Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Super1.hr nedavno je unaprijedio svoja pravila o privatnosti i korištenju takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa.

INTERVJU

Kristina i Filip proizveli su, kažu, najbolji madrac koji možete kupiti u Hrvatskoj. Ovo je njihova priča

Dizajneri Kristina i Filip stvorili su moderni madrac projektiran za svakoga. U ponudi imaju samo jedan model jer kako kažu – pametnome dosta

“Industrija madraca zapela je u prošlom stoljeću, a proces kupnje madraca trenutno izgleda otprilike ovako: prvo u postojećim salonima imate bezbroj modela između kojih nitko ne zna točnu razliku. Nakon toga, isprobavate madrac par minuta dok vam prodavač puše za vratom i zapravo ne možete znati ništa. Nakon svega toga, marže su toliko visoke da na kraju dobivate vrlo nisku kvalitetu madraca bez obzira koliko ste platili madrac. Mi imamo jedan model koji odgovara svima, madrac isprobavate u vlastitom domu u roku 100 dana, a materijali koje koristimo su u rangu madraca koji inače koštaju desetak tisuća kuna i više.”

Mi imamo jedan model koji odgovara svima

Prepričava mi svoje svojevrsne frustracije hrvatski dizajnerski dvojac koji zajedno djeluje još od studentskih dana. Oni su Kristina Lugonja i Filip Havranek, koji su nedavno pokrenuli startup Pleme i predstavili jedinstveni hrvatski madrac, sa željom da pokrenu revoluciju u industriji madraca te tržištu ponude potpuno novi pristup prodaje madraca baziran na jednostavnosti, transparentnosti i otporu prema postojećim brendovima madraca. Nazvali su ga prigodno Nimbus, a njegova se kompletna proizvodnja, da stvar bude još bolja, odvija u Hrvatskoj – od krojenja pa do zadnjeg šava na madracu.

Puno neprospavanih noći da bismo mi odlično spavali

Aleksandar Selak

“Na temelju prijašnjeg iskustva znamo da, ako želimo napraviti proizvod kako spada, moramo biti prisutni prilikom cijelog procesa. Dakle, proizvodnja je morala biti u Hrvatskoj” prisjećaju se Kristina i Filip rado cijelog procesa u kojem su puno puta morali reći NE kako bi ipak jednom rekli DA i pustili madrac u prodaju.

Iako ovo dvoje školovanih industrijskih dizajnera u produkt dizajnu imaju već podosta utakmica u nogama, objašnjavaju mi i kako je Nimbus, kao i sve prethodno dosad, zapravo rezultat puno neprospavanih noći, razvoja i istraživanja različitih materijala, čime je onda i dobiven, kako samouvjereno naglašavaju – najbolji madrac koji trenutno možete kupiti u Hrvatskoj, a čija je početna cijena 2.290 kuna. Kako kažu, vjeruju u kvalitetu bez trikova i rade s najboljima da bi dobili najbolje.

Pitam ih oboje koliko je zapravo bilo teško osmisliti jedinstveni madrac za koji računaju da bi većini mogao odgovarati s obzirom na to da je u pitanju ipak samo jedan jedini model, koji dolazi u standardnim, ali i nestandardnim dimenzijama. Kristina i Filip mi kažu kako je prije svega važno znati da je ideja o velikom broju modela madraca rezultat marketinških pobuda ostalih proizvođača i inercije jer se to tako radi oduvijek, ali i da se nitko na ovom tržištu dosad nije usudio dovesti taj pristup u pitanje.

Jedini u Hrvatskoj koriste nevjerojatno prilagodljivu REM® pjenu

Madrac Nimbus
Pleme

“Završnom prototipu našeg madraca prethodio je razvoj, uključujući mnoga testiranja kako bi se došlo do optimalnih karakteristika madraca koji će odgovarati većini ljudi. Prije svega, kvalitetni materijali su uvjet da se to ostvari.”

Primjerice, njihova REM® pjena ima svojstva latexa i memorijske pjene: nevjerojatno je prilagodljiva svim vrstama spavača, neovisno o njihovoj dobi, težini, načinu spavanja, te je vrlo prozračna. “Pleme je jedini proizvođač madraca u regiji koji koristi REM®” govori ponosno ovaj dizajnerski tandem i dodaje kako su svjesni da su madraci dosadni, preciznije, poslovni modeli ostalih proizvođača su dosadni, na što se onda ujedno nadovezuje i tradicionalan način kupovine madraca koji je dugotrajan i naporan kao i općenito, način predstavljanja same ideje.

“Činjenica da unosimo nešto novo u zastarjelu industriju madraca se preslikava na naš oblik prezentacije brenda, koja se zasniva na transparentnosti i buntovništvu.”

Humanitarni karakter madraca Nimbus

Kristina Lugonja
Aleksandar Selak

No, u cijeloj toj priči nije mi promaknuo i jedan zanimljiv moment, onaj humanitarni koji se veže uz famozni Nimbus. Ukratko, ako kupcu madrac ne odgovara, njemu se vraća novac, a madrac odlazi u humanitarne svrhe.

Dolazimo iz svijeta dizajna, struke koja u svojoj osnovi mora služiti dobrobiti ljudi

“Politika besplatne probe madraca od 100 dana, naravno, za posljedicu ima potencijalne povrate madraca. Mogućnost preprodaje tih madraca za nas nije opcija, budući da se ponosimo kvalitetom svojih proizvoda i želimo zadržati taj nivo. Osim toga, dolazimo iz svijeta dizajna, struke koja u svojoj osnovi mora služiti dobrobiti ljudi pa nastojimo isti koncept primijeniti i sada, kao poduzetnici. Humanitarna pomoć se logično nadovezuje na tu ideju” objašnjavaju mi svoj do detalja razrađen koncept, viziju u sklopu Plemena.

Dobar poslovni model bio je odmah prepoznat

Aleksandar Selak

Kako je od lansiranja Nimbusa već prošlo neko vrijeme i sve se fino zarolalo, zanimalo me i kakva su prva iskustva spavača te spavaju li i oni sami na svom madracu. Kristina i Filip ističu da su im mišljenja njihovih kupaca jako bitna, pogotovo ako se u obzir uzme da su oni startup.

Naravno da spavamo na svom Nimbus madracu

“Nastojimo ih skupiti što više u obliku reviewa koji su objavljeni i na našoj web stranici. Kupci su zadovoljni kvalitetom madraca i sna, a mnogi se ponose i time što sudjeluju u ovoj priči tj. što su dio Plemena. I da, naravno da spavamo na svom Nimbus madracu. Osjećaj je kao da legnete na oblak (jasno je što nas je inspiriralo za ime). Madrac pruža dovoljnu potporu tijelu, a opet se prilagođava sasvim dovoljno da upadnete u njega koliko treba” prepričavaju mi svoja spavačka iskustva, ali imaju potrebu paralelno naglasiti i kako Plemana, Nimbusa ne bi bilo da nije bilo Fil Rouge Capitala (fonda rizičnog kapitala čiji je primarni cilj investiranje u mlade poduzetnike, startup i scaleup tvrtke u Hrvatskoj), čiji je tim prepoznao njihov poslovni model i odlučio uložiti u Pleme.

Osim investicije, s FRC-om su kažu, dobili i nešto puno vrednije – akceleratorski program sa sjajnim mentorima bez čije se podrške ne bi ni snašli u poduzetništvu. Ondje su, prisjećaju se oboje, u samo tri mjeseca naučili stvari koje prosječne tvrtke nauče kroz 10 godina, ako ikad.

Početci, nagrade, sazrijevanje, pa poduzetničke vode

Madrac Nimbus
Pleme

Iako Kristina i Filip sada djeluju kao Pleme, tu je i njihov studio Havranek-Lugonja koji postoji još od 2012. godine kada su dizajnirali rasvjetno tijelo Plami. Nakon njega napravili su još desetak drugih proizvoda, radili s nekoliko jakih proizvođača namještaja i dobili niz nagrada za svoj rad, što je ipak svojevrsna potvrda da dobro radiš.

Uslijedile su potom 2015. godine i dvije cijenjene Red Dot nagrade, i to za njihov radni stol Stable i stolnu lampu Tap. A onda su osnovali i kućni brend, etiketu Spacetime pod kojom su predstavili još nekoliko produkata, rasvjetno tijelo Neolit, genijalan krevet Plateau te stolac Meet.

Jedna od stvari koje smo naučili od naših početaka pa do sada je svakako osluškivanje tržišta

“Jedna od stvari koje smo naučili od naših početaka pa do sada je svakako osluškivanje tržišta, što nam je omogućilo da prepoznamo što ljudi trebaju. Da, ponosni smo na dobivene nagrade, no prošle godine smo napravili veliki iskorak u smislu da smo prešli iz dizajna u poduzetničke vode. Drago nam je što smo uspjeli kreativni (dizajnerski) način razmišljanja primijeniti na poslovni model, i ostvariti se kreativno unutar jedne nove industrije.”

Taj svoj potez objašnjavaju i kroz manjak industrijske proizvodnje u Hrvatskoj te općenito deficit osviještenosti o dizajnu, kao i činjenicu da se mnogi školovani produkt dizajneri ne uspijevaju u Hrvatskoj ostvariti u svojoj struci. Upravo iz tog razloga su, kažu mi oboje, odlučili pokrenuti i spomenuti startup Pleme te se otisnuti u poduzetničke vode.

Jasne prepreke za sve hrvatske produkt dizajnere

Aleksandar Selak

Na moje pitanje nije li hrvatska dizajnerska scena posljednjih godina ipak znatno ojačala, odnosno da primjećujem kako ima doista sjajnih ljudi i kolektiva koji rade sjajne stvari, Kristina i Filip mišljenja su kako dizajn jako ovisi o okruženju te da vjeruju da je hrvatski neproizvodni kontekst uvijek bio jedina prepreka za hrvatske produkt dizajnere. Govore kako se u posljednjih 10 godina uistinu pojavilo nekoliko proizvođača koji su svjesniji važnosti dizajna za svoje poslovanje, ali sugeriraju i da to uvijek može biti i na višem nivou.

“Oduvijek recimo pratimo Numen/For Use. Najviše volimo njihov rad u kazalištu na scenografiji i site-specific instalacijama” dodaje dvojac te objašnjava i drugu stranu priče, odnosno da Hrvati definitivno imaju sve više sluha za hrvatski dizajn, ali da i dalje prevladava percepcija dizajna kao nečega što dolazi na kraju, umjesto da se dizajn prepozna kao preduvjet za inovaciju i konkurentnost. Zbog toga, kažu, često dolazi do nerazumijevanja njihove struke i onoga što bi dizajn mogao učiniti za ovo područje.

Školski pristup = funkcionalnost prije svega

Madrac Nimbus
Pleme

Pitam ih naravno, i što oni osobno onda cijene u dizajnu, kakav stil, estetiku, materijale, odnosno čemu pridaju više pažnje – estetici ili funkcionalnosti.

“Naš proces rada je dosta ‘školski’ – uvijek krećemo od funkcionalnosti. Primarni zadatak nam je prepoznati problem i riješiti ga na što jednostavniji način. Estetika je u tom slučaju samo rezultat toga. Često naglašavamo da, ako je proizvod funkcionalan, posljedično će biti i vizualno privlačan. Stil je za nas nešto što ovisi o trendovima – dakle, kratkotrajan je, a nama je uvijek cilj projektirati predmet koji će i za 20 godina izgledati dobro.”

Tko je u Plemenu glas razuma?

Aleksandar Selak

S obzirom na to da su dvojac, zanimalo me i kako izgleda njihov stvaralački proces, kako se slažu, postižu kompromise i tko je tko Plemenu. Govore kako uloge nikad nisu fiksne te da zadatke podijele na svakom projektu, ovisno o preferencijama.

Kristina je tako nekad glas razuma, kao i Filip. Formula uspjeha njihovog poslovnog odnosa jest da uvijek rade na tome da se stvori neki balans, no na papiru je Filip CEO, a Kristina kreativna direktorica. Ali, kao i u svakom startupu, uloge se često i na tom polju izmjenjuju, ovisno o potrebi.

U potrazi za novim investicijama

Madrac Nimbus
Pleme

Iako su dosad imali dosta iskustva i suradnji s inozemnim tržištem, nisu mi propustili spomenuti i kako je opcija rada u inozemstvu često bila predmet njihovih razgovora. No, zasad su zadovoljni uspjehom u Hrvatskoj. Ovdje, objašnjavaju, imaju svoj krug partnera – od proizvođača do kupaca, arhitekata i obrtnika koji im omogućuju da stvaraju proizvode na visokoj razini.

Na temu daljnjih planova, Kristina i Filip otkrivaju da ako ostvare nove investicije, planiraju ići u nabavku stroja koji bi posebnim postupkom pakiranja madraca drastično pojeftinio i pojednostavio dostavu. Takav stroj bi im u konačnici i omogućio izvoz, i olakšao proces kupnje i njima i njihovim kupcima.

2020. godina je godina i novih produkata s njihovim potpisom

Filip Havranek
Aleksandar Selak

“Naravno, radimo i na novim proizvodima koje ćemo predstaviti u prvoj polovici 2020. i koji će se prirodno nadovezati na sadržaj i karakter sadašnjeg brenda” poručuje ovaj kreativni, ambiciozni i poduzetni dizajnerski tandem koji ne skriva da su nerijetko, kao i mnogi drugi, suočeni s gomilom društvenih, proizvodnih, administrativnih i svekolikih prepreka u svom poslovanju u Hrvatskoj.

No, oni na to gledaju, kažu, kao na izazov koji će im omogućiti da postanu još bolji u svom poslu. Za kraj dodaju kako im je ipak u cijeloj priči najbitniji dio kad ljudi dobro reagiraju na njihove radove – jer ako ih vesele, čine im ujedno život boljim i jednostavnijim.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba