PRIČA

Odrasla je u Maroku, izlagala u MoMi, a od danas njezine radove možete vidjeti u Zagrebu

FOTO: CHARLIE RUBIN

Umjetnica Meriem Bennani na Festivalu Organ Vida ima samostalnu izložbu. Čule smo s njom

Danas počinje 11. izdanje festivala fotografije poznatijeg kao Organ Vida, a 32-godišnja umjetnica iz Maroka, Meriem Benani (@meriembennani) jedna je od onih koje će predstaviti svoju samostalnu izložbu. Zbog pandemije, nažalost, ne može doći u Hrvatsku, ali smo se čule da razmijenimo dvije tri o njezinom umjetničkom životu i onome što nas čeka na Organu Vida.

ODRASLA JE U MAROKU, DANAS STVARA U NEW YORKU

Meriem je rođena 1988. godine u Rabatu u Maroku, ali već neko vrijeme živi na njujorškoj adresi. Nakon srednje škole odlazi u Francusku gdje završava školu École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, a onda u New York gdje 2012. godine diplomira na Cooper Unionu. Njezini radovi izloženi na Whitney Biennale u New Yorku (2019.), Biennale de l’image en movement u Ženevi (2018.), na Biennalu de Rennes u Rennesu (2018.) i u MoMA PS1 u New Yorku (2016.).

“Ne znam što bih točno iz mojeg djetinjstva mogla povezati sa svojim radovima, ali ono je bilo stvarno prekrasno”, započinje Meriem. “Odrasla sam u Rabatu i jako sam bila sretna ondje. Ono što me od malena interesiralo i fasciniralo su crtani filmovi koje sam stalno gledala i to je jako utjecalo na moj kasniji rad. Djetinjstvo sam provela bezbrižno, družeći se sa sestrom, surfajući ili u vožnji skejtom.”

NAJVEĆA INSPIRACIJA SU MI LJUDI

Nakon srednje škole odlazi u Pariz na školovanje jer od samog djetinjstva zna da želi biti umjetnica. “Stalno sam crtala, to je bio moj prvi medij na kojem sam se izražavala, a onda sam počela proučavati animaciju. Isto tako jako me zanimalo pričanje priče upravo kroz taj medij.” Odlazi u New York, završava Cooper Union i počinje raditi kao freelancerica na specijalnim efektima i grafikama u pokretu. “Radila sam za mnoge produkcijske kuće i tada sam shvatila tu moć manipulacije videa, te sam se aktivno počela baviti dokumentiranjem u video formatu.” Dodaje da je uvijek imala veliku podršku roditelja i da je naravno moguće živjeti od umjetnosti, samo ako se jako puno i predano radi.

“Teško mi je reći je li teško u New Yorku jer to trenutno ne mogu usporediti s niti jednim drugim mjestom, s obzirom na to da živim ondje. Imala sam prilike raditi i po Europi, ali tu je moja baza.” Nekoliko puta godišnje ode u Maroko pa i tamo stvara, i govori mi da joj je to jako uzbudljivo. “Vjerojatno moja sreća u New Yorku jednim dijelom ovisi i o tome. New York nudi jako puno mogućnosti i nemam neki osjećaj da gradim karijeru, ja samo radim, ljudi vjeruju u mene i daju mi prostora. Je, teško je biti umjetnik, ali i prekrasno.”

Privatni arhiv

Njezina najveća inspiracija su ljudi, svi projekti su inspirirani s nekim koga je upoznala ili s kime je odrasla. “Pandemiju sam iskoristila tako što sam stvorila animirani video sa životinjama na koje sam zapravo preslikala aktualnu situaciju.” Nazvala ga je 2 Lizards, a toliko se svidio publici (prvi je imao preko 170 tisuća pregleda) da je snimila još nekoliko epizoda. “Definitivno sam na tome provela najviše vremena i pandemiju stavila u neki drugi kontekst.”

RAD U ZAGREBU INSPIRIRAN TINEJDŽERSKIM FILMOVIMA

Organ Vida

Meriem će u Zagrebu izložiti svoj rad Misija tinejdžer/ke koji je inspiriran tinejdžerskim filmovima, reality televizijom i online serijama. Radi se o fikcionalnom dokumentaracu koji prati svakodnevne aktivnosti klinaca iz škole Descartes, francuske srednje škole u Rabatu. Prati ih u učionici, ali i kod kuće. Meriem je isto dio kolektiva, ali u obliku lika magarca. Kroz razna propitivanja, refleksije i aspiracije učeni/ca, Meriem istražuje učinak obrazovnog sustava koji je naslijeđen iz razdoblja francuske prisutnosti u Maroku, a koji je danas rezerviran za lokalnu elitu. Isto tako istražuje suvremeno društvo, razlomljene identitete i kulturne razlike koje ga čine, te teme kao što su rod i prevlast digitalne tehnologije.