ARHITEKTURA

Ova vila s pogledom na Dubrovnik najuspješnije je ostvarenje na području stambene arhitekture za 2020.

Ovaj nagrađeni projekt od strane UHA-e potpisuju IVANIŠIN. KABASHI. ARHITEKTI

FOTO: Marko Sliko Raguž

Zavirili smo u famoznu Villu u pogledu koja izgleda zbilja čudesno. Evo što su u svemu rekli nagrađeni arhitekti

Prije nekoliko dana dodijeljene su nagrade za najuspješnija ostvarenja hrvatskih arhitekata i arhitektica u 2020. godini. U kategoriji UHA-e nagrada Drago Galić za najuspješnije ostvarenje na području stambene arhitekture za 2020. godinu ove godine nagrađena su dva rada od kojih vam sada predstavljamo Villu u pogledu u Dubrovnik koju su projektirali IVANIŠIN. KABASHI. ARHITEKTI, odnosno Krunoslav Ivanišin, Lulzim Kabashi i Iva Ivas. Kako bismo doznali više o ovom impresivnom projektu čule smo se s arhitektima.

Veličanstveni pogled na Dubrovnik

Marko Sliko Raguž

Ono što je nas odmah osvojilo, a vjerujemo između ostalog i struku jest da je riječ o objektu koji je smješten u istočnom predgrađu Dubrovnika na rubu prirodnog amfiteatra, odsječka elipse s vilom u jednom, a starim gradom Dubrovnikom u drugom fokusu. Malo je reći kako je ondje pogled veličanstven. Naime, prema zapadnoj strani zalaska sunca otvara se prema gradu u zidinama s Elafitskim arhipelagom u pozadini, dok ravno naprijed prema jugu pogled puca preko otoka Lokruma na otvoreni horizont. “Villa u pogledu sagrađena je po dócima starog maslinika rastegnutog između ostataka drevnog karavanskog puta i neformalne piazze pred romaničkom crkvom svetog Jakova. Stoga je njen složeni oblik terasast, stisnut između maslina i suhozida” objašnjavaju projektanti.

Bujno raslinje i obilje sunca tijekom cijele godine

Marko Sliko Raguž

Kao jednu od pogodnosti ovog projekta navode i stratešku poziciju, strme padine brda Svetog Srđa u zaleđu koje osiguravaju ugodnu mikroklimu sigurnu od oštrih sjevernih vjetrova, bujnog raslinja s obiljem sunca tijekom cijele godine. Glavni ulaz u vilu je tako s ove, najviše točke terena, kroz ustakljeni ulazni paviljon u silaznu meandrirajuću sekvencu s predivnim prizorima koji se otvaraju na sve strane. Centar kompozicije čini platforma iza vanjskog bazena podignuta iznad okolnih krovova, izložena suncu i prizoru, ali zaštićena od radoznalih pogleda. Četverorazinski volumen organiziran je oko tog otvorenog središta s krovnim plohama kao sustavom vanjskih rampi koje se obrušavaju prema pogledu slijedeći prirodan nagib terena i okreću od njega.

Nema jasnih granica između vanjskih i unutarnjih prostora

Marko Sliko Raguž

One na prirodan način nadograđuju formaciju reljefa logikom poljoprivrednih konstrukcija, infrastrukturnih zahvata ili vojne arhitekture ne suprotstavljajući mu se nego rastući iz njega i prodirući u poglede, poput dubrovačkih zidina, od jednog do drugog bastiona. Prostorna dispozicija po rampama i razinama omogućuje, govore arhitekti, istodobnu direktnu vezu s terenom i uzdizanje od njega. Ni jasne granice niti jednoznačne hijerarhije među unutrašnjim i vanjskim prostorima nema, ona je posredno određena mjestom u pogledu u kojemu je vila projektirana.

Veliki dio volumena građevine ukopan je u stijeni

Marko Sliko Raguž

Tako postoje prostorije s jednostranim, dvostranim, trostranim ili svestranim pogledom, kao i one koje pogleda uopće nemaju pa svjetlost u njih dolazi odozgo ili sa strana. Ovisno pak o dobu dana i godine i vremenskim prilikama, potrebi osunčanja ili zasjenjenja, moguće je istodobno korištenje vile oko različitih središta. Na ljetnom suncu je otvoreni bazen, dok je od njega zaštićen ukopani dnevni boravak. Zimska oluja na moru djeluje uzvišeno iza velikih staklenih pregrada, a boje sutona mijenjaju se s godišnjim dobima od narančaste u kolovozu do ljubičaste, skoro modre u hladnim zimskim mjesecima. “Činjenica da je veliki dio volumena građevine ukopan u stijeni iskorištena je za provjetravanje i prirodno održavanje ugodne temperature, jer se temperatura na dubini devet metara u zemlji ne mijenja” naglašavaju arhitekti.

Krovne plohe kao drvene palube

Marko Sliko Raguž

Nadalje, površina armiranobetonske konstrukcije izložena je iznutra na stropovima izvedenima u daščanoj i pojedinim zidovima u glatkoj oplati. Unutrašnji podovi su iz velikih kompozitnih gres ploča sive betonske boje ili iz tamnog parketa. Suzdržana materijalnost interijera dovršena je pak tekstilnim oblogama i zavjesama. Izvana je konstrukcija zaštićena debelim slojem mineralne žbuke s vidljivim granulama agregata, a u dodiru s terenom tvrdo obzidana betonskim zidom ili kamenim blokovima koji se nastavljaju na podzide terasastog vrta.

Marko Sliko Raguž

Krovne plohe završene su meko, kao drvene palube s borovim daskama, a zaravnane površine i staze oko građevine obložene kamenim pločama. Vrt je uređen na dócima i zasađen mediteranskim i egzotičnim grmljem i stablima koja će u vlažnom dubrovačkom podneblju brzo narasti i povezati vilu s neposrednim okolišem te cjelinom dubrovačkog krajolika. A kako ovaj nagrađeni projekt kuće u Dubrovniku izgleda u cijelosti donosimo vam u sklopu članka.

Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž
Marko Sliko Raguž