Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Super1.hr nedavno je unaprijedio svoja pravila o privatnosti i korištenju takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa.

ODLAZAK IKONE

Bio je jedina dostojna zamjena velike Coco. Lagerfeldov neizbrisiv trag svijet mode će pamtiti zauvijek

Svijet je danas obišla vijest da je u dobi od 85 godina preminuo Karl Lagerfeld. Njegov rad obilježio je povijest mode i ostavio neizbrisiv trag

Da pitate nekoga tko ne zna baš ništa o modi da imenuje barem jednog svjetskog dizajnera, to bi nedvojbeno bio Karl Lagerfeld. Njegova pojava nije dotaknula samo svijet mode. Ostavio je veliki utjecaj na povijest i to mu nitko ne može osporiti.

Lagerfeld je rođen 1933. godine u Hamburgu iako je često tvrdio da je rođen tek 1938. i da su mu roditelji bavarska kraljica Elizabeta i švedski plemić Otto Ludwig Lagerfeldt. To, dakako, nije bila istina, roditelji su mu bili uvoznici evaporiranog mlijeka u Hamburgu. Ali to je bio Lagerfeld.

Školu je završio u Parizu i specijalizirao se za crtanje i povijest misleći da će postati ilustrator, a onda je nakon pobjede na jednom natječaju 1955. godine počeo raditi kao asistent Pierreu Balmainu. Zanimljivo je, piše Business of Fashion da je iste godine na istom natjecanju, ali u drugoj kategoriji pobijedio mladi Yves Saint Laurent, a to je obilježilo početak cjeloživotnog rivalstva koje je postojalo između dvojice dizajnera.

REVOLUCIONAR OD SAMOG POČETKA

View this post on Instagram

It is with deep sadness that the House of CHANEL announces the passing of Karl Lagerfeld, the Creative Director for the CHANEL Fashion House since 1983. An extraordinary creative individual, Karl Lagerfeld reinvented the brand’s codes created by Gabrielle Chanel: the CHANEL jacket and suit, the little black dress, the precious tweeds, the two-tone shoes, the quilted handbags, the pearls and costume jewelry. Regarding Gabrielle Chanel, he said, “My job is not to do what she did, but what she would have done. The good thing about Chanel is it is an idea you can adapt to many things.” A prolific creative mind with endless imagination, Karl Lagerfeld explored many artistic horizons, including photography and short films. The House of CHANEL benefited from his talent for all the branding campaigns related to Fashion since 1987. Finally, one cannot refer to Karl Lagerfeld without mentioning his innate sense of repartee and self-mockery. Alain Wertheimer, CEO of CHANEL, said: “Thanks to his creative genius, generosity and exceptional intuition, Karl Lagerfeld was ahead of his time, which widely contributed to the House of CHANEL’s success throughout the world. Today, not only have I lost a friend, but we have all lost an extraordinary creative mind to whom I gave carte blanche in the early 1980s to reinvent the brand.” Bruno Pavlovsky, President of Fashion at CHANEL, said: “Fashion show after fashion show, collection after collection, Karl Lagerfeld left his mark on the legend of Gabrielle Chanel and the history of the House of CHANEL. He steadfastly promoted the talent and expertise of CHANEL’s ateliers and Métiers d’Art, allowing this exceptional know-how to shine throughout the world. The greatest tribute we can pay today is to continue to follow the path he traced by – to quote Karl – ‘continuing to embrace the present and invent the future’.” Virginie Viard, Director of CHANEL’s Fashion Creation Studio and Karl Lagerfeld’s closest collaborator for more than 30 years, has been entrusted by Alain Wertheimer with the creative work for the collections, so that the legacy of Gabrielle Chanel and Karl Lagerfeld can live on.

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on

Karl Lagerfeld bio je najpoznatiji po svom radu u kući Chanel za koju je počeo raditi 1983. godine. Prije toga je radio za Balmaina, za kuću Chloé, zatim za rimsku kuću visoke mode Curiel, a od 1965. i za kuću Fendi u kojoj je bio kreativni direktor sve do danas.

Za Chanel je počeo raditi u ranim osamdesetima kad su mu braća Alain i Gérard Wertheimer prišli s prijedlogom za suradnju. Braća Wertheimer suosnivači su kuće Chanel čiji je otac još 1924. potpisao ugovor s Coco Chanel i za nju počeo raditi parfeme, a između ostalih i slavni No. 5. Wertheimeri su i danas vlasnici kuće Chanel, a Lagerfeldu su prišli desetak godina nakon smrti svoje osnivačice, Coco Chanel, u periodu kad su njezini oslobađajući ženski kostimi već bili zastarjeli.

“Ljudi zaboravljaju da je Chanel jednom bio stari šešir. Nosile su ga samo supruge pariških liječnika”, rekao je Lagerfeld jednom prigodom. I doista. Njegov je pristup spasio Chanel i učinio ga jednom od najprepoznatljivijih i najutjecajnijih modnih kuća današnjice.

Ljudi zaboravljaju da je Chanel jednom bio stari šešir. Nosile su ga samo supruge pariških liječnika

Lagerfeld je tako počeo uvoditi promjene u slavnu parišku modnu kuću vjerujući da se uz malo humora i veliki odmak od prošlosti mogu učiniti čuda. To se i dogodilo. Na prvu kolekciju primijenio je, kako je tada rekao, chic-sexy. To je konkretnije značilo izduženiju siluetu s užim ramenima od onih kakve je kreirala Chanel, ali i puno šokantnih oprečnosti. Bili su tu fini ženski kostimi u kombinaciji sa šeširima, ali je sve bilo izrađeno od trapera, zatim uniforme za hokej nošene s biserima ili uniforme za skijanje u jarkim tonovima crvene sa šljokicama. Lagerfeld je šokirao, ali je bio revolucionaran.

Ta transformacija koju je donio Chanelu bila je, piše Business of Fashion, primjer za druge modne kuće koje su istom razdoblju starile i našle se bez svježih ideja. “Moda se tiče današnjice. Možete uzeti ideju iz prošlosti, ali ako je izvedete na isti stari način, to nitko neće htjeti”, rekao je Lagerfeld u svom intervjuu za tiskano izdanje New Yorkera 2005. godine.

Braća Wertheimer prošle su godine po prvi put javno objavili svoje godišnje rezultate za 2017. godinu i pokazali da im je zarada od prodaje veća za 9.6 milijuna dolara nego Guccijeva iako Gucci slovi za najpopularniji brend današnjice. Za veliki dio toga zaslužan je upravo Lagerfeld.

IMA LI GENIJA BEZ KONTROVERZI?

Za razliku od Galliana koji je zbog antisemitskog ispada sezonama izbivao iz svijeta mode, Lagerfeld je tijekom cijele karijere bio vrlo oštar i kritičan prema raznim društvenim skupinama, ali nikad ga nisu dočekale posljedice. Iako su bili veliki prijatelji, Lagerfeld je 1993. toliko šokirao Annu Wintour striptizetama i porno glumicom Moanom Pozzi koje su nosile njegovu reviju za kuću Fendi, da je ustala i otišla s revije u Milanu.

Podržavao je krzno i ubijanje životinja zbog njega, a PETA ga je proganjala godinama kroz medije i prosvjede na ulicama. Prije 10 godina je kritizirao Heidi Klum koja se fotografirala gola za naslovnicu GQ-a i rekao da ona ionako nikad nije bila važna u svijetu mode, a 2012. kritizirao je i izgled Pippe Middleton rekavši da mu se ne sviđa njezino lice te da bi samo trebala pokazivati svoja leđa. Osim njih, kritizirao je i Adele tako što ju je nazvao debelom, ali za to se na kraju morao ispričati.

Kritizrao je i svoje kolege, svađao se sa Saint Laurentom, rekao da mrzi tetovaže jer je to kao da cijeli život nosite Pucci haljinu, tvrdio da trenirkama nije mjesto na modnoj pisti jer su one znak da je netko odustao od života, a sve to skrivajući se iza svojih sunčanih naočala, zaštitnog repića (u posljednjim godinama i brade), ispijajući Coca-Colu koja je obavezno morala biti dijetalna.

Osim toga, jednom je prigodom rekao da bi, da je ruska žena, jednostavno bio lezbijka jer su njihovi muškarci toliko ružni, a kad je Kim Kardashian opljačkana u Parizu 2016. godine rekao je za medije da si je sama kriva jer tako javno pokazuje svoje bogatstvo i zaključio da su je sigurno opljačkali ljudi iz istočne Europe jer su oni najgori. A kritizirao je i otvorenu politiku Angele Merkel prema izbjeglicama iz Sirije i muslimanima općenito, prijetio da će se odreći svog njemačkog državljanstva te njemačku kancelarku nazvao svećenikovom kćeri koja se ne može pomiriti sa zlom koje je Njemačka proživjela nakon 1933. godine kada je Adolf Hilter postao kancelar.

Bilo kako bilo, Wintour je s njim ostala u jako dobrim odnosima, a braća Wertheimer ni u jednom trenutku nisu pomislili da bi ga zbog ovakvih izjava trebalo smijeniti. Čini se da su ga voljeli još i više.

UMJETNOST ILI MODA

Iako ima umjetničke tendencije, moda će uvijek pripadati ulici. Ona je promjenjiva, brza i tek na ulici poprima svoj puni smisao. No, Lagerfeld je bio veliki umjetnik. Njegovi setovi za revije bili su predmet rasprava tjednima prije i poslije Tjedna mode u Parizu. Lagerfeld i njegov tim činili su kreativni pogon iza ekstravagantnih setova za Chanel, pa i Fendi koji je 2007. imao reviju na Kineskom zidu.

Na Chanelovoj reviji za proljeće 2019. godine tako smo vidjeli plažu s pravim pijeskom i vodom, a za reviju za proljeće 2018. Lagerfeld je Grand Palais pretvorio u veliki park s pravim stijenama i slapovima. Sve je pomalo podsjećalo na Plitvice, a u pozadini je svirala “Elektra” Zdenke Kovačiček. Na reviji Cruise kolekcije za 2018. modeli su hodali pored replike Titanica, a na onoj za jesen 2017. oko rakete koja je na kraju revije lansirana prema vrhu Grand Galaisa dok je svirao “Rocket Man” Eltona Johna. Veliku je pažnju posvećivao i detaljima na odjeći, ručnoj izradi i njegovao tehnike koje bi vjerojatno nestale da ih njegove krojačice i majstori diljem Francuske nisu njegovali s velikom ljubavlju.

Stvorili smo proizvod koji nitko ne treba, ali ga svi žele

Imao je veliku slobodu i u Fendiju i u Chanelu te jednom za New York Times rekao da s njima može raditi što god želi. “Na neki način imam vlastite marionete, vlastite lutke. Jednostavno ih kontroliram.” Takav pristup inspirirao je ljubitelje mode da sanjaju, a onda i kupuju. “Stvorili smo proizvod koji nitko ne treba, ali ga svi žele”, rekao je jednom i savršeno opisao svijest konzumerista mode koju je sam nametnuo još s hokejaškim uniformama u kombinaciji s biserima početkom osamdesetih, a koja je prisutna i danas.

Surađivao je tako na kolekcijama s H&M-om, dizajnirao hotelske sobe, video igrice, sladolede, automobile, glumio u filmu Andyja Warhola, osnovao vlastiti brend koji je nosio njegovo ime, a čak je i od svoje mačke Choupette stvorio zvijezdu s Instagram profilima koje u njeno ime otvaraju fanovi. Ništa ga nije moglo zaustaviti. Preminuo je u Parizu u 86. godini života nakon par tjedana bolesti kojoj se nije uspio oduprijeti, ali ostat će zapamćen kao jedno od najvećih imena u povijesti mode uopće. Na mjestu kreativne direktorice kuće Chanel zamijenit će ga direktorica njegovog studija, Virginie Wiard.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba