PRIČA

Otvoreno je sedmo izdanje Zagreb Design Weeka. Obišle smo ga u smiraju prije otvorenja

FOTO: Aleksandar Selak

Unatoč velikim izazovima i dvjema odgodama otvorenja, Zagreb Design Week ipak danas otvara svoja vrata. Posvećen je koroni i novom normalnom

Danas, nakon dvije odgode datuma otvorenja i cjelokupne neizvjesnosti uslijed pandemije koronavirusa, konačno se otvara dugoočekivani Zagreb Design Week. Naravno da sam bila prilično nestrpljiva oko ovog izdanja pa sam poduzela sve kako bih ondje ušetala prije svih i doznala što nas sve u ovom korona ozračju čeka u dizajn domeni te kako su uopće uspjeli organizirati ovo zbilja izazovno sedmo po redu izdanje koje će trajati do 6. rujna.

Iako ih do otvorenja u 17 sati dijeli još nekoliko sati, u Hali V Tehničkog muzeja jutros su se odvijale posljednje pripreme. Neki od izlagača radili su na finišu svojih punktova te imali posljednje pregovore i dogovore oko otvorenja, a ono što me posebno razveselilo jest pozitivno uzbuđenje u zraku koje definitivno nije izostalo. S obzirom na to da je ovogodišnji Zagreb Design Week tematski obilježen koronom i tzv. new normal situacijom, neka od ključnih pitanja na koje su dizajneri, kreativci i ostali sudionici svojim radom pokušali dati odgovore jesu ona hoćemo li se ikad vratiti prijašnjem životu ili moramo dizajnirati novu normalnost, kako ćemo redizajnirati svijet, kakav nam namještaj treba sada kada nam je dom preko noći postao ured, ali i kakva nam je odjeća potrebna ako se više ne odijevamo za posao.

Organizacijski je bilo izazovno kao i prvo izdanje

Daniel Tomičić
Aleksandar Selak

Da nije bilo lako organizirati i danas otvoriti ovo izdanje potvrdio mi je i Daniel Tomičić, direktor festivala ZGDW koji je ovu cijelu hvalevrijednu dizajn priču pokrenuo 2014. godine u suradnji s Tinom Marković. Kaže mi kako je cijela situacija zapravo paradoksalna jer ga je ovo sada sve skupa podsjetilo na prvo, premijerno izdanje koje je dosad smatrao najizazovnijim i najkompleksnijim.

“Ljudi su u nekoj psihozi, tu je neizvjesnost, imali smo dvije odgode, ljudi su se povukli, osjetili su veliku nesigurnost, nestabilnost, ali sada je ipak vrijeme da idemo dalje. Nama je cilj da se Zagreb Design Week dogodi i održi. Unatoč cijeloj ekonomiji koja je sada poljuljana, sretni smo evo da u Hrvatskoj postoje firme koje isto žele gurati naprijed jer se drugačije ne može, zbog čega i je ovogodišnja tema new normal jer moramo naučiti živjeti s koronom dok se ne pojavi cjepivo ili neko drugo rješenje za suzbijanje virusa” objasnio mi je Tomičić dok smo obilazili obje etaže Hale V koja se proteže na 1000 četvornih metara.

ZGDW podijeljen je zapravo u dva segmenta. Tako vas u prizemlju očekuje Concept Store koji nudi najbolje dizajnirane proizvode na hrvatskom tržištu, od namještaja i odjeće do nakita i igračaka. Publika će ovdje moći vidjeti niz svjetskih i hrvatskih premijera novih proizvoda, kao i neke od najboljih hrvatskih proizvođača namještaja kao što su Milla&Milli, Dizzconcept te Nunc. Svoj namještaj po prvi puta predstavlja i tvrtka Sobočan te dizajnerica Carmen Mikuš, dok će posjetitelji po diskontnim cijenama moći kupiti i namještaj nekih od najboljih svjetskih dizajnera, marki 1010 Copenhagen, iota, knIndustrie, Paola C i Vito Nesta.

Genijalna izložba Zagrebačka ambalaža

Aleksandar Selak

Neki od radova, kako ističe Tomičić, koji se mogu pogledati na drugoj etaži su i studentski. Naime, studenti dizajna 11 škola i fakulteta predstavit će svoje radove – Poslovno veleučilište Zagreb, Sveučilište Sjever, Sveučilište u Rijeci – Akademija primijenjenih umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu – Agronomski fakultet / Studij krajobrazne arhitekture, Arhitektonski fakultet / Studij dizajna, Šumarski fakultet, Tekstilno tehnološki fakultet, Tehničko veleučilište Zagreb i Škola primijenjene umjetnosti i dizajna. Prvi put, uz hrvatske studente, u sklopu ZGDW predstavljaju se i studenti iz Austrije, FH Joanneum (Hochschule für Angewandte Wissenschaften) i BiH, Sveučilište u Sarajevu – Akademija likovnih umjetnosti.

Ono što me posebno oduševilo jest i povijesna izložba Zagrebačka ambalaža iz Zbirke Bulaić koju je kurirala Maja Arčabić, a koja otkriva danas nezamislivu snagu zagrebačke industrije stvorene u Austro-Ugarskoj. Od Arka i Bizjaka do Penkale i Uniona samo su neki od rariteta koje ćete imati prilike vidjeti, kao i karakteristična dizajnerska rješenja te specifične nostalgične vizualne identitete koji zapravo predstavljaju vrijednu baštinu hrvatskog i svjetskog dizajna.

Aleksandar Selak

Uz sve to, u sklopu ovogodišnjeg izdanja očekuju nas i dvije izložbe plakata koje predstavlja Austrijski kulturni forum u Zagrebu, nastalih kao odgovor na koronu. Izložba Separated Together (Zajedno razdvojeni) nastala je kao rezultat poziva studentima, dok izložba The Change Club (Klub promjene) predstavlja rad šesnaest dizajnera. Obje izložbe u Zagreb dolaze u suradnji s Tomislavom Bobincem, predavačem na FH Joanneum.

Iako je ovogodišnji program poprilično raskošan, Tomičić otkriva kako je ipak došlo do nekoliko otkazivanja zbog pandemije i mjera, ali i da će ovo izdanje biti posebno i zbog toga što kao organizator uvijek želiš da ZGDW posjeti puno ljudi, a sada istovremeno i ne želiš.

Brza reakcija na koronu i plasiranje proizvoda

Pitam Tomičića i da mi kaže iz prve ruke kako su dizajneri, izlagači zapravo reagirali na cijelu ovu situaciju s obzirom na to da je s njima na vezi kroz cijeli ovaj turbulentni period. “Firme zapravo još jače reagiraju na koronu nego fizičke osobe. Razmišljaju puno dublje i šire jer se boje da će propasti s obzirom na to da su se tržišta zatvorila. Ne naručuje se, nema novih kolekcija namještaja, ne prodaje se, proizvodnja staje, kanali distribucije su limitirani, nitko nije ostao neokrznut u smislu urušavanja globalne ekonomije. No, ono što je interesantno u svemu je što je korona proizvela neke nove odnose u društvu. Ljudi rade od doma, testiraju je li to dobar put za budućnost općenito nevezano za koronu, odnosno postoje li tu neke prednosti” objašnjava moj sugovornik te dodaje kako u sklopu ZGDW imaju i dvije hrvatske firme koje su uspjele odreagirati odmah na cjelokupnu korona situaciju.

Aleksandar Selak

Naime, ističe kako su u svega par mjeseci anticipirali problem, pronašli rješenje, proizveli ga i stavili na tržište. U pitanju je proizvod Movo tvrtke Sobočan, novi hrvatski brend, koji se može pohvaliti s multifunkcionalnim namještajem namijenjenim za rad od kuće. Tu je i Dizzconcept koji je dao pak jedno skroz drugačije rješenje, ono za uredske prostore. Osmislili su svojevrsni kubus u kojem se zaposlenik može zatvoriti, izolirati. Riječ je o zapravo o mini uredu u kojem osoba može ugodno boraviti i raditi.

Ono na što je Tomičić pak posebno ponosan jest što po prvi puta ZGDW Award, nagrada za dizajn postaje međunarodna i dodjeljuje se u šest kategorija – Grafički dizajn, Dizajn digitalnih komunikacija i dizajn interakcija, Produkt dizajn, Dizajn prostora, Tekstilni i modni dizajn i Dizajn društvenih inovacija. Finalisti ZGDW Award 2020. bit će naravno predstavljeni izložbom u Hali V, kada će međunarodni žiri proglasiti pobjednike. Dodaje i kako je sudjelovalo dosta inozemnih sudionika koji su u mnogim kategorijama i pobijedili, a cilj s ovom nagradom je, govori za kraj, da ona raste i postane međunarodno priznata kao samostalni renomirani brend. Sve što vam još za kraj možemo reći jest da svakako posjetite ovogodišnje, vrlo izazovno izdanje ZGDW u znaku korone, na kojem vas između ostalog očekuje i glazbeni program koji će se odvijati u vrtu.

Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak
Aleksandar Selak