PRIČA

Kao mala je mami krala ruževe, a danas živi svoj beauty san. Upoznajte osnivačicu Ženskog recenziraja

Mirna Matković je profesorica hrvatskog i engleskog, a za Super1 ispričala je kako je struku uspjela spojiti s ljubavi prema kozmetici i osnovati najmoćniju domaću žensku stranicu na Facebooku

Ako ste žena i živite u Hrvatskoj, pa čak i u regiji, gotovo sigurno znate za Facebook grupu Ženski recenziRAJ. Čak i ako osobno niste učlanjeni, o njoj su vam pričale kolegice, prijateljice, susjede ili djelatnice u trgovinama. “Vidjela sam na receniziRAJU”, “Na recenziRAJU kaže da je proizvod genijalan” i “Treba provjeriti što kažu na recenziRAJU”, samo su neke od varijacija rečenica koje možete čuti u najrazličitijim ženskim razgovorima.

Iza projekta stranice na kojoj žene pišu svoje iskrene recenzije proizvoda koje su isprobale, koji je počeo skromno, a prerastao u najmoćniju domaću žensku stranicu na Facebooku (s više od 260 tisuća žena), stoji Mirna Matković iz Đakova, po struci profesorica hrvatskog i engleskog. Kako je sve skupa krenulo, kako je tekao razvoj stranice, ali i istoimenog portala, koliko odgovornosti osjeća, s kojim se pritiscima susreće i što još planira, Matković nam je otkrila u ekskluzivnom razgovoru.

Za deseti je rođendan tražila svoj prvi ruž

Svoju ljubav prema kozmetici prepoznala je još od malih nogu kad je mami potajno krala ruževe za usne, a za deseti rođendan tražila je i svoj prvi ruž. Ljubav je, otkriva nam, prerasla u hobi, a hobi na kraju u posao, pa danas kaže kako je uspjela ostvariti svoj dječji san – okružena je kozmetikom o kojoj nije mogla ni sanjati. “Da nije bilo te ljubavi, danas ne bi bilo ni Ženskog recenziRAJA, tako da mi je drago da sam slijedila svoje snove”, priča nam s osmijehom.

Nitko u mojoj obitelji nije se šminkao, ni danas se moja mama ne šminka, tako da se uvijek na obiteljskim okupljanjima pokušalo odgonetnuti na koga sam

A svoju ljubav prema jezicima i pisanju je, kaže, spojila sa svim onim temama koje ju zanimaju. U svijet medija ušla je još kao srednjoškolka kada je počela pisati svoj blog i priznaje da nije očekivala da će ostati u tom svijetu. “No, uz malo sreće i puno truda zahvalna sam što danas mogu reći da vodim svoju medijsku tvrtku i okružena sam predivnim timom”, ponosno ističe. Zamolili smo je da nam kratko pojasni kako je uopće završila u svijetu beauty bloganja te odakle fascinacija šminkom i kremama.

Sandro Lendler

“Mislim da sam za 4. ili 5. rođendan dobila od strica dječji kozmetički set, onaj ružičasto-bijeli koji su svi tada imali, i otad više nije mogao proći nijedan rođendan bez takvih poklona. Imam jedan video kad sam otvarala poklone za Božić i kad sam došla do kraja, razočarano sam pitala: “A gdje je šminka? U pismu sam napisala da želim šminku”. Mislim da tad još nisam ni išla u školu. Nitko u mojoj obitelji nije se šminkao, ni danas se moja mama ne šminka, tako da se uvijek na obiteljskim okupljanjima pokušalo odgonetnuti na koga sam. Ni kasnije u srednjoj školi nisam imala baš puno prijateljica koje su dijelile iste interese, stoga sam i odlučila početi pisati blog, jer sam željela proširiti svoje vidike, ali i pronaći osobe koje dijele istu strast”, pojašnjava Mirna.

Manja popularnost blogova i nestanak recenzija

Sličnu je potrebu osjetila i godinama kasnije, kad je krenula promišljati o recenzijama. “Kako je s vremenom popularnost blogova počela opadati, tako je ponestalo recenzija. A svi oni koji su čitali blogove, znali su da se prvo čita recenzija, a onda se ide u kupovinu. Imala sam nekoliko pokušaja da to ispravim, no nisam mogla utjecati na druge blogerice, tako da sam odlučila napraviti grupu u kojoj će se razmjenjivati recenzije”, kreće pričati priču o nastanku Ženskog recenziRAJA. Ideja je prvotno bila fokusirati se na kozmetičke recenzije, dok danas u grupi Ženski recenziRAJ možete pronaći apsolutno sve – od recenzija za pločice, preporuka majstora pa sve do modnih, kozmetičkih i sličnih savjeta. Kaže kako nikada nije mislila da će joj to postati posao niti je ikada planirala da se to dogodi.

Svi oni koji su čitali blogove, znali su da se prvo čita recenzija, a onda se ide u kupovinu

“Međutim, žene su prepoznale zajednicu u kojoj mogu pronaći sve savjete na jednom mjestu i sada u šali govorimo da je naša tražilica u grupi zamijenila Google. I ja sama kada trebam neku preporuku, prvo pretražim grupu jer vjerujem našim članicama i imamu neku povezanost zbog koje to sve odlično funkcionira”, priča. Grupa na Facebooku osnovana je prije tri godine, u svibnju 2018., dok je portal lansiran, dvije godine kasnije, u svibnju prošle godine.

Ono što je u Recenziraju pozitivno ocijenjeno, nestaje s polica trgovina

Upravo je u tom periodu, ističe Mirna, grupa doživjela procvat, i od manje zajednice entuzijasta postala relevantni faktor na razini zemlje. Ono što je ocijenjeno pozitivnim u RecenziRAJU, redovito je nestajalo s polica trgovina. “U početku se toj pojavi ni sama nisam mogla načuditi, a sad mi je to već nekako postalo normalno. Nakon dobre recenzije, bolje požurite u kupovinu dok se sve ne rasproda! Naravno, i ja sam otkrila brojne preporuke u grupi – Ziaja pilinge za tijelo imam u zalihama”, veselo prepričava. Uslijed svega toga, morala je početi razmišljati o ozbiljnom proširenju tima.

“Portal je nastao s ciljem da na jednom mjestu imamo pregledne recenzije i savjete jer u grupi je to malo teže urediti uzevši u obzir da je to ipak Facebookova platforma i mi tu ne možemo ništa redizajnirati. Do otvaranja portala sve sam radila sama što se tiče grupe, a imali smo dvije suradnice za naš Instagram profil koje su još uvijek s nama i rade izvrstan posao. Sada nas je u timu 20, a rekla bih da još ima potencijala za širenje. Ima nas mnogo jer želimo da naše recenzije obuhvaćaju iskustva velikog broja žena različitih dobnih i interesnih skupina, tako da svaki čitatelj može pronaći nešto za sebe. Ponosna sam na naš tim jer bez njih ovo ne bi bilo moguće, a sretna sam i što sam imala podršku bliskih osoba od samog početka”, iskrena je.

Sandro Lendler

Kroz razgovor se dotičemo i teme najvećih izazova koje je takav rast sa sobom povukao, a Mirna bez problema izdvaja onaj najveći – održavanje kvalitete grupe na visokoj razini uzevši u obzir da je u njoj više od 260 tisuća žena. “Trudimo se najviše što možemo po pitanju odobravanja objava i kontroliranja nesuglasica, a imamo i novu suradnicu koja će se odsad baviti samo time, tako da se nadam da će to pomoći u održavanju pozitivne atmosfere koja mi je jako važna”, priča i dodaje kako su malo postrožili pravila za ulazak u grupu jer u njoj ne žele preveliki broj žena koje neće čitati pravila. Umjesto toga, kaže, bolje je da brojčano ostanu gdje jesu, a da je sve skladno.

Radni dan koji nikad ne prestaje i stalno usavršavanje

Na pitanje o tome kako izgleda njezin radni dan, odmah odgovara da joj je svaki dan radni. I kad bi neki trebao biti slobodan, uvijek si kaže da treba odraditi još ovo ili ono, i upravo to je nešto na čemu, svjesna je, mora poraditi. “Veći dio dana provedem za računalom i u neprestanoj komunikaciji s najužim dijelom tima, pripremamo materijale, dogovaramo detalje i radimo rasporede, a ovi su nam dani posebno užurbani jer pripremamo rođendanski mjesec grupe i portala u svibnju. Navečer volim čitati stručnu literaturu i gledati TED Talks gdje zaista možete čuti brojne korisne savjete i tako prikupljam nove ideje za sve buduće projekte”, otkriva.

Žene su prepoznale zajednicu u kojoj mogu pronaći sve savjete na jednom mjestu i sada u šali govorimo da je naša tražilica u grupi zamijenila Google

Vjerujemo da mnoge, baš poput nas, zanima i pitanje pristupa grupi od strane muškaraca, odnosno nemogućnost istog. Što se nje tiče, tako će i ostati. Kako nam priča, muškarci nisu poželjni jer žele da žene nesmetano mogu razmjenjivati iskustva o svemu onome što ih zanima, što se često ne podudara s onim što zanima muškarce. “Također, mislim da se žene osjećaju ugodnije kada znaju da su samo one na jednom mjestu, tako da se to pravilo nikada neće mijenjati. Ne odobravamo ni ulazak tek napravljenim profilima bez profilne slike”, napominje.

Sandro Lendler

Pitali smo i postoji li nešto što joj smeta u načinu funkcioniranja grupe, nešto na što bi kod članica apelirala. Osim odgovora, Mirna je ponudila i jedno kreativno i praktično rješenje. “Jako su mi smetali komentari koji su se bavili komentiranjem tuđih financija kada bi se pojavila recenzija nekog baš vrijednog proizvoda i to je nešto što sam baš dugo željela promijeniti, ali nisam znala kako. I, evo, mislim da sam pronašla rješenje jer smo upravo predstavili podgrupu Ženski recenziRAJ LUXE koja je namijenjena isključivo pisanju recenzija luksuznih proizvoda”, kaže. Osim toga, dodaje i kako bi voljela češće čuti glas žena kojima se nešto sviđa, a koje to uglavnom prešute i cijeli prostor ostave onima glasnijima, koji kritiziraju. No, dodaje, to nije do grupe, tako smo navikli funkcionirati i u životu općenito.

Najponosnija je na snažnu zajednicu žena koje si međusobno pomažu

Kako se naš razgovor polako bliži kraju, rezimiramo godine recenziRAJA, a Mirna, naravno, zaključuje kako postoji daleko više stavki na koje je ponosna. “Najponosnija sam što imamo zajednicu koja će svakoj ženi pomoći u gotovo svakoj situaciji, a da se međusobno ni ne poznaju – od humanitarnih djela gdje se poklanjaju maturalne haljine onima koji si ih ne mogu priuštiti, daje se smještaj onima koji su izgubili svoje domove u potresu pa sve do preporuka za hranu, piće, kozmetiku, uređenje doma, a ponekad možete dobiti i ljubavni savjet. Rekla bih da smo stvorili jedan virtualni svijet u kojem vladaju žene, a zasad se još uvijek dobro slažu”, kaže s osmijehom.

Stvorili smo jedan virtualni svijet u kojem vladaju žene, a zasad se još uvijek dobro slažu

Detalje poslovnih planova za budućnost nije nam smjela otkriti, ali nešto smo uspjeli doznati; slijedi redizajn portala s jednom fantastičnom opcijom za recenziranje proizvoda, a pripremaju i spomenuti rođendanski mjesec s brojnim darivanjima članica. Konačno, Mirna kaže da joj je velika želja i pokretanje YouTube kanala, ali dan još uvijek nema dovoljno sati. A mi ćemo dodati – nakon svega što smo vidjeli da Mirna Matković može postići, uopće ne sumnjamo da bi nešto tako banalno, poput vremena, za nju moglo predstavljati (ozbiljnu) prepreku.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba