intervju

Instagram je počeo uklanjati broj lajkova. Što o tome misle hrvatske influencerice i jesu li u panici?

FOTO: TMG Creative

Instagram je radikalno promijenio pravila igra, a na udaru se posebno našla jedna skupina korisnika. Jesu li hrvatske influencerice u strahu od propasti?

Instagram je prije koji mjesec unio veliku pomutnju među svoje korisnike, a sada je opcija od koje je većina zazirala testno implementirana. Ova popularna društvena mreža o kojoj smo svi toliko ovisni odlučila je naime, ukinuti, točnije prikriti broj lajkova ispod objava u nadi da će tako olakšati i rasteretiti svoje korisnike od pritiska.

Što to točno znači? Ispod objavljenje fotografije na Instagramu sada više nećete moći vidjeti broj lajkova, nego samo korisnička imena pratitelja, zbog čega su mnogi, koji doslovno od lajkova žive, negativno i burno reagirali jer smatraju kako bi im to moglo znatno naštetiti. No, činjenica je da stvar i nije toliko rigorozna jer će lajkovi, kao i doseg te statistika biti i dalje vidljivi, ali unutar samog profila korisnika, i to samo njima.

Na ovu temu promjene pravila igre, iz Instagrama poručuju kako im je cilj prije svega skrenuti pozornost na to kako je objavljeni sadržaj, njegova kvaliteta te poruka puno važniji od uspoređivanja tko ima više lajkova jer da se dosadašnja praksa itekako i dokazano odražavala na samopouzdanje samih korisnika, ali i opasnost od depresije.

Testiranje i uvođenje sporne opcije u nekim dijelovima svijeta već je stupilo na snagu i dosad je zahvatilo Australiju, Novi Zeland, Japan, Brazil, Irsku itd., a nekada uskoro očekuje se i u Hrvatskoj. Kako bih doznala što o toj radikalnoj promjeni misle hrvatske influencerice, strahuju li, odnosno kako bi se to i hoće li se konkretno odraziti na njih i njihov posao, upitala sam nekoliko njih. Evo što su mi rekle Rita, Isabella, Ljupka, Lidija, Edita, Sanja i Ana .

“Za mene ovo neće imati neku veliku promjenu jer ljudi ne mjere iskrenost preporuke po tome koliko imam lajkova, a brendovi s kojima surađujem me ne angažiraju zbog broja lajkova već zbog toga što žele da se vežem uz njih. Osobno nemam ogroman broj lajkova, ali to ne znači da su kampanje koje sam radila bile manje uspješne. Ako vas neki brend i angažira samo zbog broja lajkova, mišljenja sam da ta suradnja već u samom startu nije kvalitetna” za početak mi je pojasnila lifestyle influencerica Rita Rumora koju prati preko 18.000 ljudi.

Slično razmišlja i Isabella Rakonić, jedna od modnih influencerskih pionirki u Hrvatskoj koju prati preko 403.000 ljudi. Ona smatra kako je to sve skupa pozitivna promjena jer će se pratitelji više fokusirati onda na samu fotografiju i osobnu kreativnost nego na brojke. “Primijetila sam da se kolegice brinu jer bez vidljivog broja lajkova neće biti u mogućnosti vidjeti kako unaprijediti i poboljšati vlastite postove. No, za mene se to čini kao proturječnost jer upravo na taj način kreativnost pojedinca doći će više do izražaja”.

Da je potez Instagrama nimalo nije uznemirio do znanja mi je dala i lifestyle blogerica te influencerica Ljupka Tanevska koja mi govori kako se uopće ne zamara lajkovima i da Instagram vodi isključivo zbog vlastitog gušta. “Ne razmišljam o statistikama. Za mene je Instagram online dnevnik” kaže mi Tanevska koja na svom profilu broji preko 24.000 vjernih pratitelja.

Tako razmišlja i dizajnerica, influencerica Lidija Lešić te mi kaže kako joj je svejedno, odnosno da se ne opterećuje lajkovima niti na njih želi ili može utjecati. Mišljenja je kako ljudi lajkaju ono što im se zaista sviđa, ali i da osjeti sveopće lagano zasićenje Instagramom i sadržajem koji se servira. “Vidljivosti ili nevidljivosti lajkova pridaje se velika i posve nepotrebna pažnja” zaključuje Lidija koju na Instagram profilu prati skoro 17.000 ljudi.

Iako su joj društvene mreže, točnije Instagram mjesto za rad, Edita Šimić, na Instagramu poznatija kao Kuživancija, kaže mi kako nije zapravo njihov obožavatelj i da bi voljela da svi kolektivno manje vremena provodimo koristeći ih. “Ako će nevidljivost lajkova pridonijeti tome, ja sam za. Ne vjerujem da će utjecati na moj posao. Brojke se danas ionako vrlo lako lažiraju. Možete na osnovu njih dobiti neki posao. Uspješnost suradnje ne ovisi samo o onome što je prosječnom pratitelju vidljivo na Instagramu, a to su lajkovi. ” objašnjava mi food blogerica Edita čiji profil Kuživancija prati preko 23.000 ljudi. Kaže mi i kako bi se o brojkama i lajkovima moglo naširoko razgovarati te kako oni općenito utječu na kulturu življenja, ali se nada da je skrivanje lajkova korak k jednom zdravijem odnosu prema ovim marketinškim alatima, jer društvene mreže i jesu za to.

Sanja Mijac, poznatija na Instagramu i kao Domaćica mi kaže kako će to tek doznati – hoće li se to na nju odraziti. Govori mi kako se jedino u cijeloj toj priči boji da se ne dogodi da se više uopće ne može lajkati i pita se kako bi se pak to onda moglo recimo odraziti na algoritam. “U biti mislim da bi svi kolektivno mogli jednostavno prestati lajkati fotke i samo nastaviti skrolati po feedu. E, to bi bilo zanimljivo popratiti” poručuje popularna food blogerica Sanja koju na Instagramu prati preko 37.000 ljudi.

Za komentar nisam propustila pitati ni modnu blogericu, novinarku i influencericu Anu Bacinger koja je mišljenja kako je to odlična ideja jer se sve više mlađe ekipe previše opterećuje brojem lajkova ispod svake fotografije i ne objavljuje vjerojatno sadržaj koji uvijek želi, nego kopira popularne influencere čije fotke imaju na tisuće lajkova.

“Moram priznati da sam i sama često bila opterećena brojem lajkova na svojim fotografijama, pa pretpostavljam da je mlađoj ekipi mali broj lajkova itekako utjecao na samopouzdanje. Nadam se da će micanje broja lajkova vratiti kreativnost na Instagram i da će biti manje kopiranja, a više stvaranja originalnog sadržaja s vlastitim potpisom.” zaključuje za kraj Ana čiji profil na Instagramu okuplja preko 15.000 pratitelja.

S obzirom na goruću situaciju, sada nam preostaje jedino pričekati, pa onda iz prve ruke doznati kako će se cijela stvar odraziti na posao naših influencerica kada nevidljivi lajkovi stupe na snagu i u Hrvatskoj, te hoće li im ili pak uopće neće naštetiti. Bit ćemo toliko slobodni i ponovno im se uskoro obratiti za komentar.