TJEDAN INDIVIDUALNOSTI

Pitale smo socijalnu pedagoginju kako u doba pandemije zadržati samopouzdanje i fokusirati se na ciljeve za budućnost

Sara Peranić, osnivačica je bloga Sluša-lica, diplomirana socijalna pedagoginja, edukantica za psihoterapeutkinju i zaljubljenica u ljudsko ponašanje

Super1 od samog početka slavi progresivne, autentične i optimistične žene, a povodom Svjetskog dana individualnosti koji se obilježava 11. studenog, još smo vas jednom odlučile podsjetiti na to koliko je važno posvetiti se sebi. Donosimo vam savjete psihologinja, sociologinja, iskrene priče običnih žena o tome kako pronaći vrijeme za sebe sada, u ovom neizvjesnom vremenu, kad je to važnije nego ikad.

U ovo neizvjesno vrijeme globalne pandemije svatko se od nas na drugačiji način nosi s emocijama koje su nas snašle. Neki su zbilja strpljivi i prihvaćaju sve ovo kao jedno prolazno stanje koje treba prihvatiti takvim kakvo za sada je, neki osjećaju anksioznost, neki su ljuti, no činjenica je da ne možemo pobjeći iz svoje kože. Moramo se naučiti nositi s emocijama, a da bismo saznale kako to učiniti te kako se u ovom razdoblju ne pokolebati i zadržati svoje samopouzdanje na razini, čule smo se sa sociloginjom Sarom Peranić.

Sara je mlada diplomirana socijalna pedagoginja, trenutno se educira kako bi postala i psihoterapeutkinja, a na dnevnoj je bazi možete pratiti na njenom blogu Sluša-Lica. Ondje dijeli savjete o tome kako zadržati samopouzdanje te na istoimenom Instagram profilu gdje dijeli savjete o tome zašto nam je samopouzdanje tako važno i što sve možemo učiniti za sebe kad ga imamo. Ima i istoimeni Instagram profil, a vodi i podcast gdje govori o sličnim temama. S nama je povodom Svjetskog dana individualnosti podijelila svoje savjete o tome kako u ovom periodu zadržati mentalno zdravlje u ravnoteži, kako zadržati samopouzdanje i unatoč svemu se fokusirati na budućnost.

KAKO ZADRŽATI MENTALNO ZDRAVLJE U RAVNOTEŽI TIJEKOM PANDEMIJE

Trenutno mnogo nas radi od kuće i za niz ljudi to je neobično, no Sara kaže da i inače radi od kuće pa dobro podnosi ovo vrijeme. Ipak, u svemu tome najvažnije je raditi na sebi da bismo došli do stanja u kojem nam je ugodno biti sa sobom kod kuće. “Ono što mi u tome svakako pomaže”, govori Sara o radu od kuće tijekom pandemije, “je što sam radom na sebi postigla to da mi je ugodno biti sa sobom, i da sam svjesna da ne mogu kontrolirati što će se događati u svijetu, ali da itekako mogu kontrolirati sebe. Već na samom početku pandemije sam primjetila da me vijesti nepotrebno opterećuju i zato sam se isključila iz toga – ponašam se odgovorno i slijedim upute koje dobivamo, no je li brojka nešto viša ili niža na dnevnoj razini me ne zanima. Posvećujem se sadržaju koji mi podiže raspoloženje ili iz kojeg nešto novo mogu naučiti.”

Svatko treba provesti neko vrijeme samo sa sobom i doći do toga što njemu ili njoj odgovara

To za početak postiže stabilnom dnevnom rutinom koja se mahom sastoji od zdravih navika. “Moj dan obavezno sadržava sljedeće navike: yogu, čitanje knjige, šetnju, pisanje dnevnika. Svatko treba pronaći aktivnost koja njega smiruje ili veseli, a svakako bi bilo dobro uključiti bilo kakvu fizičku aktivnost koja je melem i za tijelo i za um. Nerado predlažem tehnike drugima, jer mislim da svatko treba provesti neko vrijeme samo sa sobom i doći do toga što njemu ili njoj odgovara.”

No, ipak postoje neke tehnike koje su dokazano korisne, a koje bi i Sara preporučila svima. “Mindfulness (osvještavanje trenutka i prihvaćanje svega u njemu), meditacija (svjesno fokusiranje misli na nešto određeno, primjerice na disanje) te vježbe disanja. Uz to bih dodala – svjesno birajte sadržaj i ljude koji vam podižu raspoloženje.”

Sara Peranić

KAKO U DOBA PANDEMIJE NAĆI VRIJEME ZA SEBE

Povodom Dana individualnosti na Super1 pričamo o tome koliko je važno posvetiti se sebi pa nas je zanimalo i kako Sara to čini u danima pandemije. “Puno je tu detalja, ali ono što bih istaknula je – pratim sebe. To znači da imam obveze, ciljeve i želje, ali da se uz njih trudim slušati sebe i svoje potrebe i na njih odgovarati. Primjerice, vođenje bloga zahtijeva dostupnost i komunikaciju s velikim brojem ljudi. Osim toga produciram puno sadržaja i to ponekad kreativno iscrpi. Zato, kada osjetim zasićenje isključim se iz online svijeta, odem trčati ili šetati, provedem neko vrijeme u prirodi ili pak se fokusiram na čitanje i upijanje tuđeg, novog sadržaja (što je zahvaljujući online platformama izrazito dostupno). Prije nego što sam posvetila 365 dana osobnom razvoju, kod mene je bilo mnogo moranja, a gotovo nimalo odgovaranja na vlastite potrebe. Danas je obrnuto.”

Dodaje da se trudi svaki si dan uljepšati i to od najmanjih detalja do vrlo ozbiljnih stvari. “Konkretnije, od toga da biram zdrave i ukusne namirnice te lijepo dekoriram jelo, do toga da održavam svoje osobne granice. Na blogu često pozivam ljude da ne čuvaju lijepu odjeću za posebne dane jer svaki dan može biti poseban i to zaista nije floskula nego stvar osobnog izbora. Pritom želim naglasiti da to ne znači da svaki dan MORA biti poseban, apsolutno ne. Život je ciklus u kojem se izmjenjuju lijepe i teške faze, i što prije to prihvatimo, to ćemo se lakše s time nositi. Ne trebamo i ne možemo stalno biti sretni. Tuga postoji s razlogom, jednako kao i ljutnja i sreća i nada. Možda je ovo razdoblje u kojem imamo priliku više naučiti o svojim emocijama.”

Nešto što može štetiti mentalnom zdravlju je stalno uspoređivanje s našom svakodnevicom prije pandemije ‘eh, da nema korone, sad bismo mogli…’. Takvo razmišljanje nas ne vodi nigdje

No, moramo biti realni jer nekim je ljudima u svemu ovome puno teže nego drugima. “Svakako su nečije okolnosti puno zahtijevnije i u tom slučaju je potrebno određeno vrijeme za usklađivanje”, kaže Sara. “Na društvenim mrežama je u vrijeme pandemije bilo jako popularno isticati koje smo sve nove vještine stekli ili knjige pročitali. Mislim da je vrlo pohvalno što je veliki dio nas dobro iskoristio dodatno vrijeme u danu, ali da bi bilo dobro da je uz to išao podsjetnik ‘u redu je i ako nisi ništa novo napravio/la’. Nije jednako meni koja živim s partnerom i majci koja živi i radi sa školarcima. Dok god se ja usklađujem sa svojim okolnostima, a ona sa svojim bit ćemo dobro. No, ako se ona krene uspoređivati ‘kako ona stiže, a ja ne’ tada se otvara plodno tlo za golemo nezadovoljstvo i samookrivljanje. Dakle, majci prvotni cilj može biti doslovno ‘preživjeti dan’. Drugi dan cilj može biti ‘zadržati posao i skuhati ručak’. Ovdje karikiram, ali želim plastično objasniti što znači uskladiti se sa svojom novom situacijom. Nerealna očekivanja vode nas u očaj. Još nešto što može štetiti mentalnom zdravlju je stalno uspoređivanje s našom svakodnevicom prije pandemije ‘eh, da nema korone, sad bismo mogli…’. Takvo razmišljanje nas ne vodi nigdje. Umjesto trošenja energije na to, radije je usmjerite prema kreiranju nove svakodnevice. Dodala bih još da je u tome vrlo važno tražiti pomoć, podsjetiti se da je teška životna faza i dalje faza, a ne život.”

Sara Peranić

MALE STVARI KOJE NAS ČINE SRETNIMA

“Posvetiti se sebi je širok pojam koji ide od ‘napravi si kupku’ do ‘suoči se s problemima koje godinama guraš pod tepih kojeg uredno usisavaš glumeći da je sve u redu'”, odgovara Sara na pitanje kako onda zbilja naći vrijeme za sebe i koji su to koraci koje trebamo poduzeti. “Ta situacija sama po sebi nije ni dobra ni loša, mi joj dajemo značenje. Kao što sam rekla, za mene to znači da imam dovoljno vremena u kojem ću se posvetiti sebi, svojim prioritetima i željama. Konkretnije, posvetiti se sebi u toj situaciji znači da možete napraviti sve ono što ste već dulje htjeli, a niste imali vremena (prikupiti i razviti slike, čitati knjige, pogledati neke dokumentarce ili filmove, početi pisati dnevnik ili slikati, putem tutoriala ili online platformi učiti nešto novo). S druge strane, ostaje vam dovoljno prostora da budete sa sobom i osvijestite svoj unutarnji glas, da osluškujete što vi to želite, što vam je potrebno da biste to ostvarili, što ste možda do sada odgađali radi očekivanja okoline ili tko zna čega. Bilo tko tko želi raditi na sebi, a ne zna odakle početi, rado ću s njime podijeliti Ebook o samopouzdanju i samopoštovanju ‘Samopouzdano, ženo!’ te ‘Dnevnik zahvalnosti’ (edukativno interaktivan vodič za poticanje pozitivnog razmišljanja). Kad se izdvojimo iz rutine i od ljudi kojima smo inače okruženi imamo priliku više slušati sami sebe – a tu možemo doći do vrlo zanimljivih spoznaja.”

A kako uopće ostati pozitivan da bismo mogli i htjeli osluškivati sebe, zadržali samopouzdanje i posvetili se novoj svakodnevnici? “Samopouzdanje je percepcija vlastite sposobnosti i važno je istaknuti da je ona subjektivna”, kaže Sara. “To znači da samopouzdanje ovisi samo o nama i nema nikakve veze s time što se u svijetu događa. Ono što može narušiti samopouzdanje je izostanak prilagođavanja svojih ciljeva trenutnoj situaciji u svijetu. Dakle, postoji mogućnost da ćemo neke stvari morati odgoditi, produžiti rok ili izmijeniti, ali ako se dobro prilagodimo (ne očekujemo od sebe nerealno) tada nećemo doživljavati da smo neuspješni i nesposobni već ćemo si potvrditi da se možemo osloniti sami na sebe i da ćemo se bez obzira na to gdje nas ova situacija baci, dočekati na nogama.”

Izgradnja dobrog odnosa sa samim sobom te pozitivne slike o sebi temelj svih ostalih područja u životu

Budući da je razgovor o samopouzdanju tako širok i sveobuhvatan, Sara je nedavno završila te objavila cjelokupan program za samopouzdanje i rad na sebi. “Puno je tu dijelova priče koji međusobno ovise jedan o drugome kada su u pitanju samopouzdanje, samopoštovanje te slika o sebi, ali ukratko rečeno, kod samopouzdanja je formula puno jednostavnija nego kada govorimo o samopoštovanju (percepciji vlastite vrijednosti). Jedna od tehnika bi bila: kreirajte si tjedni plan izazova – napišite popis ciljeva koje želite ostvariti, od najmanjih do najvećih. Napišite do kada koji od njih planirate ostvariti, što vam je za to potrebno i tko vam u tome može pomoći. Važno je nakon svakog ostvarenog cilja osmisliti si neku barem malu nagradu. Velike ciljeve je važno razložiti na niz manjih. Npr. ako želite pokrenuti online posao, tada taj cilj možete podijeliti na desetak manjih – educirati se o online poslovanju, izraditi web stranicu, osmisliti marketing strategiju itd. Ako se želite educirati u nekom području, krenite od toga da pročitate jednu knjigu o tome. Nakon toga, postavite si sljedeći izazov, stepenicu teži, i tako unedogled. Osobni razvoj nije jednostavan, ali može biti vrlo interesantan. Ja sada imam grupu žena koju vodim u programu SamopouzdaniJA i istaknula bih koliko je korisno se okružiti ljudima koji će te poticati i podržavati. Kada sami sebi zadate izazov, možete i odustati, ali kada iza vas stoji ‘vojska’ žena koje rade to isto, ako ne zbog sebe, onda zbog njih nećete odustati.

Za Saru je kaže, osobni razvoj kao igrica u kojoj ne može izgubiti, može samo ići iz jednog nivoa u idući i to želi prenijeti ženama s kojima radi, a kojima toliko nedostaje da vjeruju samima sebi. “Mislim da je izgradnja dobrog odnosa sa samim sobom te pozitivne slike o sebi temelj svih ostalih područja u životu.”

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba