Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Super1.hr nedavno je unaprijedio svoja pravila o privatnosti i korištenju takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa.

Zdravlje

Svi pričaju o novoj pegan dijeti. Stručnjakinja nam je pojasnila o čemu se radi

Dijeta koja kombinira osnove paleo prehrane i veganstva pobudila je velik interes, pa smo od nutricionistkinje Vedrane Dučkić odlučile doznati nešto više

Iako je većina svoje novogodišnje odluke već odavno zaboravila, što mahom znači da se odlazak u teretanu još jednom odgodio, mnogi i dalje gaje interes prema opcijama zdravijeg življenja. Tako smo, među ostalim trendovima na društvenim mrežama, primijetile i onaj tzv. pegan dijete, u koju se kune većina koju je probala i koja se u relativno kratkom roku prometnula među one najpopularnije.

Fleksibilna dijeta koja spaja nespojivo

Čovjek odgovoran za nastanak ove dijete je Mark Hyman, američki liječnik i autor koji se čak 10 puta našao na prvom mjestu najprodavanijih knjiga New York Timesa. Kako on kaže, pegan spaja načela paleo dijete (jednostavna prehrana koja se bazira na svemu onome što su jeli naši predci iz paleolitika), s onim najboljm što nudi veganstvo. Ovaj se režim prehrane uvelike zasniva na konzumaciji biljaka, ali dopuštena je i umjerena konzumacija mesa, ribe i jaja, odnosno namirnica bogatih omega 3 masnim kiselinama, bez dodatnih konzervansa, niskih šećera te bez glutena i laktoze.

Upravo je spajanje veganstva s izrazito mesno orijentiranim paleom mnogima nejasno. No, tu uskače još jedno pojašnjenje u priručnicima, koje nalaže da je ova dijeta nešto nalik fleksiterijanskoj (fleksibilno vegetarijanstvo), idealna za ljude koji su probali veganstvo i žele ići u tom smjeru, ali im ne odgovara u potpunosti. Isto tako, Mark Hymann je u više navrata istaknuo kako je poanta da se fokusira na sličnosti, poput cjelovitih i svježih namirnica koje oba režima zagovaraju, a ne na razlike.

Kako ne bismo morale previše nagađati, za pomoć oko razjašnjavanja ove dijete obratile smo se nutricionistkinji Vedrani Dučkić, iz nutricionističkog savjetovališta Nu3vex. “Promjena načina prehrane i usvajanje zdravih prehrambenih navika izrazito je važna u brizi za zdravlje. Pegan dijeta kroz svoje je smjernice pokušala ujediniti dva načina prehrane koji naglasak stavljaju na hranu biljnog porijekla iako se sama filozofija paleo prehrane i veganske prehrane znatno razlikuju, a veganstvo je način prehrane koji osobno ne bih stavljala u kontekst koji zagovara konzumaciju namirnica životinjskog podrijetla”, rekla nam je odmah na početku razgovora.

Može li jedan režim prehrane odgovarati svima?

Nakon toga, zanimalo nas je čuti i konkretne prednosti ove dijete. Pozitivna strana ove dijete je, priča nutricionistkinja, obilje svježeg voća i povrća, malomasnog mesa, biljnih ulja, orašastih plodova i bezglutenskih žitarica, uz izbjegavanje rafinirane hrane, aditiva i šećera. Kao takva, dodaje, pegan dijeta zagovara usvajanje zdravih navika, a prednost je što nije previše komplicirana za praćenje.

U svom je stručnom komentaru oko korisnosti pegan dijete bila vrlo jasna. “Osobno smatram da zdrav način prehrane podrazumijeva unos namirnica iz svih ili većine skupina namirnica onda kada nam zdravstveno stanje i osobno uvjerenje to ne priječe. Potpuno izbacivanje cijelih skupina namirnica poput mahunarki, grahorica, većine žitarica i mliječnih proizvoda moglo bi kod pojedinaca izazvati određene deficite pojedinih nutrijenata, osobito kada su u pitanju djeca ili osobe izražene tjelesne aktivnosti”, istaknula je.

Kad smo je zamolili da cijelu priču na kraju i rezimira, rekla je kako je zapravo riječ o još jednoj dijeti koja će u određenoj mjeri naći svoje mjesto među dijetama i pojedince kojima će u potpunosti odgovarati i ispunjavati njihove energetske i nutritivne potrebe. “Individualni pristup pojedincu i dalje će biti jedini način da se u potpunosti zadovolje mnogobrojni kriteriji i sve različitosti u prehrani pojedinca koje imamo radi osobnih preferencija određene hrane, različitih sociokulturoloških čimbenika, zdravstvenog stanja i drugih faktora”, zaključila je Dučkić.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba