FILM

Cyrano je mjuzikl koji nećemo pamtiti po melodijama nego po divnoj kostimografiji

Prozračni kostimi priskrbili su Cyranu i nominaciju za Oscara

FOTO: PROMO EDITUS

Prozračni kostimi priskrbili su Cyranu i nominaciju za Oscara

O univerzalnosti priče o Cyranu de Bergeracu najbolje govori činjenica da je originalni tekst tijekom povijesti doživio niz filmskih i kazališnih adaptacija (slavnog Cyrana glumili su Christopher Plummer, Gérard Depardieu, Kevin Kline i Steve Martin). Istoimena drama Edmonda Rostanda iz 1897. priča je o poeti i avanturistu koji, bez obzira na sve svoje talente i vještine, živi u sjeni svog divovskog nosa. Uvjeren da ga zbog njegovog fizičkog nedostatka nijedna žena ne može voljeti, Cyrano skriva ljubav prema divnoj Roxanne te joj u ime drugog muškarca svakodnevno piše ljubavna pisma. Priča o Cyranu priča je o nesigurnosti, o osjećajima nedostatnosti koji su nam svima poznati, u većoj ili manjoj mjeri. U recentnoj filmskoj adaptaciji britanskog redatelja Joea Wrightea, Cyrano (Peter Dinklage) se ne osjeća bezvrijednim zbog nosa nego zbog svoje visine (vjerujemo da će se s ovim aspektom priče mnogi poistovjetiti), a radnja se iz 17. premješta u nešto živopisnije 18. stoljeće.

A upravo zbog toga što se priča bavi temama koje nadilaze povijesne okvire, promjena stoljeća ponajviše se u filmu odrazila na kostimografiju. No, Wright je za Cyrana izgradio jedan poseban svijet, samo oslonjen na stvarnost, zbog čega filmski kostimi nisu autentična preslika razdoblja u koji je priča smještena. Kostimograf Massimo Cantini Parrini, u suradnji s Jacqueline Durran i svojim timom, za film je kreirao više od 700 originalnih kostima s namjerom da izgradi nešto novo, što ne bi bilo moguće, tvrdi Parrini, da je posuđivao materijale i postojeće kostime. Morao je, dakle, krenuti ispočetka, osmisliti stvarnost u kojoj se kreću Roxanne (Hailey Bennett) i njezini (tajni) obožavatelji. A osim modernih kostimografskih rješenja i intervencija, dašak suvremenosti u ovome mjuziklu pronalazi se i u glazbi; pjesme će mnogima zazvučati poznato, kao da su ih već negdje čuli, što je posljedica izravne suradnje s bendom The National koji potpisuje glazbu za film.

PROMO EDITUS

Prozračnost, vodene boje i dašak suvremenosti

Parrini je bio oduševljen kada je dobio priliku surađivati s Wrightom. “Joe je eklektični redatelj s velikom vizualnom kulturom”, istaknuo je te naglasio kako je to bio i ključan razlog zbog kojeg se za potrebe filma upustio u dugotrajno istraživanje 18. stoljeća. Redovito je posjećivao muzeje te se za ovaj projekt inspirirao vodenim bojama, slikama i ostalim umjetninama iz tog razdoblja, oplemenivši ih pritom suvremenim idejama. Imao je potrebu u svoje kostime uključiti i moderne elemente kako bi ih učinio zaista posebnima. Tako je primjerice Cyranovu vojničku uniformu dizajnirao s gumbima na mjestima gdje bi inače bili šavovi što mu je omogućilo da njegov kostim neprestano mijenja i prilagođava radnji tijekom filma. Wright je film odlučio snimiti nakon što je pogledao mjuzikl o Cyranu utemeljen na adaptiranoj drami Erice Schmidt, inače supruge Petera Dinklagea koji je utjelovio istoimenog tragičnog junaka i na kazališnim daskama, ali Parrini inspiraciju za kostime nije potražio u postojećim adaptacijama – odlučio je odbaciti sve te slijediti isključivo svoju viziju.

PROMO EDITUS

Odlučan da kostime pročisti od svih nepotrebnih detalja kojima bi se mogla skrenuti pažnja publike, Parrini nije koristio oslikanu tkaninu, a ako obratite pozornost, uočit ćete i da nitko od likova u filmu ne nosi čipku ni nakit. Parrini je umjesto toga pripadnike različitih društvenih klasa odlučio međusobno razlikovati tako što je vojnike odjenuo u crveno, srednji stalež u zemljane tonove, a aristokraciju u pastelne boje. Važno je istaknuti i kako su Parrini i Wright nabavili velike količine bijele tkanine koju su zatim odlučili samostalno obojiti kako bi dobili točno one nijanse koje su zamislili. Također, s obzirom na to da je riječ o mjuziklu, bilo je važno koristiti prozračne materijale u kojima se lako kretati, skakati i plesati. Dojam lakoće Parrini je postigao slažući različite slojeve tkanine jedan na drugi, miješajući pritom međusobno različite boje poput slikara čijim se djelima inspirirao u Londonu i Rimu.

PROMO EDITUS

Kostimografkinja Jacqueline Durran s Wrightom je već surađivala na brojnim filmskim projektima, uključujući i Ponos i Predrasude, a za Cyrano je kreirala kostime za glavnu protagonistkinju Roxanne. Parrini je odjenuo sve ostale žene na setu, pritom naglasivši njihovu ženstvenost vidljivim korzetima i naglašenim dekolteima. No, korzete nosi i Cyranov nemesis De Guiche kojeg je utjelovio Ben Mendelsohn, a čiji su kostimi Parrinov osobni favorit. I Parrini i Durran za svoj su rad na filmu osvojili nominaciju za Oscara, apsolutno zasluženu ako nas pitate, a kada se tome priroda odlična gluma (Peter Dinklage je sjajan!) te slatkoća i prozračnost melodija, bez presedana se može reći kako je posljednji film Joea Wrighta jedan poprilično uspjeli projekt.