MODA

Unatoč rasizmu, seksizmu, homofobiji i vezi s Melanijom Trump, svjetska elita i dalje žudi za Dolce&Gabbanom

Na posljednjoj reviji koju su Dolce&Gabbana održali u Veneciji padala je tuča, ali ni ta biblijska scena nije bila dovoljno snažan znak da se napokon povuku

FOTO: tmg creative

Na posljednjoj reviji koju su Dolce&Gabbana održali u Veneciji padala je tuča, ali ni ta biblijska scena nije bila dovoljno snažan znak da se napokon povuku

U ponedjeljak 29. kolovoza u Veneciju je stiglo 400-tinjak iznimno bogatih klijentica i klijenata talijanske modne kuće Dolce&Gabbana. Razlog? Njihova najnovija revija visoke mode poznata pod talijanskim nazivom tog termina Alta Moda. Stigla je i čitava showbusiness elita koja je uključivala Jennifer Lopez, Seana Combsa, Doju Cat, Kris Jenner, Kourtney Kardashian, Ciaru, Monicu Bellucci, Christiana Balea, Helen Mirren i Kitty Spencer. Na početku revije, odjevena u raskošnu zlatnu D&G haljinu, Jennifer Hudson pjevala je Nessun Dorma, a onda su u gondolama počeli pristizati modeli. Među njima i djeca Seana Combsa, Chance, Jessie James i D’Lila Star, kći Monice Bellucci, Deva, kći Christiana Balea, Luka, i kći Heidi Klum, Leni.

Mediji su se iste večeri raspisali o raskošnom izdanju 52-godišnje J.Lo obasipajući ga epitetima i zanemarujući činjenicu da ni ona ni njeni stilisti nisu marili dovoljno da bi skinuli etiketu s D&G kaputa koji je nosila. Dvojac je podržati stigla i Anna Wintour, a jedan od njenih glavnih kritičara Luke Leitch iste je večeri u svojoj recenziji napisao da “iako je Venecija osnovana prije 1600 godina, grad još nikada nije vidio događaj poput večerašnjeg”. Red je priznati, revija je bila spektakularna, no, čini se kao da su uzvanici zaboravili koga su došli podržati. Stefano Gabbana i Domenico Dolce već su nekoliko godina u nemilosti javnosti zbog niza ispada koji su uključivali rasizam, seksizam pa čak i homofobiju s njihove strane. No, modna elita, čini se, brzo oprašta i još brže zaboravlja.

KRATKA POVIJEST RASIZMA, SEKSIZMA I HOMOFOBIJE U DOLCE&GABBANI

Dolce&Gabbana već čitavo desetljeće u javnosti izazivaju kontroverze svojim izjavama. Još 2012. izazvali su prosvjed u Hong Kongu na kojem je sudjelovalo više od tisuću ljudi jer su zabranili fotografiranje ispred i unutar njihove trgovine na Canton Streetu i to samo stanovnicima Hong Konga dok su turisti mogli raditi što su htjeli. Brzo nakon toga ispričali su se na Facebooku. Iste godine, u kolekciji za proljeće 2013. izazvali su kontroverze tradicionalnim europskim prikazima crnih robova koji su, unatoč tome što zaista jesu dio talijanske povijesti, rasistički te za njih u suvremenom svijetu nema mjesta. Dvije godine kasnije izazvali veliki skandal, posebno u LGBTIQ+ zajednici čiji su pripadnici i sami, rekavši da se protive tome da gay osobe posvajaju djecu, da su djeca začeta umjetnom oplodnjom sintetička te da je jedina prava obitelj ona tradicionalna.

Dolce&Gabbana već čitavo desetljeće u javnosti izazivaju kontroverze svojim izjavama

Kritizirao ih je tada i njihov prijatelj Elton John pa su se brzo nakon toga ispričali. Još dvije godine kasnije, dvojac je postao jedan od glavnih dizajnera tadašnje prve dame SAD-a Melanije Trump. U tom periodu komentatori na društvenim mrežama nisu mogli odlučiti je li kontroverznije što tobože liberalan dvojac iz LGBTIQ+ zajednice odijeva konzervativnu prvu damu ili to što ona umjesto promocije američkog dizajna radije bira talijansku modu s potpisom dvojice rasista i seksista.

Iduću godinu obilježili su njihovi ispadi na društvenim mrežama, posebno svađe u koje bi u komentarima ulazio Stefano Gabbana. Nazivao bi tako ljude debilima, pisao im da su debeli, a Selenu Gomez je jednom prilikom nazvao ružnom. Potom su iste godine objavili kampanju u kojoj kineski model štapićima pokušava jesti talijanske špagete. Kampanja je odmah okarakterizirana rasističkom te je povučena, a Gabbana je zbog nje ušao u online raspravu s manekenkom Michaelom Phuong Thanh Tranova. Ona mu je pokušala objasniti zašto je kampanja rasistička, a dizajner je odgovorio rekavši da je kampanja povučena s kineskih društvenih mreža jer je njegov tim glup i da nije rasistički što modeli jedu štapićima jer svi znaju da Kinezi jedu štapićima, a znaju i da jedu pse. Nakon toga se zbilja naljutio i nazvao Kinu zemljom sranja te je rekao da će je od sada tako zvati u svim intervjuima. A kad je Michaela odlučila javno podijeliti njihov razgovor, Stefano je proglasio da mu je netko hakirao profil i da ništa od toga nije napisao on unatoč tome što joj je pisao s privatnog profila kao i sa službenog profila Dolce&Gabbane.

Stefano Gabbana bi ljude nazivao debilima, pisao im da su debeli, a Selenu Gomez je jednom prilikom nazvao ružnom

Razgovor se vrlo brzo proširio kineskom društvenom mrežom Weibo, a onda su kineski modeli počeli otkazivati nastupe na reviji koja se taj dan trebala održati u Šangaju. U prvom valu nastup je otkazalo 24 modela, a u kratkom roku taj se broj popeo na preko 100. Onda su počeli otkazivati i poznati uzvanici, a šangajski Ured za kulturne poslove otkazao je čitavu reviju nekoliko sati prije nego što se trebala održati. Bio je to ogroman skandal zbog kojeg se govorilo o tome kako bi dizajnerima mogao biti zabranjen ulazak u Kinu, no to se za sada nije dogodilo, a dvojac se još jednom ispričao putem društvenih mreža.

RAZNOLIKOST I INKLUZIVNOST JOŠ DUGO NEĆE BITI DIO MODNE INDUSTRIJE

Prevrtimo film na kraj kolovoza 2021. i evo nas u Veneciji, na reviji visoke mode s početka ove priče. Svi su tu, najbogatiji pripadnici svijeta mode, najvažniji modni urednici, doveli su i svoju djecu, strpali ih u odjevne kombinacije vrijedne po nekoliko tisuća eura i doveli ih kako bi im pokazali što je to visoka moda. Dolce&Gabbana se ponosno smiješe, klanjaju se i mašu brojnoj publici, nitko ih nije zaboravio niti otpisao. Moda je od svojih početaka u 16. stoljeću bila rezervirana za elitu i tako je ostalo i do danas.

Kvalitetnu modu mogu si priuštiti samo najbogatiji dok je brza i jeftina za one slabijeg imovinskog statusa, ponovno stvorena od strane elite kroz moderno ropstvo i eksploataciju prirodnih resursa. Obećanja o zaštiti okoliša, održive linije odjeće, inkluzija svih rasa i oblika tijela, brisanje rodnih granica, sve su za sada samo obećanja. Ogroman odaziv i medijska popraćenost ovotjedne D&G revije još jednom to potvrđuje, a čak ni tuča veličine lješnjaka koja je stvorila biblijsku scenu na spomenutoj reviji nije poslužila kao dovoljno snažna i simbolična poruka talijanskom dvojcu da je stvarno došlo vrijeme da se povuku.