma Budi dobro. Budi CE. zamišljena je kao dugoročan projekt jer je tema optimizma i mentalnog zdravlja bezvremenski relevantna s pandemijom i bez nje.”

Optimizam je vjera da sve može biti dobro, bez obzira na to koliko je trenutno teško

Kroz sadržaj koji je dostupan na platformi već su pokrivene neke teme kao što su ljubav u vrijeme pandemije, strah i trauma, načini razvijanja vlastitog samopouzdanja. Širok je to spektar tema, a glavna zamisao je da na platformi ljudi svih dobnih skupina mogu pronaći odgovore na pitanja koja ih muče te da svaki mjesec nudimo novi sadržaj koji prvenstveno uključuje stručne članke i podcast tretmane vezane uz aktualne teme koje okupiraju većinu građana, a u njihovoj pripremi sudjelovat će stručnjaci psiholozi i psihoterapeuti koji se godinama bave ovim relevantnim temama”, kaže Jelenc. “Teme će, prije svega, biti aktualne, od toga kako se nositi sa strahom, primjerice od potresa, i trauma zbog naglih promjena u životu, postizanja ravnoteže između privatnog i poslovnog života, ostvarivanja stabilne veze i bliskosti koja nam svima ovih mjeseci nedostaje, izgradnje kvalitetnih obiteljskih odnosa i drugih. Sav taj sadržaj kreiran je s posebnom pažnjom i prilagođen svima te ima jedinstven cilj: pružiti ljudima potrebne alate kako bi se lakše nosili sa životnim poteškoćama te da postanu pokretači pozitivnih promjena. Jedan od tih alata je i optimizam koji se, srećom za sve nas, može ‘istrenirati’ i naučiti.”

Jelena Jelenc AlKompis

OKUPLJEN JE STRUČAN TIM KOJI KREIRA SADRŽAJ

Suradnici koji s Jelenc i ostatkom tima rade na ovom projektu okupljeni su iz raznih područja i njihova je uloga pružiti što kvalitetnije i točnije informacije korisnicima platforme. “Stručni partner platforme je udruga Psihološka pomoć čiji će stručnjaci za mentalno zdravlje sudjelovati u kreiranju samog sadržaja u obliku stručnih članaka, intervjua i podcasta. Osim stručnjaka koji se bave mentalnim zdravljem, u projekt su uključeni i naši partneri iz kreativne agencije, zatim vrhunski digitalni stručnjaci, ali i tim koji danonoćno istražuje i prikuplja brojne podatke koji će nam pomagati da budemo još bolji kako bismo našim čitateljima pružili kvalitetan sadržaj kojem će se iznova vraćati”, priča nam Jelenc.

Dobro je bilo vidjeti da bez obzira na tešku prošlu godinu vidimo i nešto pozitivno što nam je donio život u pandemiji, a to je zajedništvo i solidarnost

Jedna od najzanimljivijih formi na platformi definitivno je podcast emisija u kojoj možete slušati kako točno izgleda psihološki tretman odnosno slušate psihologa i klijenta na jednom zajedničkom susretu. “Podcasti su relativno nova i inovativna narativna forma koja je u posljednjih godinu, dvije dana i u Hrvatskoj imala veliki uzlet u popularnosti. Odabrali smo ih za ovu platformu jer vjerujemo da se poruka koju prenosimo ovako najbolje može prenijeti: ovdje sa psiholozima razgovaraju stvarni ljudi kojima smo promijenili imena radi zaštite privatnosti. Ljudi govore o stvarnim problemima s kojima se suočavaju, a koji su univerzalni svima. Iako je istraživanje* koje smo proveli u suradnji s agencijom Ipsos pokazalo da je manje od 3 posto građana u pandemiji zatražilo pomoć stručnjaka kao što su psihijatri i psiholozi, taj podatak nam je dao dodatan vjetar u leđa da okupimo stručnjake za mentalno zdravlje koji će nam kroz uvide u razgovore s klijentima te različite alate pomoći da se lakše nosimo sa životnim nedaćama, nepredvidivim situacijama i neizvjesnošću.”

Dosad su snimljena tri podcasta, dva su objavljena, a u narednim tjednima čeka nas i treći. “Impresionirana sam iskrenošću sugovornika jer su svi znali da se terapija snima i da će biti javno objavljena, kao i posvećenošću psihologa koji su prepoznali format kao društveno koristan. Isto tako strast i posvećenost tima koji radi na ovom projektu je izvanserijska i inspirira.”

PUBLIKA VEĆ SADA ODLIČNO REAGIRA NA SADRŽAJ

Reakcije publike na ovu platformu već su sada izuzetno pozitivne i daju nam naslutiti da itekako ima šanse da se u našem društvu pokrene promjena. “S obzirom na to da smo tek krenuli u ovaj dugoročan i izazovan projekt zadovoljni smo vrlo pozitivnim reakcijama javnosti. Komentari na našim društvenim mrežama su jako afirmativni te smo očito pogodili i trenutak za pokretanje jedne ovakve internetske stranice, a, također i sam njen koncept. Ono što je još i važnije je velik broj korisnika stranice, koji raste iz dana u dan, što nam daje snažan poticaj i motivaciju da nastavimo razvijati platformu kroz stvaranje novog, zanimljivog i što je najvažnije posjetiteljima korisnog sadržaja, koji će ih potaknuti da se suoče sa svojim problemima i budu istinski pokretači pozitivnih promjena”, kaže nam Jelenc.

S obzirom na tako dobre rekacije, zanimalo nas je i kakvi su planovi Cedevite za budućnost kad su u pitanju slični društveno odgovorni projekti? “Vjerujemo u dugoročnost ove platforme koja će se kroz vrijeme nadograđivati kroz različite aktivnosti, programe i volonterske akcije. Cedevita kao jedan od najpoznatijih hrvatskih brendova ima poziv, želju i odgovornost aktivno sudjelovati u široj zajednici i dati svoj doprinos stvaranju vedrijeg i pozitivnijeg društva”, zaključila je Jelenc.

* Istraživanje provedeno online metodom CAWI (computer-assisted web interviewing) kojim se utvrđuju razina životnog optimizma građana Republike Hrvatske, izvori optimizma za budućnost te razina brige o mentalnom zdravlju koju građani poduzimaju, za Atlantic Grupu provela je agencija Ipsos u siječnju 2021. na nacionalnom reprezentativnom uzorku od 600 građana u dobi od 18 do 60 godina u RH.

Sadržaj nastao u suradnji s brendom Cedevita