Nekad je nužno odabrati stranu
GIRL POWER

Radila je za Vivienne Westwood i Rolex, a sada je pokrenula vlastiti posao koji bi mogao promijeniti industriju. Upoznajte Kim Matrljan

Tridesetogodišnja Riječanka Kim Matrljan ispričala nam je sve projektu koji je upravo pokrenula

FOTO: TMG CREATIVE

Tridesetogodišnja Riječanka Kim Matrljan ispričala nam je sve projektu koji je upravo pokrenula

Kim sam upoznala prije nekoliko godina preko njezine sestre Mie s kojom sam povremeno surađivala. Kao i s Miom, kliknule smo odmah, a moje kratko ljeto u Londonu nam je omogućilo više druženja i upoznavanja. Znala sam odmah da je pametna, spretna, vrijedna i da je London pravo mjesto za ostvarivanje njezinih snova iako je ona u to u nekoj fazi možda i sumnjala. Stalno me nagovarala da doselim, a ja nikad nisam otišla jer nisam bila spremna. Danas vam je ovdje predstavljam jer je do uspjeha koji sam joj predviđala zaista i došlo.

Kim je otkad je Rijeku zamijenila Londonom, radila za Vivienne Westwood, Rolex i Selfridges, a sada je pokrenula i vlasiti projekt. Radi se o platformi za održivo modu naziva GAIA čije je lansiranje i bilo povod za ovaj razgovor.

Vivienne Westwood, Rolex pa robna kuća Selfridges

“Nakon završenog trogodišnjeg studija komunikacije u Trstu i dobivene stipendije, selim se u London na postdiplomski studij međunarodnog marketinga. Za vrijeme studija nalazim praksu u modnoj kući Vivienne Westwood gdje radim u odjelu marketinga fizičkih i online trgovina. Već prije nego sam otišla u London volontirala sam u čistkama mora i okoliša što se Vivienne svidjelo jer je velika aktivistica za okoliš. Mislim da je to bilo i presudno za dobivanje posla”, krenula je Kim pričati svoju priču o dolasku u London.

Po završetku prakse ponuđen joj je još jedan kratki projekt na poziciji asistentice produkcije snimanja, ali njezina strast je uvijek bio digitalni marketing.”I tako stupam u kontakt s Robyn Blake koja je do tada sama vodila sve digitalne kanale u modnoj kući Vivienne Westwood. Na jednoj od revija je upoznajem, ona je tamo došla dva mjeseca prije mene kako bi pokrenula digitalni marketing za globalno tržište.”

Ponudila joj je posao asistentice digitalnih medija kako bi joj pomogla lansirati Google Ads (Pay Per Click – plaćanje po kliku), SEO optimizaciju, e-mail, društvene mreže, display i affiliate marketing kako bi ostvarile Omni-kanal iskustvo trgovine. Uz to je bila zadužena za analizu podataka i optimizaciju kampanja. To su bile samo neke od odgovornosti, ali su varirale ovisno o periodu odnosno o terminima revija, novim kolekcijama, knjigama, prosvjedima za okoliš).

“Nakon otprilike tri godine turbulentnog i kaotičnog modnog svijeta, headhuntali su me iz Rolexa i pitali bi li im pomogla plasirati prvu digitalnu kampanju na Googleu za britansko tržište te vodila sveukupno oglašavanje, od časopisa do vanjskog oglašavanja za oko 50 njihovih preprodavača. Naime, Rolex ne posjeduje niti jednu trgovinu već posluje preko preprodavača.” Komentira da je nakon modnog svijeta, Rolex bio totalna suprotnost, strukturiran, s ogromnim budžetom koji je bilo gotovo nemoguće potrošiti, posložen i jako tradicionalan. “Tad mi je to pasalo, naučila sam jako puno s obzirom na mogućnosti i prilike koje takva kompanija nudi.”

NISU NAŠLE IDEALNOG PARTNERA ZA BIZNIS PA SU GA STVORILE

https://www.instagram.com/p/CLmTh_tJu0F/

Nakon nešto manje od tri godine, njezina menadžerica Robyn Blake iz modne kuće Vivienne Westwood zove je u robnu kuću Selfridges gdje je baš restrukturirala tim. “Robyn me, ajmo tako reći, naučila bazama i jako me dobro poznaje, zna koje su mi jake strane i jako se dobro nadopunjujemo. Prihvaćam ponudu i radim kao izvršitelj strategije i analize podataka Google oglašavanja, affiliate marketinga i SEO optimizacije. To je bilo zanimljivo jer Selfridges ima jako puno različitih kategorija pa sam uspjela naučiti puno toga u kratkom roku.”

A onda je sredinom prošle godine Selfridges predstavio novi projekt održivog razvoja pod nazivom Project Earth i dok su tražili partnere koji bi ih promovirali, nisu mogli naći niti jednog affiliate održivog partnera koji bi im odgovarao. Kim je tada shvatila da zapravo ne postoji platforma kakvu Selfridges traži te da bi je ona mogla stvoriti te ponuditi njima i drugim tvrtkama svoje usluge. “I tako na red dolazi moja ideja za stvaranjem upravo onog što nam nedostaje. Robyn ima preko 10 godina iskustva baš u affiliate marketingu i tako se prirodno nametnulo da se udružimo i pokušamo promijeniti barem djelić modne industrije.”

Misli da je pandemija natjerala sve da se zapitaju koji su im prioriteti i što zapravo žele od samih sebe i ovog svijeta, koji je jedan jedini koji imamo, pa tako i nju. “Koliko god je ta godina bila teška, mogu reći da je meni bila jedna od najboljih i najproduktivnijih u životu. Presložila sam si prioritete, uvela nove rituale i natjerala se da stanem i počnem cijeniti ono što imam prije nego lovim neuhvatljive ili nepostojeće ciljeve. U rujnu prošle godine smo došle na ideju za ovu platformu, u listopadu sam se upisala na brze tečajeve kreiranje stranica i njihovih funkcionalnosti i tako započela. Robyn i ja smo svaki tjedan bile na telefonu i odredile akcije koje su trebale biti ukomponirane u stranicu. Od SEO optimizacije do boja koja će nas predstavljati.” Objašnjava mi da ona i Robyn jako dobro funkcioniraju skupa i odlično kombiniraju svoja znanja i vještine. “Ja sam više tehnički tip i uvijek sam više voljela raditi iza kulisa dok je ona bila ta koja bi sve to iznijela van.”

PANDEMIJA ME MOTIVIRALA DA PROMIJENIM STAVOVE

Održivost općenito, a pogotovo održivost mode i ljepote je sveprisutna tema u Velikoj Britaniji i na Zapadu općenito i jako puno brendova radi novu strukturu kako bi se prilagodili novim potrebama kupaca. “Kad govorim o održivosti, tu ne mislim samo na okoliš, posljedice su puno veće. I mislim da je to sve rezultat brze mode koju sam i sama podržavala i bila lojalan kupac”, govori Kim. “S porastom popularnosti brze mode došla je i ekstremna zagađenost okoliša, mora i još veće razlike između bogatih i siromašnih te nezadovoljstvo samih ljudi. Pandemija mi je pomogla sve to nekako staviti u perspektivu i motivirala me da promijenim stavove o ‘što jeftinije, to bolje’. Mislim da svi znamo da sve to netko tamo negdje dobro plaća – u neprimjerenim uvjetima, pa čak i životima. A na nama je da odlučimo do kada ćemo to ignorirati.”

Komentira da je dobar znak da su neki luksuzni brendovi već počeli mijenjati svoje strategije, ali veliki dio nas tek čeka, a to je edukacijski proces kupaca. “Naša platforma kao što sam već rekla prati upravo affiliate model poslovanja. Nudimo žensku modnu i beauty kategoriju, a uskoro planiramo uvesti i mušku. Biramo partnere po četiri principa i svi moraju raditi po globalno priznatim certifikatima za održivost što se tiče: okoliša, životinja, izvora materijala i radne snage. Kada nađemo s kim želimo poslovati, zatražimo njihovu bazu održivih proizvoda i kreiramo poseban link preko kojeg pratimo ako su ostvarili kupnju od naših korisnika te za to dobivamo komisiju. Razlika između nas i standardne online trgovine je ta da smo mi posrednik, mi težimo imati što više održivih proizvoda na jednom mjestu – upravo od održivih brendova i trgovina kao što su Stella McCartney, Dermalogica, uskoro Selfridges i mnogi drugi.” Dok je nastajao ovaj intervju, jedan od partnera postao im je i veliki Net-A-Porter.

UZ PLATFORMU ZA KUPOVINU CILJ JE EDUCIRATI KORISNIKE

Na njihovoj platformi GAIA spazila sam i Gucci, a poprilično sam sigurna da nije u cijelosti održiv pa mi Kim objašnjava da posluju i s brendovima koji nisu u cijelosti održivi kad je u pitanju proizvodnja, ali promoviraju isključivo njihove održive kolekcije. “Uz shopping platformu, cilj nam je educirati naše korisnike putem društvenih mreža i bloga na kojem ćemo ugostiti brojne stručnjake koji će govoriti o toj temi.” Kroz proces su naišle na jako zanimljive tehnike koje brendovi koriste kako bi smanjili otpad i korištenje vode ili iskoristili postojeći otpad. “Primjerice Ahluwalia koja koristi otpad za izradu svojih komada, surađuje sa Sewom iz Delhija, organizacijom koja radi na tome da seoske žene angažiraju na prilično plaćenom poslu i pruža im fleksibilni raspored. Ili Rave Review koji stvara svoje komade od razno raznih kućanskih materijala. Ili novi brend, Self Cinema, bivšeg voditelja za dizajn i razvoj švedskog brenda Acne Studios koji stvara svoje kolekcije uz brojne inicijative za solarnu energiju, upravljanje otpadnim vodama i ekološke procese.”

Otkrile su i niz malih brendova koji možda nemaju ime, ali imaju ogroman integritet i s njima žele surađivati. “Želimo postati najveća baza održivih proizvoda na globalnoj razini. Zasad se fokusiramo na britansko tržište jer je to tržište koje najviše poznamo, a i potražnja je trenutno najveća. To ne znači da ljudi iz drugih zemalja ne mogu kupiti proizvode preko nas, ali će ih vrlo vjerojatno koštati puno više jer nismo još globalizirali stranicu.” Kim i Robyn se zalažu za kvalitetu, a ne kvantitetu i pokušat će ne potencirati pretjeranu kupovinu, već onu pametnu. Objašnjava da održivost mode i svojeg kupca vide kao osobu koja investira u budućnost; svoju i onih koji tek dolaze. “Naš kupac kupuje proizvode s transparentnom proizvodnjom, kvalitetnim i razgradivim materijalima i proizvedenim u primjerenim ljudskim i životinjskim uvjetima.”

Za sada Kim vodi stranicu i dogovara partnerstva oko tehničkih dijelova poslovanja, a Robyn vodi strategiju komuniciranja i oglašavanja. “Želimo da ljudi budu doista svjesni da modna industrija nakon naftne najviše zagađuje okoliš. Modna proizvodnja čini 10 posto emisije ugljika čovječanstva, isušuje izvore vode i zagađuje rijeke i potoke. Oko 85 posto tekstila (oko 92 milijuna tona otpada) svake godine ode na smetlište. A pranje većine odjevnih komada brze mode ispušta tisuće komadića plastike u ocean.” Razmislite o svemu kada idući put kupujete nešto i posjetite njihovu platformu za inspiraciju i edukaciju, a možda pronađete baš ono što vam treba i što zadovoljava sve vaše stavove i načela o održivosti. Možda je zaista vrijeme za novi početak.