intervju

Zašto već iz kupaćih kostima gledamo okićene jelke? Dva marketingaša pomogla su nam odgonetnuti ovaj trend

FOTO: screenshot

S Hrvojem Škurlom i Vanjom Blumenšajnom, marketinškim kreativcima, razgovarala sam o tome dolazi li i zašto Božić sve ranije i ranije

Božićne kuglice punjene nekim alkoholnim pićima, adventski kalendari, blagdanske reklamne kampanje na YouTubeu itd. Sigurna sam da ste mnoge stvari na tu temu uočili već u rujnu, ako ne i u kolovozu, jer ja jesam, i to na plaži dok sam nanosila drugi sloj kreme sa zaštitnim faktorom 30. Da Božić u Hrvatskoj svake godine evidentno dolazi sve ranije, uvjerili smo se posljednjih godina, ali još mi se nikad nije dogodila scena da sam usred ljeta bila sugestivno potaknuta na razmišljanje o božićnom drvcu ili da možda koje već kupim na relaciji plaža apartman i utrpam u auto za Zagreb.

Tko je ukrao Božić?

Unsplash

Iako je blagdanski period većini omiljeno razdoblje u godini i okej je da nas ta uzbudljiva atmosfera prati par tjedana prije samog Božića, ali većina rujna je i dalje kalendarski rezervirana za ljeto, zar ne? I dok mnogi, kao i ja, smatraju da je to uistinu puno prerano i da se tim potezom uništava onaj autentični prosinački blagdanski doživljaj, drugi pak jedva čekaju vidjeti ukrašene izloge, prigodne asortimane koje brendovi na tu temu pripremaju, kao i reklamne tv, radio, online kampanje.

Vjerujem kako ćemo se svi isto tako složiti da pozitivnog duha u današnjim vremena općenito nedostaje, neovisno o kojem periodu godine govorimo, ali ako stvari stavimo u realniju perspektivu, rani Božić je potez koji je proizašao isključivo iz domene konzumerizma, koji je isto tako utjecao na gubljenje onog autentičnog božićnog duha i njegovog malo dubljeg, nematerijalnog smisla.

Ove godine poklone bih mogla kupiti na vrijeme?

Naravno, najveći zagovaratelji ultra ranog Božića su oni koji pak od svega toga imaju najviše koristi, a to su kompanije i brendovi kojima je cilj podsjetiti potencijalne potrošače da se sve može obaviti dovoljno unaprijed prije nego nastupi tzv. blagdansko ludilo te da kupnja u posljednji tren ne mora biti opcija. Dakako, isključivo je na nama hoćemo li na tu igru pristati ili je u potpunosti odbaciti, iako nitko neće ostati imun na psihološki moment na koji te iste kompanije ciljaju po principu – a možda bih ipak sve poklone mogla ove godine kupiti na vrijeme (čitaj: već u rujnu). U cijeloj toj priči, nazovimo ga ljetnog blagdanskog ludila, zanimalo me i što kažu pojedini stručnjaci iz naši hrvatskih agencija, koji su i sami radili neke (preuranjene) blagdanske reklamne kampanje.

Dobre vijesti nikada nećete čuti prerano, a ‘vijest’ da stiže to predivno vrijeme darivanja i obiteljskog druženja, ljudima je često i najbolja vijest u godini

“Možemo nabrojati nekoliko razloga zašto oglašivači žure s izlaskom blagdanskih kampanja. Prvi je psihološki, podsjetiš li ljude na nešto lijepo, a blagdani su definitivno nešto uz što kupci vežu pozitivne emocije, brend se automatski duži vremenski period ‘šlepa’ na valu pozitivnih poruka. Drugi je faktor taj što dobre vijesti nikada nećete čuti prerano, a ‘vijest’ da stiže to predivno vrijeme darivanja i obiteljskog druženja, ljudima je često i najbolja vijest u godini.” govori mi Hrvoje Škurla, marketinški kreativac i vlasnike agencije PINK MOON te dodaje kako se iz tog razloga oglašivači trude dojaviti tu informaciju svojim najvjernijim kupcima čim prije.

Ističe i kako tu postoji i svojevrsni faktor panike, odnosno da će izlaskom preuranjene komunikacije preduhitriti konkurenciju, iako to često ima za posljedicu akutnu iritaciju publike, jer kako govori, stvarno nije prirodno da iz kupaćih kostima i gaća gledamo okićene jelke.

Tko će biti prvi?

Slično razmišlja i Vanja Blumenšajn, kreativni direktor i utemeljitelj agencije Señor koji podsjeća kako je blagdansko vrijeme prodajno jedno od najznačajnijih za mnoge proizvode i usluge. “Potrošačka groznica tad najjače trese, pa je logična i pojačana komunikacijska aktivnost na svim kanalima. Bez podataka, mislim da se više radi o dojmu da blagdanske reklame dolaze sve ranije nego o trendu: kupci su još uvijek u post-ljetnoj depresiji pa ih ranije blagdanske ponude iznenade.”

Kao jedan od razloga za po mom mišljenju sve raniju blagdansku komunikaciju, kao i Hrvoje, i Vanja navodi spomenuti pokušaj izbjegavanja medijske zasićenost u špici u prosincu. Upravo radi toga brendovi pokušavaju preduhitriti konkurenciju i svoju poruku prenijeti prije nego se baš na svakom oglasu pojavi kapica Djeda Mraza. “Moja sugestija u cijeloj toj priči bi bila istaknuti se porukom i ponudom, jer to pali u svakoj sezoni.” poručuje dok mi Hrvoje sugerira jednu činjenicu koja je i njega u pripremi za ovu priču pomalo iznenadila.

Mislim da se više radi o dojmu da blagdanske reklame dolaze sve ranije nego o trendu: kupci su još uvijek u post-ljetnoj depresiji

“Svi mi nekako osjećamo da iz godine u godinu gledamo jadnog Djedicu u rujnu, ako ne i u kolovozu, da nam božićni pjesmuljci paraju uši od listopada, ali možda stvari i ne stoje tako. Na brzinu sam pogledao medijske planove nekih aktivnijih oglašivača u blagdansko doba i podaci su prilično iznenađujući. Prije pet godina su gotovo svi izašli ranije nego je to bio slučaj prošle godine.” zaključuje Škurla i naglas se zapita želimo li mi možda svi kolektivno kao društvo da su blagdanske reklame od ljeta u eteru ili još bolje da su blagdani prisutne cijele godine? Dobro pitanje, pomislim, ali to je već sad tema za neku od narednih priča. Stay tuned!