INTERVJU

Nerazdvojni su od fakulteta, imaju svoju produkcijsku kuću i stoje iza projekta Drive in kultura

Sabrina i Marin Leo ispričali su nam sve o svom upoznavanju, osnivanju produkcijske kuće, izazovima u branši, ali i pokretanju Drive in kulture

FOTO: Michel Kubaček

Sabrina i Marin Leo ispričali su nam sve o svom upoznavanju, osnivanju produkcijske kuće SABMARINE, izazovima, ali i pokretanju Drive in kulture

Ovih dana ne prestaje se pričati o Drive in kulturi koju smo najavili ovdje, točnije drive in kinu na otvorenom koje će se održati u nekoliko hrvatskih gradova. Da, hvalevrijedan je to projekt kojem se iznova veselimo već nekoliko godina i rado pohodimo, što radi odabira filmova, atmosfere, glazbe i druženja. Malo je reći kako nam je to sve skupa u posljednje vrijeme zbilja nedostajalo. No, sigurno ste se kao i mi pitali tko stoji iza ovog genijalnog, ali i niza drugih projekta za koje ste sigurno čuli. E pa, vrijeme je da ih upoznate – oni su Sabrina Herak Smoković i Marin Leo Janković, koji djeluju pod jedinstvenim imenom SABMARINE iza kojeg se krije zapravo njihova produkcijska kuća. Na pitanje tko su i što, oboje mi govore kako su oni prije svega ponosni Istrijani koji žive u Zagrebu. Imaju 25 godina, diplomirani su producenti, a prije dvije godine pokrenuli su spomenuti projekt s kojim, poručuju jednoglasno, ispunjavaju sve svoje dječje snove.

Sabrina i Marin od faksa su nerazdvojni i uvijek dolaze u paketu

“Upoznali smo se na prijemnom ispitu 2015. godine kad su nas stres i trema udarili na kompetitivnost, pa smo jedan za drugog navijali da ne prođemo u uži krug. No, sudbina je ipak odlučila da ćemo baš taj dan ipak postati prijatelji, uskoro najbolji prijatelji. Od prvog smo dana bili nerazdvojni, kao neke srodne duše koje su se napokon upoznale. Od tog smo dana doslovce nerazdvojni, a to su primijetili i naši kolege koji su već na prvoj godini faksa shvatili da dolazimo u paketu i prozvali nas – SABMARINE” prisjeća se Sabrina dok Marin Leo na tu temu upoznavanja daje uvid u drugu stranu medalje, odnosno ne krije kako su kroz dvije godine zajedničkog rada zaključili da s poznanicima i prijateljima općenito nije dobro raditi.

“Ipak si u poslu drugačiji nego u privatnom životu, a ponekad poslovni život ne štedi riječi pa često naruši prijateljstva i odnose. Ipak, mi smo to prebrodili, a naš je prijateljski odnos toliko čvrst i usmjeren na iste ciljeve da je on neuništiv. Ovdje su prisutni isti ciljevi, iste taktike, pristup, isto razmišljanje, iste radne navike pa to sve doprinosi tome da prijateljsko-partnerski odnos ne završi u rasulu, već se on jača i raste svakim danom.”

Dva nabrijana klinca prvo su pokrenula DJ kolektiv, a ostalo je povijest

Marin i Sabrina
Michel Kubaček

Na pitanje o tome da mi malo detaljnije objasne porijeklo i razvoj SABMARINE projekta, Sabrina prepričava kako on neslužbenoj postoji otkad su oboje bili dva ludo nabrijana klinca. Naime, na trećoj godini faksa odlučili su pokrenuti DJ kolektiv pod tim imenom. Tada nisu imali pojma o miksanju glazbe, ali su znali što vole slušati i što ih može rasplesati na podiju. Te su godine odradili preko 20 nastupa. Iako su glazbu puštali s laptopa u jednom trenu nabavili su i miksetu kao bi izgledali ozbiljnije, no Sabrina priznaje kako je ona ondje bila samo ukras jer je nisu znali koristiti. “I dan danas nam je nevjerojatno koliko smo uspjeli podići atmosferu, svaki party zapaliti i rasplesati svaku osobu u publici. Shvatili smo da je to naš dar – uspijevamo pokrenuti svaku osobu i od sitnice napraviti spektakl” priča Sabrina dok Marin Leo komentira kako je sve što je uslijedilo poslije, a to je osnivanje produkcijske skuće SABMARINE, zbilja bio hrabar potez.

Produkcijsku kuću otvorili su iz dosade u jeku pandemije

“U jeku pandemije, otvorili smo tako produkcijsku kuću. Često nas prijatelji ismijavaju da smo je otvorili iz dosade, što jednim dijelom i jest istina. Toliki smo radoholičari da u trenutku lockdowna kad su svi uživali u izležavanjima, nas je uhvatila neradnička nervoza i tada smo počeli smišljati projekt koji bi mogli izvesti usprkos svim restrikcijama. Tad je nastala Drive in kultura, prvo javno okupljanje, festival koji još uvijek iz godine u godinu raste, a koji se ove godine zasluženo može nazvati i najvećim drive-in festivalom u Hrvatskoj. Da stvar bude bolja, to nam je bio i zajednički diplomski projekt na Akademiji dramske umjetnosti, a naš je mentor Arsen Anton Ostojić izuzetno ponosan što je jedan studentski projekt izrastao u prepoznatljiv brend i event u Hrvatskoj” govori oduševljeno Marin Leo, pritom zadovoljan sa svim potezima koje su zajedno povukli i sada su tu gdje jesu s vrlo konkretnim i prepoznatim projektima.

Naime, oboje mi govore kako su nekako najponosniji upravo na tu Drive in kulturu, jer to je ipak njihov festival koji je od ničega izrastao u putujući brend koji se širi nevjerojatnom brzinom. Pokrenut je 2020. godine, a o njima i njemu se pisalo i u svjetskim medijima. Naime, tada je festival bio donacijskog karaktera kojim su čak stipendirali 10 studenata Sveučilišta u Zagrebu. Već se iduće godine festival proširio na tri grada – Zagreb, Pulu i Osijek, a ove godine donosi najraskošnije izdanje do sada, kada program europskih i hrvatskih nezavisnih filmova uz mnoštvo dodatnog sadržaja dovode u čak četiri hrvatska grada.

Osim toga, Sabrina i Marin Leo ističu kako su paralelno i ponosni nasljednici Tabor Film Festivala koji je najdugovječniji festival kratkometražnog filma u Hrvatskoj i koji je domaćin brojnim europskim i svjetskim autorima kratkog filma. Upravo je on već neko vrijeme uspješno pod njihovim okriljem.

Kultura je njihov forte, a cilj im je utjecati na razvoj i odgoj mlade publike

Marin Leo Janković
Michel Kubaček

Za projekte na kojima generalno rade, oboje mi govore kako su oni u biti za mlade i da su upravo oni njihova ciljana publika. Želja im je utjecati na razvoj i odgoj publike od malih nogu. Jedan od načina na koji to uspijevaju je aktivan rad na pozicioniranju njihove produkcijske kuće kao kulturnog influencera.

Na pitanje što je onda zapravo SABMARINE, Sabrina govori kako je to u biti kombinacija produkcijske kuće i agencije, a bave se kulturnom i kreativnom industrijom, odnosno nezavisnom kulturom jednako kao i komercijalnim projektima. “Naša je produkcijska kuća autor brojnih kratkih filmova, ali i plesnih predstava čiji smo veliki pobornici. No, s druge strane uspješni smo i u marketinškom svijetu, kreiramo reklamne kampanje, organiziramo snimanja, ona veća i ona manja. Nudimo usluge osmišljavanja cjelokupne komunikacijske strategije, vođenja društvenih mreža i odnosa s javnošću. Često nam govore da bi bilo bolje da se fokusiramo na isključivo jednu sferu, no mislimo da to nije pametno, posebice ne za nabrijane duše kao što smo mi. Svaki projekt je prilika za upoznati nove suradnike, za otkriti nešto novo, prvo o sebi, a zatim i o ljudima s kojima radiš” objašnjava dok Marin Leo pak nadodaje kako je za njih svaki projekt svijet za sebe, živa tvar koju pažljivo formiraš, oblikuješ i začiniš čarolijom, a finalni produkt ovisi o uloženom trudu i dobroj energiji kojom ga obdari svaki član tima.

Rad za sebe je jednom riječju – neopisiv

No, nije oduvijek sve bilo ovako idilično i nisu oduvijek bili svoji šefovi, iako su to nekako, oboje potvrđuju, priželjkivali. Rad za sebe nakon svega im je jednom riječju neopisiv, govori mi Marin Leo. “Doduše, radiš više, konkretnije i produktivnije, jer što ti nisi napravio nitko drugi neće. Radno vrijeme u ovom formatu ne poznaje granice i nemaš baš pretjerano puno slobodnog vremena, ali energija i ljubav koju dobivaš zauzvrat su neprocjenjivi” priča i govori kako zapravo dolazi iz sasvim obične radničke obitelji, ali da je od malih nogu znao da želi upisati Akademiju i baviti se umjetnošću. Za svoje pak odrastanje kaže kako je imao nekoliko roditelja, jedni su bili oni biološki, drugi su bili mentori i dramski pedagozi iz Istarskog narodnog kazališta i producentice Pulskog filmskog festivala. “Svi moji roditelji znali su da sam drugačiji i oduvijek me učili, bodrili i davali mi snage da pokrenem neke velike stvari. Osjetio sam nekakouvijek da ne mogu ostvariti svoj puni potencijal u sustavu u kojem radim za nekog drugog.”

Sabrina Herak Smoković
Michel Kubaček

S druge strane, Sabrina komentira kako je od kad zna za sebe i od kad je počela zamišljati svoj životno-poslovni put, znala da želi biti svoja šefica, ne biti ovisna o drugima i ne raditi za druge. Priča kako je to jedna od navika koju je naslijedila od oca koji je također veliki poduzetnik i koji je vrlo mlad ušao u poduzetničke vode. Ta tvrdoglavost je, dodaje, očito nasljedna. “Za druge je lijepo raditi jer imaš sigurnost prihoda i ne preveliku odgovornost. Iskusila sam to, ali to je dosadno, treba uživati u rizicima, ispitivati svoje granice i mogućnosti. Ponekad samu sebe zamišljam kao da sam u nekom napetom filmu, primjerice u seriji Succession gdje cijeli odbor čeka moju odluku. Volim tu napetost i taj stres, to me jednostavno puni adrenalinom o kojem sam postala ovisna” dodaje i objašnjava dalje kako za druge nikada ne bi toliko radila koliko radi za sebe jer da je osjećaj drugačiji. Zaključuje kako ti jednostavno za tvoj brend nije apsolutno ništa teško.

A što Sabrina i Marin Leo misle jedno o drugom?

I iako je jasno kako se Sabrina i Marin Leo već godinama jako dobro slažu, prvo prijateljski, pa onda i poslovno, pitam ih i da jedan dugog opišu kao suradnike, poslovne partnere, odnosno otkriju kako rješavaju nesuglasice kojih zasigurno ima i postižu kompromise. Marin Leo ispaljuje kako je Sabrina brza, energična eksplozija stila i mašte i, ljepša strana njihove produkcijske kuće. Kaže kako je puna ideja, želje za napretkom i brzih odluka. Izvana je pak, objašnjava, tvrdog garda, iznutra osoba puna empatije. U svakom slučaju, Sabrina je prema Marin Leovim riječima partnerica za poželjeti, izvrsna radnica i najbolja prijateljica. Sabrina pak kaže kako je Marin Leo škorpija u horoskopu, a takav je i u poslu. Ističe da je elokventan, izvrstan pregovarač i pravi vođa. Da nije upisao Akademiju, bio bi vjerojatno najbolji pravnik na svijetu. Osim toga, prema Sabrininom opisu Marin Leo je i šef poslovanja jer da nema njega, SABMARINE bi s njom, priznaje, vjerojatno već završio u bankrotu. “On je ta muška ruka vodilja koja zna reći ne dok ja cijelo vrijeme govorim da, svima i svemu. No, Marin Leo je s druge strane i jedna topla i dobra duša, prije svega dobar čovjek, a onda i sve ostalo lijepo što dolazi s tim.”

Oboje zaključuju kako je njihovo suradništvo, ali i ono općenito, dobro, jer ti pruža mogućnost da svaka odluka biva sagledana s više strana, iz više različitih kuteva. Iako su oboje vječito suprotnih mišljenja, kažu mi da uvijek dođu do idealnog rješenja i kompromisa i da je to snaga čvrstog i stabilnog odnosa. Nisu se, govore, zaista dugo žustro raspravljali, no kad se to dogodi u pitanju je sudar titana. A na pitanje s kakvim ljudima općenito vole surađivati odnosno ne vole kažu kako je svijet kulture pun zapravo nevjerojatnih ljudi.

Stanje u branši u Hrvatskoj je nažalost teško

“To su ljudi koji su navikli na malo, ali koji iz malog mogu stvoriti veliko, i to je dar i moć svih umjetnika u regiji. U kriznim se vremenima rađaju najveći i najuspješniji borci, a kod nas je nažalost neprestana kriza, ali na sreću ona rađa nevjerojatne pojedince. I upravo nas to gura u našem poslu, ta snaga koju nam svaki kulturnjak s kojim se susretnemo preda. Inspiriraju nas i hrvatski poduzetnici, obožavamo čitati o mladim uspješnim ljudima iz različitih sfera djelovanja. Voljeli bismo upoznati svakog od njih, a nerijetko pokušavamo i doći do njih i uključiti ih u naše projekte. Volimo poticati hrvatsko poduzetništvo mladih ljudi. Bilo bi divno kada bi i naša politička scena brinula oko mladih poduzetnika još bolje, snažnije i odvažnije” objašnjava Marin Leo dok Sabrinu pitam da malo prokomentira kakva je situacija u Hrvatskoj ako se osvrnu na svoju branšu.

“Teška, ponekad imamo osjećaj da idemo korak naprijed, pa onda tri koraka unazad. Ali situacija je teška za svakog hrvatskog poduzetnika, neovisno djelovao on u kulturi ili u drugim djelatnostima. Teško je probiti se na tržište, tvrtke su nerijetko zatvorene za nove suradnike pa je klijente izrazito teško pronaći. No, zato nam je drago da smo krenuli mladi pa smo sigurni da ćemo za nekoliko godina uspjeti biti prepoznati ne smo od domaćeg, već i od inozemnog tržišta.”

Ima li prostora za predah, prijatelje i odmak od posla?

Michel Kubaček

Naravno, nisam ih propustila pitati oboje stignu li se ipak od svega toga odmoriti, napraviti odmak od posla i kako to uopće čine. Kažu mi kako se uglavnom odmaraju vikendom. Ne skrivaju kako onda vole i izlaziti, a upravo im to dođe kao odličan odmak od svega, ali i za napuniti baterije. Osim toga, vikendima se najviše vole vidjeti s prijateljima, roditeljima, a društveni život im je jednako važan kao i onaj poslovni. “Ne želimo dopustiti da on pati koliko god bili zaokupljeni poslom. Također, oboje smo veliki sportaši, Sabrina se bavi plesom koji joj je najvažnija sporedna stvar u životu, a ja sam čest posjetitelj teretane. U danu se sve stigne, samo je potreban dobar raspored, zato se često i našalimo da je svima potreban jedan producent – da organizira život” govori duhovito Marin Leo kojeg pitam odmah, kao i Sabrinu, da s nama podijele neke svoje recentne preporuke za glazbu, knjigu, film, seriju itd.

Dali su nam i neke preporuke filmova, serija i glazbe

“Moj je glazbeni ukus doista šarolik – od dobrog starog disco vajba, preko plesnog housea, do melodija Balkana, ali moram priznati da me scenski, izvedbeno i umjetnički fasciniraju snažne i buntovne žene koje mijenjaju svijet – Madonna i Lady Gaga dio su moje dnevne pop molitve. Nedavno sam pročitao sjajan roman Raskrstimo s Eddyjem popularnog francuskog pisca Édouarda Louisa koji kroz autobiografsku priču oslikava skučenu i okrutnu sredinu radničke klase u tvorničkom mjestu i suprotstavlja ju s teenagerom koji osjeća privlačnost prema vlastitom spolu. Recentni filmovi zbog kojih su me prolazili trnci radosti i tuge: The Worst Person in the World, Coda, Licorice Pizza i domaća uspješnica Murina. Veći dio popisa tijekom svibnja uparkirat ćemo u gradove diljem Hrvatske u programu Drive in kulture. Somebody Somewhere je zadnja serija koja me verbalnim i situacijskim humorom, internim šalama i živopisnim likovima tipične američke sredine, oduševila. Odlazak u kazalište rezervirajte za sjajne plesne predstave Gore Zagrebačkog plesnog ansambla prema ideji Mađara Ferenca Fehera i Decadance zagrebačkog HNK u koreografiji izraelskog virtuoza Ohada Naharina”.

Sabrina s druge strane, kaže, kako uglavnom sluša staru muziku jer je uvjerena za sebe da je stara duša. Apsolutno je zaljubljena u novi album Maltitude francuskog umjetnika Stromae i sigurna je da će SABMARINE u jednom trenu za njega snimati spotove. Obožava i Nuccija, sviđa joj se njegova energija i misli da donosi nešto potpuno novo na regionalnu scenu. Od novijih filmova preferira Licorice Pizza koji prikazuju na ovogodišnjem izdanju Drive in kultura, a koji je i njezina nit vodilja za daljnju produkciju filmova u SABMARINU. Oduševio ju je i film The Lost Daughter, prvenstveno zbog prikaza neke druge strane majčinstva o kojoj se još uvijek rijetko govori, a onda zbog glazbene podloge koja je za nju izuzetno važno sredstvo pripovijedanja u filmovima. Od serija je izdvojila Pam&Tommy koja ju je ugodno iznenadila kako produkcijom tako i pričom. Neslavno priznaje da knjigu nije dugo držala u ruci, ali isključivo iz razloga što se nažalost ne stigne posvetiti čitanju, ali kaže da planira nakon ljetne turneje. Od predstava bi pak izdvojila Genijalnu prijateljicu njihove drage suradnice Marine Pejnović koju spominje ne iz razloga da joj se umili, već je smatra apsolutno najtalentiranijom i genijalnom mladom hrvatskom redateljicom i prijateljicom.

Malo o planovima, a bome ih imaju

Za kraj pitam ih oboje i za neke daljnje planove kada je u pitanju njihova produkcijska kuća. Naglašavaju kako rade na širenju na domaćem tržištu, novim zapošljavanjima, otvaranju ureda koji zamišljaju kao kombinaciju concept storea, ureda i multifunkcionalnog prostora za evente. Planiraju paralelno proširiti svoje poslovanje u marketinškom polju i otvoriti diviziju za reklamnu produkciju, ali i agenciju. Također, aktivno se planiraju angažirati i u smjeru distribucije hrvatskih dugometražnih filmova koji zaslužuju američki pristup promociji. Sve u svemu, mi možemo samo zaključiti kako je ova mlada ekipa u strelovitom usponu, a po svemu sudeći, ne planiraju tako skoro usporiti. SABMARINE je definitivno ime koje ćete još puno puta čuti.