SNAGA

Dizajnerica Ivana Knezović otkrila nam je sve o svom brendu Murva, zelenoj modi i tome jesu li Hrvatice ekološki osviještene

U razgovoru s vlasnicom jednog od rijetkih hrvatskih ekološki osviještenih brendova saznali smo što je to uopće održiva moda i zašto nam danas treba više nego ikad prije

Ovog su tjedna hrvatsku modnu scenu obišle razigrane fotografije Srđana Tutića na kojima odlične komade iz nove kolekcije splitskog brenda Murva nose Zrinka Kučinić i Lara Zagmajster. Radi se o jednom od tek nekoliko ekološki osviještenih brendova koje imamo u Hrvatskoj, a iza njega se krije šarmantna Ivana Knezović.

Splitskoj dizajnerici ovo je četvrta kolekcija, a njome je napravila veliki iskorak budući da je prvi put u suradnji s tekstilnom dizajnericom Andranom Balić, kreirala i vlastite tkanine.

MODERNA KOLEKCIJA S ETIČKOM PORUKOM

Ivana Knezović

‘U suradnji s Andranom dizajnirala sam uzorke koje smo potom na pomno odabranom materijalu i printali. Odlučila sam se za prekrasnu laganu stopostotnu viskozu lijepog pada,’ kaže Ivana.

Krojevi su većinski inspirirani 40-ima, kad je moja baka Manda bila u dvadesetima. Bila je nadarena i šila je za cijelo selo.

Kolekcija je inspirirana čuvenom bakom Mandom, a pri odabiru motiva za print u ovoj kolekciji, Ivana se vodila dječjom, nevinom razigranošću. Uzorke zato čine cvijeće, kućice, lastavice, rode, vilinski konjici – dizajnirani oblicima i kolorom u njoj svojstvenom minimalističnom, retro stilu.

Prodaja samo online

Kolekcija Manda je još jedna ekološki osviještena kolekcija brenda Murva, a to se očituje u nizu segmenata koji nadilaze odabir tkanine. ‘To znači da je ta odjeća napravljena od ekološki prihvatljivih materijala, prirodnih materijala te da se pri njihovoj proizvodnji nisu koristile kemikalije koje zagađuju okoliš, da se nisu izrabljivali ljudi’, kaže nam Ivana i dodaje da je pritom važno minimalizirati utrošak tkanine, električne energije, vode, učestalost slanja pošiljki, ali i odabrati ekološki prihvatljivo pakiranje.

Osim toga, Ivanine kolekcije izrađuju lokalne splitske krojačice, a odjeća se prodaje isključivo putem njene internetske trgovine čime je izbjegnut i veliki negativan utjecaj na okoliš koje imaju fizičke trgovine s odjećom.

Brend kao produkt sazrijevanja

Ivana je po struci talijanistica, no ljubav prema modi razvila se nakon studija i pokazala kao jedini logičan životni izbor.

‘Ta se ljubav dogodila u odrasloj dobi, točnije nakon studija,’ otkriva dizajnerica i dodaje: ‘Putovanja i iskustvo života i rada u različitim područjima u inozemstvu su dodatno istančali mene i moj umjetnički senzibilitet, pa se tako upijajući svijet prirodno razvio i afinitet prema dizajnu. Uvijek nekako ističem da je Murva rezultat mog cjeloživotnog iskustva, produkt mog sazrijevanja kao žene i kao umjetnice. Sve što sam činila vodilo je prema tome.’

Živjela u svjetskim metropolama koje je i dalje inspiriraju

Prije upuštanja u svijet mode Ivana je živjela i radila u Zürichu, New Yorku i Torontu predavajući jezike, kreirajući slastice u profesionalnim kuhinjama i na raznim drugim poslovima. ‘To je jedno neprocjenjivo iskustvo koje me je dodatno oblikovalo i dovelo tu gdje jesam danas. Borila sam se i marljivo radila, jednako kao i danas,’ kaže nam Ivana.

‘Godine različitih poslova i mijenjanje sredine razvijaju čovjekovu brzinu i sposobnost prilagodbe, psihološko razumijevanje ljudi, profesionalnost u poslu, daju mogućnost boljeg sagledavanja stvari, čini čovjeka poniznijim.’

A kad je u inozemstvu, kako sama kaže, upila onoliko koliko joj je trebalo, vratila se svojim korijenima i ostvarila sebe kroz Murvu s kojom je debitirala na tjednu eko mode u Vancouveru. ‘Eco Fashion Week Vancouver je najprestižniji svjetski tjedan eko mode i moje uspješno debitiranje na tom događaju je za Murvu bio veliki kamen temeljac. Nakon toga uslijedili su brojni pozivi na tjedne mode, upiti, suradnje itd.’

A na pitanje ima li potencijala da i u Hrvatskoj zaživi sličan događaj, Ivana odgovara: ‘Jako bih voljela da u Hrvatskoj zaživi takav jedan događaj. Sve je moguće. Možda i sama budem u organizaciji toga, vidjet ćemo.’

JESU LI HRVATICE EKOLOŠKI OSVIJEŠTENE?

Modna industrija je drugi najveći zagađivač okoliša u svijetu, a kako je nedavno objavljeno u studijama, i drugi najveći uzročnik modernog ropstva. Kako je moguće da u 2018. godini još uvijek svjedočimo ropstvu pitanje je na koje još nemamo odgovor, no kao prosječni kupci se pametnim shopping navikama moramo pobrinuti da ga spriječimo.

Mislim da sviješću o ljepoti življenja u minimalizmu, kompaktnosti i samoodrživosti svi zajedno možemo pobijediti moderno ropstvo.

Ivana dodaje i da su Hrvatice sve više zainteresirane za zelenu modu. ‘S najnovijom Manda kolekcijom imam jako puno upita iz Hrvatske i to me baš usrećuje.’