ZDRAVLJE

Možemo li nakon skidanja s pilule hormone uravnotežiti prirodnim putem? Pitala sam nutricionisticu

Ustajanje u pola šest, zeleni smoothieji i joga. Što je jutarnja rutina i kakve veze ima s liječenjem hormonskih akni?

Nedavno sam pisala o postkontracepcijskome sindromu (tzv. “post-pill syndrome”) kojim se zapravo označava niz nuspojava s kojima se mnoge žene susretnu nakon prestanka uzimanja oralne kontracepcije. Kod većine žena to su pojava akni, bolnije i obilnije menstruacije, a mnoge se žene susretnu i s amenorejom, privremenim izostankom menstruacije. Iako je oralna kontracepcija jedna od najsigurnijih metoda zaštite od neželjene trudnoće, još uvijek se premalo i nerado raspravlja o potencijalnim negativnim učincima koje pilula može imati na naše tijelo, ali i na našu psihu. Više o tome možete pročitati u ovome članku.

Budi “ona djevojka”

Istražujući temu i problematiku hormonskih kontraceptiva, sve češće sam se na društvenim mrežama počela susretati sa ženama koje tvrde da su hormonalne akne (nakon prestanka uzimanja hormonalne kontracepcije) izliječile prirodnim putem. Ubrzo sam se uvukla u čitav jedan vrtlog informacija, među kojima sam naišla i na brojne recepte (najčešće za smoothieje i salate), primjere jutarnje rutine (koja započinje ustajanjem oko pola šest ujutro jer ustajanje poslije šest navodno akumulira toksine u tijelu te smanjuje razinu energije, nakon čega je važno hidratizirati se, popiti zeleni smoothie koji će vas pročistiti od toksina i odraditi trening) te mantre za osnaživanje duha i psihe. Ti nisi svoja koža, manifestiraj kožu kakvu želiš imati (po mogućnosti uz posao iz snova i stan s pogledom na Central Park), ukratko, budi najbolja verzija same sebe, budi “ona djevojka”.

Dakle, one tvrde da je, uz puno truda i ustrajnosti, moguće hormone uravnotežiti prirodnim putem. Pritom, najčešće, same predstavljaju zaštitno lice svojih tvrdnji te prilažu prije i poslije fotografije kako bi se i njihovi pratitelji mogli uvjeriti u transformativni potencijal njihove stroge rutine. No, jednostavno si ne mogu pomoći, a da ne budem mrvicu skeptična. Iako holistički pristup zvuči legitimno, Instagram je i dalje društvena mreža na kojoj se najviše i najčešće laže. Pritom su filteri i photoshop najmanji problem, više me brine to što su neki influenceri spremni svojim pratiteljima podvaliti kojekakve (magične) proizvode u čije se sastojke kunu iako ih uglavnom nisu niti stigli (a često niti željeli) isprobati. Stoga mi zaista nije teško za povjerovati da bi netko mogao prepoznati potencijal u održivosti, holističkome pristupu životu i općoj nesigurnosti među djevojkama i ženama te se posljedično odlučiti za (skin)influencanje na tom području.

Ne voze aute, ne jedu meso i štuju Gretu Thunberg

Zvuči kao poprilično dobra investicija, posebno u doba kada generacija Z dobiva sve veću vidljivost u društvu te postaje sve financijski neovisnija. Zilenijalci su generacija rođena između 1996. i 2016. kojoj je posebno stalo do budućnosti naše planete (jer je globalno zatopljenje neminovna prepreka na putu do ostvarenja njihovih snova, ali i starije životne dobi). Na njihovom se jelovniku sve rjeđe pojavljuje meso, ne voze automobile, a Greta Thunberg njihov je duhovni vođa. (Još se samo moramo nadati da će se uskoro riješiti i svoje ovisnosti o brzoj modi i Y2K trendovima.) Opravdana zabrinutost za okoliš potaknula je većinu relevantnih brendova na izmjenu svojih temeljnih postavki – većina se okrenula prema održivim proizvodima, izbacuju se plastika i aditivi, a počinje se sve više razmišljati i o inkluzivnosti na radnome mjestu te odnosima prema zaposlenicima (zamislite samo). Eco-friendly industrija raste, a pretpostavlja se da će do 2027. dosegnuti vrijednost od 48,36 milijarde američkih dolara.

View this post on Instagram

A post shared by Greta Thunberg (@gretathunberg)

Dakle, osim što je ekološki prihvatljiv, ali i izuzetno profitabilan, pristup koji se temelji na korištenju prirodnih materijala (poput pamuka, kašmira, svile i vune) te promjeni cjelokupnog životnog stila (energetska štednja, okretanje prema organskim i lokalnim proizvodima, reciklaža, kupnja u second hand dućanima, itd) ponekad je i poprilično skup. Ne znam jeste li se ikada pokušali hraniti u potpunosti organski, ali čini mi se da je bajkovito misliti da je u današnje vrijeme uopće moguće pronaći hranu koja nije tretirana ni na koji način bez da se pritom ne izdvoje velike količine novca. No, čak ni tada, nažalost, ne možemo biti u potpunosti sigurni što zaista unosimo u svoje tijelo (ako mi ne vjerujete, prilažem i jedan reprezentativan primjer koji je razotkrila upravo redakcija Telegrama).

Sve se ponovno svodi na sustav povjerenja, a državnim agencijama očito nije pretjerano stalo do zaštite (i zdravlja) potrošača. A čak i kada biste se uspjeli domoći organskih namirnica, i dalje je za većinu ljudi nemoguća misija svaki dan započeti jogom i domaćom, svježom granolom u pet ujutro. To je životni stil koji ima debeli klasni predznak, a prikuplja simpatije svojom logikom (koja je zaista neosporiva jer će vas domaća granola, joga i smoothie od kelja nedvojbeno zasititi više od bureka sa sirom u osam ujutro), ali i činjenicom da predstavlja svojevrsnu modernu bajku u kojoj glavnu ulogu ima ekološki osviještena suvremena žena koja se protiv represivnog kapitalizma i farmaceutske industrije bori smoothiejima i alternativnim načinom života.

Možemo li zaista uravnotežiti hormone prirodnim putem?

No, moguće je i da nije riječ samo o bajci. Sasvim je logično i opravdano misliti kako će pozitivna promjena našeg životnog stila pozitivno utjecati na naše psihičko stanje, fizičko zdravlje te, naposljetku, i na našu kožu. Ono čega se bojim jest da su takve tvrdnje pretjerane, da prodaju ideju koja je dio nekog većeg estetskog pokreta koji može svoje “sljedbenike” lako odvesti i u pogrešnome smjeru (poput, primjerice, poremećaja u prehrani), ali i dodatno oslabiti samopouzdanje kod onih djevojaka i žena kojima preobraćenje ne donese sve benefite koje je donijelo tim predivnim ženama s Instagrama.

Kako bih razriješila svoje dileme, odlučila sam kontaktirati s poznatom nutricionisticom Sandrom Krstev-Barać te saznati možemo li zaista uravnotežiti hormone prirodnim putem te, ako možemo, kako to učiniti.

Postkontracepcijski sindrom nije mit

Za početak, Krstev-Barać se odmah složila sa mnom oko toga da je važno ne ignorirati činjenicu da postkontracepcijski sindrom zaista postoji, unatoč skepticima. “Kontracepcija inače radi na način da suprimira ovulaciju i našu prirodnu produkciju hormona te osigurava konstantan priljev sintetskih hormona”. Točnije, oralni kontraceptivi (pilula) stvaraju umjetnu hormonsku ravnotežu, stoga “skidanjem s kontracepcije, organizam ponovno započinje vlastitu produkciju hormona, no osim što je ženino zdravlje sada dodatno narušeno, sama se kontracepcija vrlo često i počela uzimati iz krivih razloga, bez da se pozabavilo s njihovim uzorcima, zbog čega se simptomi vraćaju, i to nerijetko s dodatnim tegobama”.

Istaknula je i kako danas raspolažemo s više informacija o tome kako korištenje hormonske kontracepcije “dovodi do nutritivnih deficita (osobito vitamina B kompleksa, vitamina C, magnezija, selena i cinka) te negativno utječe na mikrobiom, povećava rizik od problema s jetrom i žuči, što se sve dugoročno odražava na ženino zdravlje”. Upravo su spomenuti nutrijenti (vitamin B kompleks, vitamin C, magnezij, selen i cink) među glavnim protagonistima kada se govori o hrani koju bi žene trebale konzumirati prije te nakon skidanja s hormonske kontracepcije ako im je cilj prirodnim putem uravnotežiti svoje hormone te izliječiti svoje tijelo iznutra.

“Prehranom osiguravamo nutrijente potrebne za izgradnju hormona”, nastavlja Krstev-Barać, “a moramo znati i da se spolni hormoni sintetiziraju iz kolesterola, stoga premalenim unosom masnoća nemamo gradivnog materijala za njihovu sintezu”. Nadalje, “vitamin B6 ima važnu ulogu u regulaciji aktivnosti hormona, dok vitamin B5 doprinosi normalnoj sintezi i metabolizmu spolnih hormona”. Dakle, da sumiramo: adekvatna je prehrana od neprocjenjive važnosti za zdravlje našeg hormonalnog sustava.

Koje bismo namirnice trebali konzumirati, a koje izbjegavati?

“Prehrana koja povoljno utječe na hormone je u osnovi ona koja osigurava dovoljno zdravih masnoća, proteina, vlakana te nutritivno vrijedne biljne namirnice.” Krstev-Barać ističe kako je kod žena koje imaju visoke razine estrogena u tijelu (stanje tzv. estrogenske dominacije u kojem nema dovoljno progesterona u odnosu na estrogen) važno konzumirati “kupusnjače poput brokule, cvjetače i kupusa jer pomažu jetri metabolizirati estrogen”, zatim plavu ribu, jaja, sjemenke (osobito lanene sjemenke), maslinovo ulje te druge poželjne masnoće. To je posebno važno jer je “dominacija estrogena” odgovorna za simptome PMS-a, bolne i obilne menstruacije, smanjenu želju za seksom, a “leži i u podlozi endometrioze, fibroida pa čak i zloćudnih bolesti jajnika i maternice”.

Za stanje tzv. dominacije estrogena nije odgovorna samo hormonalna kontracepcija nego i visoke razine stresa, problemi s jetrom i probavnim sustavom (na čije funkcioniranje također utječe hormonalna kontracepcija) te okolišni toksini poput ksenoestrogena koje možemo pronaći u vodi iz slavine, brojnim igračkama, kremi za sunčanje, kozmetici i plastici (između ostaloga), a koji se pohranjuju u naše masne stanice te negativno utječu na naše zdravlje. Važno je istaknuti i kako se mnogi muškarci također susreću s posljedicama visokih razina estrogena, koje se u njihovom slučaju pojavljuju kao neplodnost, ginekomastija (benigni rast mliječne žlijezde kod muškaraca) te erektilna disfunkcija.

Preporuča se, stoga, zbog negativnog učinka na hormone izbjegavati “procesirane namirnice, šećerom bogate namirnice, umjetne zaslađivače te alkohol”. Da, dobro ste pročitali, alkohol “negativno utječe na nekoliko hormonskih procesa, od regulacije šećera u krvi pa do metabolizma estrogena” pa nam zato nutricionisti poput Krstev-Barać preporučuju da ograničimo njegov unos.

Strpljenje, suplementi i organske namirnice

Dakle, ako odlučite prestati uzimati pilulu, trebali biste se na vrijeme naoružati strpljenjem, suplementima (magnezij, cink i selen) te obogatiti prehranu namirnicama koje će pružiti potporu vašoj jetri, žuči, probavnome sustavu (mikrobiomu) te omogućiti uspostavu hormonalne ravnoteže u tijelu. Za mikrobiom poželjno je konzumirati probiotike, fermentirano povrće, kombuchu, kimchi i kefir. Naša jetra voli voće i povrće bogato kalijem (banane, bademe, rajčicu), biljke poput artičoke, čička, sikavice i maslačka, češnjak te što raznolikije povrće (“od zelenog lisnatog, preko brokule i drugih kupusnjača, do mrkve i cikle”, ističe Krstev-Barać), a za zdravlje i optimalno funkcioniranje organizma trebali biste ograničiti i unos šećera, bijelog brašna (zbogom pekare!) i alkohola te očistiti svoj dom od proizvoda koji su izvor štetnih kemikalija koje negativno utječu na našu razinu estrogena (određeni proizvodi za čišćenje, skin-care proizvodi, plastične posudice, itd).

Također, pri kupnji namirnica trebalo bi paziti da ih nabavljate od “provjerenih lokalnih proizvođača jer pesticidi negativno utječu na ravnotežu hormona”, a uz povrće, “važno je prehranom unositi dovoljno proteina, zdravih masnoća i ne zaboraviti na unos tekućine”. No, pažljivo i s proteinima jer mnogi nutricionisti tvrde kako biste se za čistu kožu trebali odreći i mlijeka i mliječnih proizvoda.

Osim prehrane, važno je promijeniti svoj način života te smanjiti razine stresa redovitom tjelovježbom, meditacijom i/ili jogom te dovoljnim količinama kvalitetnog sna. A ako vam sve ovo zvuči kao nemoguća misija, ne brinite, jako je teško u uvjetima suvremenog, dinamičnog života usvojiti sve ove navike te iz svoje okoline u potpunosti eliminirati pesticide i ostale štetne tvari. Najvažnije je zadržati optimizam, a Kristev-Barać preporučuje i konzultaciju s nutricionistom, koji može skrojiti individualni program prehrane prilagođen samo vama i vašim potrebama.

Ti nisi svoja koža

Na kraju je moguće izvesti samo jedan, poprilično diplomatski zaključak. Prehranom i životnim stilom zaista je moguće, ako ne i preporučljivo, iscijeliti svoje tijelo te se suočiti sa zloglasnim postkontracepcijskim sindromom, ali vjerojatno ćete se pritom morati suočiti i s ograničenjima vlastite okoline i sustava u kojem živite jer mnogi od nas rade uredske poslove (od 9 do 5), imaju djecu i ostale obveze koje ih, nažalost, onemogućuju u želji da se u potpunosti oslobode toksina i dan započnu meditacijom na šumskome proplanku u pola šest ujutro.

Također, važno je zapamtiti da vi zaista niste svoja koža, pa čak i ako vaše akne budu nešto ustrajnije no što ste mislili da će biti, te da ne radite baš ništa pogrešno ako ponekad popijete kavu s kravljim mlijekom s prijateljicama na sunčanoj terasi. Preporučila bih vam da društvene mreže koristite opreznije i da dodatno i kritički istražite sve teme koje vas zanimaju te da ne zaboravite ono najvažnije – vi već jeste “ta djevojka”, bez obzira na to što vas mediji i društvene mreže neprestano pokušavaju uvjeriti u suprotno.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube