PRIČA

Prije korone smo prodali obiteljski biznis. Sad sadimo konoplju u Istri i radimo beauty proizvode

Brat i sestra Veselić bave se uzgojem konoplje, osnivači su brenda Istta i vode specijaliziranu trgovinu u centru Zagreba. Posjetila sam ih

Što je CBD, a što je THC? Kako sad odjednom mogu kupiti nešto od konoplje? Što je uopće konoplja i zašto bi je trebali koristiti? I gdje to sve nabaviti? Sve su to pitanja koja si možemo postaviti u posljednje vrijeme kada svjedočimo svojevrsnom boomu CBD-a u Hrvatskoj, posebno ako nismo upoznati s tematikom. Brat i sestra Veselić odnedavno se bave uzgojem konplje u Istri, imaju svoj brend i specijaliziranu trgovinu u centru Zagreba stoga su upravo oni bili idealni sugovornici od kojih sam pokušala saznati odgovore na sve gore navedeno.

Jurica i Mirta Veselić oduvijek su okruženi obiteljskim biznisom pa su već od malih nogu slušali o poslu i pratili što se oko njih događa. Oboje su studirali ekonomiju u Zagrebu, Mirta je završila ZŠEM, a Jurica je još uz studij radio u obiteljskoj tvrtki koju su nasljedili od pradjeda. Prvo su imali samo mlin za proizvodnju brašna, a 2003. su ušli u vlasničku strukturu te preuzeli jedan lanac malenih kvartovskih trgovina. Do 2019. godine imali su ih više od 70 na području Podravine, a sve su prodali tik prije pandemije koronavirusa i odlučili se baviti uzgojem konoplje. Jurica ima 30 godina i na sebe je uzeo proizvodnju, Mirta ima 26, a bavi se trgovinom i zajedničkim brendom Istta, dok je majka koja je dugo godina bila sutkinja preuzela pravne poslove i financije.

NAKON LANCA KVARTOVSKIH TRGOVINA, OKRENULI SU SE UZGOJU KONOPLJE

Aleksandar Selak

Privatni biznis je u krvi stoga su biznis konopljom dosta brzo postavili na noge. “Stupili smo u kontakt s dobavljačima, potencijalnim klijentima i onima koji su se borili s različitim bolestima. Naš interes je rastao sve više, istraživali smo temu, proučili legislativu u Europi i Americi i konačno odlučili da je pravo vrijeme za takav biznis u Hrvatskoj”, govori mi Jurica i dodaje kako je konoplja i dalje veliki tabu u zemlji, a samim time i veći izazov.

Objašnjava kako se sve odvijalo dosta brzo, spojili su se s jednim gospodinom koji je zadužen za sadnju, točnije profesionalni poljoprvrednik koji se bavi isključivo uzgojem konoplje i zna apsolutno sve faze. “Dozvolu za proizvodnju smo dobili dosta brzo, bilo je potrebno samo prijaviti se u Ministarstvo poljoprivrede i tamo smo zavedeni točno po česticama i sortama. Sjeme možemo nabavljati samo s europske liste koja je jedina i dozvoljena za našu zemlju, a mi smo svoje nabavili u Italiji. I krenuli u biznis.” Vodili su računa o tome da sjeme bude posve kontrolirane genetike, organskog uzgoja i da nije prskano. Objašnjavaju mi da proces počinje sadnjom u plasteniku i biljka kad naraste 20 centimetara onda se sadi u zemlju. “Sadi se uglavnom u svibnju, a berba je u rujnu ili listopadu, ovisno o vremenskim uvjetima”, govori Mirta.

Aleksandar Selak

“Mi dolazimo iz poljoprivrede pa nam je bilo puno lakše uključiti se u faze proizvodnje, i jako mi je zanimljivo što se biljka može u potpunosti iskoristiti. Od građevinske, tekstilne pa sve do farmaceutske industrije. Praktički je zero waste proizvod”, govori mi Jurica.

Jurica se nadovezuje da su izazovi uzgoja nepovoljni uvjeti odnosno da se treba posebno paziti kod branja i skladištenja da se izbjegne vlaga koja svakako šteti biljci. “Ima različitog sjemena i genetskog materijala, a mi smo se trudili imati maksimalni udio CBD-a. Radeći analize protekle godine i ove godine, imali smo od 12 do 15 pa čak i 16 posto CBD-a.”

Biljka se može u potpunosti iskoristiti. Od građevinske, tekstilne pa sve do farmaceutske industrije. Praktički je zero waste proizvod

Za sada u ponudi imaju kremu koja ima teksturu više kao balzam ili melem, nije kao klasična dnevna krema i nije samo kozmetički proizvod nego i terapeutski. “Pomaže za kožna oboljenja kao što su dermatitis i psorijaza te ima dobra protuupalna svojstva. Imamo kapi koje se razlikuju u postocima CBD-a od 5 d0 20 posto, a radimo i na pasti tj. smoli koja će se uskoro pojaviti u dućanu. Ona će biti namijenjena za jače bolove ili teška upalna stanja. Može i nakon kemoterapije.” Ona ima daleko najjači učinank jer ima 25 posto CBD-a.

SMATRAJU DA JE U HRVATSKOJ CBD i DALJE VELIKI TABU

Aleksandar Selak

Veselići već tri mjeseca imaju trgovinu na popularnoj lokaciji u Masarykovoj, ali mi kažu da su ljudi i dalje dosta skeptični kod kupovine. “To je još kod nas tabu, ali se trudimo otvoriti ljudima nove vidike da spoznaju sve blagodati biljke konoplje i da već jednom shvate da CBD nema psihoaktivno djelovanje kao THC”, govori Jurica.

Mirta kaže da dosta ljudi ne zna puno o tome i vole se educirati, na kraju ih proizvod i privuče, ali konstatiraju da im još treba vremena da si to malo poslože u glavi. “Posljednjih tjedana posjetilo nas je i dosta turista, čak iz Kalifornije koji se bave uzgojem ondje, i rekli su nam da je i kod njih u Americi to i dalje na neki način tabu. A gdje smo onda mi, mi smo iza Slovenije sigurno dobrih pet godina”, dodaje Jurica uz informaciju da Slovenija, Španjolska i Italija prednjače u uzgoju.

Trudimo se otvoriti ljudima nove vidike da spoznaju sve blagodati biljke konoplje i da već jednom shvate da CBD nema psihoaktivno djelovanje kao ozloglašeni THC

“Čini mi se da su najoprezniji klijenti oni od 40 do 50 godina. Stariji su otvoreniji, možda je utjecaj imala Woodstock generacija”, zaključuje Jurica. Raspitujem se s čime bih mogla zamijenti tablete za opuštanje mišića jer imam problem s vratnom kralježnicom i savjetuju mi kapi s 20 posto CBD-a koje jedva čekam isprobati. “Moj zaručnik ima multiplu sklerozu i nema jaki oblik, on konzumira kapi s 20 posto i u roku par dana mu se situacija vidno popravlja. Uzima ih stalno i osjeća se super”, govori Mirta.

Zanimalo me kako je reagirala okolina kada su se odlučili na ovaj potez i govori mi da su prvo bili blago šokirani, ali onda su se totalno zainteresirali za proizvode te su ih htjeli i isprobati. Puno je tu dobrobiti koje CBD nosi i sigurno je jedna od snažnijih alternativa liječenja kod jednostavnijih, ali i složenijih zdravstvenih stanja. Mirta i Jurica su jako strastveni oko svojeg biznisa i vjerujem da su na dobrom putu da svoju kozmetiku približe svima koji su otvoreni za prave stvari. Mene su uvjerili da je isprobam.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba