INTERVJU

eNVy room slavi 15 godina karijere u modi. Popričale smo s njima o počecima, teškoćama i uspjehu

FOTO: aleksandar selak

S dizajnerskim dvojcem koji stoji iza brenda eNVy room popričale smo o karijeri koja traje već 15 godina

Nikica Ivančević i Vjeko Franetović jedan su od svijetlih primjera da se itekako može uspjeti u modnoj industriji u Hrvatskoj koja je za mnoge nestala zajedno sa socijalizmom. Naravno, ako znaš što radiš. Ženstvene siluete, glamurozni materijali i nezaobilazne vjenčanice čine okosnicu njihova rada koji će okruniti novom revijom večeras u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu.

Obilježit će tako 15 godina prisutnosti na hrvatskoj modnoj sceni, a onda 28. listopada u istom prostoru otvaraju veliku slavljeničku izložbu. Sve to je itekako dobar povod da ih privedemo na razgovor u kojem su se prisjetili svojih početaka, svih lijepih trenutaka u bogatoj karijeri, ali i onih teških koji su ih izgradili i oblikovali u onom što su sada.

aleksandar selak

O počecima i stvaranju brenda

I Vjeko i Nikica od malena gaje ljubav ka kreativnom, ali se život vješto poigrao s njihovim ulogama. Vjeko je primarno studirao ekonomiju, ali mu je uvijek falilo nešto kreativno. Tako je paralelno sa zadnjom godinom fakulteta upisao talijansku školu mode gdje je upoznao Nikicu koji je tada bio na početku Tekstilno-tehnološkog fakulteta. U suradnju su krenuli nakon završene talijanske škole mode, a ostalo je povijest. Uvijek sam se pitala koja se priča krije iza samog imena brenda pa smo prvo to demistificirali. “Ime brenda konstruirali smo iz naših inicijala; Nikica – eN i Vjeko Vy, dok je room označavao tada jedan maleni prizemni stan u zagrebačkoj Vlaškoj ulici gdje je eNVy room počeo živjeti. Svega nekoliko mjeseci kasnije održali smo našu prvu samostalnu reviju. Bilo je to u svibnju 2004. godine”, pričaju mi Nikica i Vjeko.

Obojica smo radili druge poslove i ulagali u posao. Pomoć obitelji bila je jednako tako važna jer bi bez njihove pomoći to bilo još mnogo teže

Što se početaka tiče slažu se kako je bilo jako teško da bi se posao postavio na noge. “Obojica smo radili druge poslove i ulagali u posao. Pomoć obitelji bila je jednako tako važna jer bi bez njihove pomoći to bilo još mnogo teže. Zapravo već na samom početku vi trebate sve – logotip, vrećice, presvlake, vješalice, vizitke, trebate urediti butik. U vrijeme kada smo mi počeli društvene mreže nisu postojale, a izlog je bio jako važan za život jednog brenda. Što je poslovni prostor i njegov izlog uočljiviji i na boljoj lokaciji to je skuplji. Sve u svemu treba jako mnogo truda, ulaganja, rada, entuzijazma i naravno onaj famozni faktor sreće. Sve to treba održavati nekoliko godina dok brend ne osvoji dio svog tržišta i počne disati svojim plućima.”

Poslovni izazovi i zaokret pojavom društvenih mreža

aleksandar selak

Od svoje prve revije pa do danas suočili su se s brojnim izazovima u kreativnom i u poslovnom segmentu. Puno toga se u 15 godina promijenilo i globalno, a najveći zaokret u poslovanju se dogodio pojavom društvenih mreža. “Internet i društvene mreže bili su ogromna promjena u načinu našeg poslovanja. Naime sve do razvoja društvenih mreža bili smo s butikom na ulici, koristili moć izloga i naravno pokušali se u medije probiti organiziranjem modnih revija i kampanja, suradnjama s utjecajnim osobama iz struke itd. Danas uz faktor sreće možete jako mnogo napraviti iz fotelje, putem web shopa i društvenih mreža. No danas je i konkurencija jača. Kada smo mi počeli svega je nekoliko utjecajnih kolega egzistiralo na našem tržištu. Naš je cilj kvalitetan rad na domaćem i tržištima koji gravitiraju našem. Naravno, što nosi vrijeme i što nas sve još čeka vidjet ćemo.”

U doba recesije tržište se brzo mijenja, a dizajnerski proizvod je prvi na udaru

Kada netko toliko dugo kontinuirano egzistira na sceni znači da razumije tržište i prije svega zahtjeve svoje niše klijenata. Na pitanje o tajni njihovog uspjeha odgovaraju: “To je uvijek teško odgovoriti, jer da trebamo sve ponoviti, isti koraci više ne bi ostvarili isti cilj. Ciljevi se revidiraju kroz vrijeme poslovanja kao i načini dolaska do tog cilja. Mi smo se bez obzira na sva kretanja tržišta trudili zadržati svoj potpis, kvalitetu izrade i usluge. To je u recesijsko vrijeme bio stvarno izazov”, i dodaju kako im je upravo to vrijeme bilo najteži period u poslovanju. “U doba recesije tržište se brzo mijenja, a dizajnerski proizvod je prvi na udaru. U to smo vrijeme uz redovne kolekcije jako razvijali bridal kolekcije i nudili vjenčanice šivane po mjeri po istoj cijeni po kojoj se unajmljivala vjenčanica u većini salona. Iz recesije smo na kraju izašli još jači.”

Bridal kolekcije kao neizostavni dio

Danas su kreacije eNVy rooma sinonim ženstvenosti i glamura, a katalog izložbe MUO “U dobru i zlu” na kojoj je izložena vjenčana odjeća od 1870. do 1970., navodi da su Nikica i Vjeko prvi hrvatski dizajneri koji su kreirali ciljanu i osmišljenu kolekciju vjenčanica. Bridal kolekcije već dugi niz godina čine neizostavni dio rada modne kuće eNVy room, a svake godine ponuda biva nadopunjena s 50 ili više novih modela. Postavila sam im nezahvalno pitanje koje su im draže: “I jedne i druge. Redovna kolekcija je mnogo više povezana uz jasnu nit vodilju. U bridal kolekciji pak želimo ponuditi širinu pa je dizajniranje i jedne i druge kolekcija sasvim specifično. Svaka ima svoje prednosti i mane. Mi na to više gledamo da se od redovne kolekcije odmaramo bridal kolekcijom i obrnuto.”

aleksandar selak

Kvaliteta izrade prije svega

Budući da je eNVy room kreativni dvojac, Nikica i Vjeko kažu mi da su svađe i neslaganja oko nekih poslovnih odluka bili mnogo žešće prije nego danas. Trebalo im je neko vrijeme da zajedno iskristaliziraju poimanje eNVy rooma i njegov poslovni, kreativni i razvojni put. Danas to jasno znaju pa je jako malo poslovnih razilaženja ili ih uopće nema. Tome svakako doprinosi i činjenica da Nikica uz dizajnersko zvanje ima i ono magistra znanosti iz područja marketinga što je uz kreativni dio jako važno za razvijanje dobrog i stabilnog poslovanja.

Zanimljiva je činjenica da ovaj modni brend najviše pažnje polaže upravo u kvalitetu i detalje pa zbog toga sve kreacije rade isključivo po mjeri, tako da njihove kreacije možete kupiti i naručiti isključivo u njihovom showroomu. “Kroz naše poslovanje mnogo smo puta bili prisutni u koncept buticima. Svi uglavnom rade na principu komisijske prodaje. Zatvorili smo sve takve suradnje. Isto tako naš je proizvod zahtjevna gala haljina, materijali najčešće nemaju elastina, a trebaju savršeno leći na tijelo klijentice. Ulaziti u koncept butike bez usluge korekcije haljine nama je nezanimljiva. Na takvim modelima klijent ne trpi male nesavršenosti te očekuje perfekciju svakog reza i šava.”

Nije nam cilj samo rasti i raditi, a nimalo živjeti. Ovih 15 godina je jako brzo prošlo

“Mi smo se profilirali u dizajnerski brend večernje i bridal mode i radimo uglavnom po mjeri. No, opcije se otvaraju svake godine, a mi ne pristajemo na rješenja koja nam ne odgovaraju niti volimo o tome pričati prije vremena i trčati pred rudo. Sve u svoje vrijeme. Mi bismo rado i malo živjeli. Nije nam cilj samo rasti i raditi, a nimalo živjeti. Ovih 15 godina je jako brzo prošlo.” Ne kriju kako često rade po cijele dane, a period kada su nešto slobodniji obično je od sredine listopada pa do veljače kada se posvećuju novim kolekcijama, planiranju nove godine, ali i odmoru.

Njihov put kao dobar primjer mladima

aleksandar selak

Mladi brendovi koji tek kreću u poslovanje bi se itekako mogli ugledati u ovaj svijetli primjer s domaće modne scene, no dizajneri ističu kako put nije bio nimalo lak. “Jednom dizajnerskom brendu treba više godina ulaganja i odricanja prije ostvarivanja eventualnog poslovnog uspjeha. “Bilo je dana kada bismo jeli samu rižu jer bi sve potrošili na materijale. Mi smo i tada uživali i veselili se svakom uspjehu. Tada se uspjeh mjerio kroz pohvale kritičara i novinara, tek kasnije je taj uspjeh prešao i u financijski uspjeh. Mladim generacijama poručujemo da ako nemaju strpljenja da ni ne ulaze u ovaj posao.”

Bilo je dana kada bismo jeli samu rižu jer bismo sve potrošili na materijale. Mi smo i tada uživali i veselili se svakom uspjehu

Za kraj sam ih zamolila da izdvoje po jednu najdražu kreaciju i kolekciju u ovih 15 godina. “Bilo je haljina koje su nas jako veselile kroz vrijeme, ali definitivno nam je obojici trenutno najdraža haljina koju je Franku Batelić Ćorluka nosila na Eursong. To je bilo baš lijepo iskustvo što zbog Portugala, sjajne ekipe, ali i samog Eurosonga koji smo doživjeli. Jedno zabavno i nezaboravno iskustvo. A što se tiče kolekcije, jako volimo sve kolekcije koje smo prezentirali na samostalnim revijama u našem showroomu. Posebno bismo izdvojili kolekciju proljeće/ljeto 2016. i jesen/zima 2015./2016. Jako volimo te kolekcije što zbog samih kreacija što zbog prezentacije na pisti.”

Ostavila sam Nikicu i Vjeku da se pripremaju za svoju veliku obljetničku reviju za koju ne sumnjam da će biti pravi spektakl. Divno je vidjeti na njihovim licima onaj isti stvaralački žar, sreću i iščekivanje kao da su tek na početku karijere. Po tome se vidi kako svoj posao uistinu neizmjerno vole i uživaju u svakom trenutku stvaranja.