Ikona mode

Kontroverzni život Edith Head, legendarne kostimografkinje zaslužne za Ptice i Praznik u Rimu

Ususret otvorenju sezone dodjela filmskih nagrada koja počinje u nedjelju dodjelom Zlatnih globusa, prisjećamo se života legendarne kostimografkinje

FOTO: TGM CREATIVE / wikimedia

Zeleni kostimić koji Tippi Hedren nosi kad je napadnu Ptice (prodan za 6.600 dolara na aukciji), vjenčanica Audrey Hepburn iz filma Smiješno lice (prodana na aukciji za 17 tisuća dolara) i bijela haljina s cvjetnim korzetom koju Elizabeth Taylor nosi u filmu Mjesto pod suncem (prodana na aukciji za više od 28 tisuća dolara) neki su od najzapamćenijih kostima filmske povijesti.

A iza svih njih stoji jedna žena, rekorderka u osvojenim Oscarima za svoj rad i poprilično kontroverzna u svojim postupcima tijekom karijere, Edith Head. Dobro, možda ne baš iza svih.

OD UKRADENIH CRTEŽA DO RUKOVODEĆE POZICIJE

Edith Head, rođena u Kaliforniji 1897. dobila je posao 1923. kao crtačica kostima u Paramount Studios i to navodno, pisao je New York Times 1998., na temelju tuđih crteža. Unatoč sredstvu kojim se koristila da do njega dođe, Head je dobro znala koji je njezin cilj te je godinama predano radila dobivajući manje zadatke na pojedinim filmovima, uglavnom crtačke. No, strpljenje i predan rad doveli su je 1938. do pozicije glavne dizajnerice u Paramountu, vodila je odjel kostima s više od 100 ljudi ispod sebe.

Time je ujedno postala i prva žena kojoj je pripala vodeća uloga u velikom filmskom studiju. Na toj je poziciji provela 43 godine, a onda je prešla na isti posao u Universal Studios, navodno zato što je tamo prešao i jedan od njezinih najpredaniji suradnika, Alfred Hitchcock. Kroz to je vrijeme postala najzapaženija kostimografkinja zlatnog doba Hollywooda.

VRIJEME KAD SU SE KOSTIMI DIZAJNIRALI I ŠIVALI

Danas je sasvim normalno da se odjeća za snimanje kupuje i posuđuje od dizajnera, dok se tek jedan manji dio šiva što najčešće ovisi o tome u kojem periodu se odvija radnja. U vrijeme Edith Head svaki se kostim za film posebno dizajnirao i šivao. Ona i njezin tim kroz pedesetogodišnju karijeru tako su kreirali i izradili niz najzapaženijih kostima koji su se ikad pojavili na filmu.

Osim već spomenutih kostima za Tippi Hedren, Head je radila kostime za većinu Hitchcockovih filmova. To uključuje kostime koje Grace Kelly nosi u filmovima Prozor u dvorište i Drž’te lopova, kao i one koje Kim Novak nosi u filmu Vrtoglavica. Kreirala je kostime (uz povremenu intervenciju Huberta de Givenchyja) za sve najveće filmove Audrey Hepburn uključujući Doručak kod Tiffanyja, Praznik u Rimu, Sabrinu i Smiješno lice.

Odijevala je i niz drugih poznatih glumica među kojima su bile Lauren Bacall, Elizabeth Taylor, Veronica Lake, Bette Davis, Marlene Dietrich, Rita Hayworth, Julie Andrews, Katherine Hepburn i druge. Ali i muškarce među kojima su pak bili Clark Gable, Fred Astaire, Cary Grant, John Wayne pa i Elvis Presley.

PREUZIMANJE ZASLUGA I SUKOBI NA SETU

Head je slovila za poprilično okrutnu osobu. Bob Mackie koji je karijeru započeo kao njezin asistent i crtač, jednom je prilikom rekao za američki Vogue, da je imala uzak krug ljudi koji su radili za nju i nije mnoge puštala blizu. Njemu je to ipak uspjelo je jer se pojavio u trenutku kada je bilo vrijeme da iz urednih kostimića kućanica koje su kreirale njezine glavne crtačice, Hollywood pređe na nešto mnogo teatralnije i blještavije.

Tom hladnom imidžu svakako je doprinosio i njezin izgled. Tijekom cijelog života nosila je okrugle naočale debelih crnih okvira i prepoznatljive šiške koje nikad nije mijenjala. Dva obilježja koja danas nosi Anna Wintour.

Čuvena kostimografkinja navodno je i često preuzimala zasluge za rad drugih. Jedna konkretna situacija o kojoj se i danas govori dogodila se na setu filma Sabrina. Audrey Hepburn tada je već bila etablirana glumica te je redatelju Billyju Wilderu predstavila skice Huberta de Givenchyja s kojim je voljela raditi te je smatrala da bi se sjajno uklopili u film. Wilder je na to pristao prije no što je pitao glavnu i odgovornu za kostime. Edith Head u svojoj knjizi The Dress Doctor: Prescriptions for Style, From A to Z iz 1959. opisala je tu situaciju napisavši da joj se to nije svidjelo.

Samu je sebe, dodala je, utješila crnom haljinom od tafta s naramenicama vezanim u male mašne na svakom ramenu s lađa izrezom koji je kasnije postao poznat kao Sabrina izrez. Činjenica je, međutim, da je tu haljinu dizajnirao Givenchy baš kao i slavnu bijelu Sabrina haljinu s crnim detaljima koja je na aukciji prodana za 217.600 dolara, a koju Head u svojoj knjizi ni ne spominje. Unatoč tome, 1955. za taj je film dobila Oscara kao glavna kostimografkinja, u govoru zahvale Huberta de Givenchyja sasvim je preskočila, a njegovo se ime nije pojavilo čak ni na špici. Audrey Hepburn to je navodno jako razljutilo te je dvije godine kasnije kad je sniman film Smiješno lice inzistirala na tome da se Givenchyjevo ime pojavi na špici, piše Screen Chic.

REKORDNI BROJ OSCARA ZA ŽENU

Edith Head za života je osvojila niz nagrada, a najzapaženiji su njezini rekordi na Oscarima. Kostimografkinja je osvojila osam Oscara za svoj rad i drži rekord kao žena s najviše osvojenih zlatnih kipića ikad još od 1974. godine. Head je i žena s najviše nominacija za Oscara, njih ukupno 35. Sljedeća žena s najviše nominacija iza nje je Meryl Streep s 21 nominacijom. Head je bila nominirana uzastopno svake godine od 1949. do 1966., a nagrade je osvojila za kostime u filmovima Nasljednica (1949.), Samson i Dalila (1949.), Sve o Evi (1950.), Mjesto pod suncem (1951.), Praznik u Rimu (1953.), Sabrina (1954.), Životne činjenice (1960.) i Žalac (1973.).

Unatoč kontroverzama koje su je pratile, Head je bila cijenjena diljem svijeta. O njenom je životu izdan niz knjiga, posvećivane su joj izložbe u galerijama diljem svijeta, snimani su dokumentarci od kojih je jedan snimila i sama američka Akademija filmskih umjetnosti i znanosti. Google joj je 2013. na njezin 116. rođendan posvetio Doodle. Head je preminula nekoliko dana prije svog 84. rođendana od mijelofibroze, 1981. u Kaliforniji gdje je i rođena.