MODA

Završio je prvi virtualni Tjedan visoke mode. Evo zašto nam je i danas, 75 godina kasnije, tako važan

FOTO: TMG Creative

Visoka moda ne znači samo visoku cijenu, ona je puno više od toga i od neizmjerne važnosti za očuvanje umjetničkog aspekta modne industrije

Završio je Tjedan visoke mode u kojem smo prvi put svi mogli sudjelovati. Globalna pandemija koronavirusa onemogućila je tradicionalno srpanjsko izdanje ovog prestižnog tjedna mode u Parizu. Revije su otkazane, nema ekskluzivnih pozivnica na tulume i večere niti putovanja na egzotične lokacije za 15 minuta hoda na pisti. I nemoguće je da se ne nametne pitanje – je li nam sve to uopće trebalo do sada? Ukratko, da, trebalo nam je. No, krenimo redom.

ZAŠTO NAM JE VAŽAN HAUTE COUTURE

Model nosi Chanel Haute Couture jesen/zima 1972./1973. kolekciju u Parizu, 21. srpnja 1972.

Ove se godine obilježava 75 godina otkad je održan prvi Tjedan visoke mode u Parizu. Za njega je odgovorna tzv. Chambre Syndicale de la Haute Couture, tijelo koje postoji još od 1868., a djeluje unutar Fédération de la haute couture et de la Mode (FHCM) što znači da ne može bilo tko predstavljati svoje kreacije u Parizu. Procedura je vrlo složena i nije lako ispuniti zahtjeve. Osnovni kriteriji koje morate zadovoljiti su da vaša djelatnost podrazumijeva da kreirate komade po narudžbi za klijente s jednim ili više fittinga, da imate atelje u Parizu u kojem imate barem 15 stalno zaposlenih ljudi te barem 20 stalno zaposlenih majstora raznih vještina, te da ste sposobni dvaput godišnje prezentirati kolekciju od barem 50 originalnih komada koji uključuju i dnevne i večernje.

Termin haute couture navodno je skovao Charles Frederick Worth koji je sredinom 19. stoljeća u Parizu sve šivao po mjeri pa čak i dozvoljavao svojim klijenticama da same izaberu materijal i boje prije no što je uopće počeo raditi na pojedinim komadima. Ključan je ovaj dio s radom po mjeri i ručnim radom i to je glavni razlog zašto nam je haute couture i dalje važan. Da, svi možemo otići kod svoje krojačice i sašiti haljinu koja prati liniju našeg tijela, no haute couture podrazumijeva uključivanje složenih tehnika u izradi odjeće u pojedine komade.

U prvom redu to je svakako ručni vez koji koriste Dior, Chanel i niz drugih prestižnih kuća koje prelaze vrlo malu brojku od svega 15 kuća koje su službeni članovi Tjedna visoke mode u Parizu. Postoje specijalizirane kuće koje se bave samo minucioznim tehnikama kao što je Lesage za vez ili Linton za tvid. No, tehnike idu i mnogo dalje. Dior je u aktualnoj muškoj kolekciji za ovo ljeto koristio specijalnu tehniku ručnog bojanja tkanina i plisiranja koju možete vidjeti u videu iznad. Chanel je pak na mnogim kolekcijama radio s famoznom Madame Raymonde Pouzieux koju je javnost upoznala u dokumentarnom serijalu Signe Chanel iz 2005. Ona je izradila vlastiti tkalački stan na kojem je za Chanel radila pletivo i razne pletenice od 1947. i tvrdila je da je sama naučila sve što zna. “Nisam htjela raditi u uredu pa sam sama naučila raditi pletenice, a budući da sam napravila nešto što nitko drugi do tada nije, to se cijenilo”, rekla je u dokumentarnom serijalu.

No, haute couture ne omogućuje samo njegovanje starih i rijetkih tehnika već i razvijanje sasvim novih. Iris Van Herpen pionirka je u korištenju 3D printera za stvaranje novih krojeva i formi koje tradicionalnim krojenjem i šivanjem ne bi ni bilo moguće izvesti. Tako u svoj rad uvodi i nove materijale, a odjevne predmete pretvara gotovo u skulpture koje prelaze granice odjevnog i odlaze u sferu umjetnosti. Sve su to važni djelići modne industrije koji imaju ogroman značaj za očuvanje one sfere povijesti mode koja ne podrazumijeva samo to da odjeću svi moramo nositi kako ne bismo hodali goli.

TKO SU LJUDI KOJI KUPUJU HAUTE COUTURE

Grace Kelly u vjenčanici Helen Rose 1956.

Uključivanje niza ljudi te stotine sati truda i rada uložene u pojedine komade visoke mode, podrazumijevaju i visoke cijene. Haute couture nećete naći na policama trgovina, takvi se komadi dolaze ciljano razgledati u atelje uz prethodno dogovoren termin. I dakako, takve komade kupuju samo ljudi dubokog džepa.

Celine Dion u kreaciji Oscar de la Renta na Met Gali u svibnju 2019.

U prošlosti su, piše britanski Vogue koji je jučer objavio cijelu listu 10 najvećih kolekcionarki, to bile Grace Kelly, Babe Paley i Nan Kempner. Danas su pak žene koje vole ekstravagantne odjevne kombinacije kao što je to Daphne Guinness, ali i one kojima je cilj očuvati tradiciju i uključiti visoku modu u svakodnevne odjevne kombinacije. Pjevačica Celine Dion ikona je stila upravo zbog toga kako nosi haute couture na ulicama New Yorka i Pariza, Elena Perminova postaja je street style zvijezda zahvaljujući načinu na koji stilizira Valli i Valentino večernje haljine dok je kineska nasljednica Yu Holdingsa i filantropkinja Wendy Yu imala zavidnu kolekciju haute couture komada već do svoje 30. godine.

Daphne Guinness u kreaciji Alexandera McQueena na Met Gali u svibnju 2011.

I one su itekako važne karike u očuvanju visoke mode jer javnosti prezentiraju pojedine komade na najbolji mogući način. Mi, s druge strane, napokon imamo priliku biti sudionici Tjedna visoke mode u Parizu čak i ako nismo fizički tamo. Stoga vas ohrabrujemo da pogledate revije i istražite pojedine komade koje su prestižne modne kuće pripremile za ovu neobičnu sezonu. Neke od njih donosimo u nastavku.

Chanel HC Jesen/Zima 2020./2021.

https://www.youtube.com/watch?v=O9d_1QTPQGk

Dior HC Jesen/Zima 2020./2021.

Iris Van Herpen HC Jesen/Zima 2020./2021.

Giambattista Valli HC Jesen/Zima 2020./2021.

https://www.youtube.com/watch?v=Cqt7OR0zBEM

Ralph & Russo HC Jesen/Zima 2020./2021.