Nekad je nužno odabrati stranu
PRIČA

Stanovnike centra Zagreba jutros je probudio zvuk tramvaja koji ponovno voze starom trasom. Razgovarala sam s troje zabrinutih

FOTO: Privatni album

Na kraju sam i sama sjela u 11-icu i provezla se s njom od Britanca do Kvatrića. Mogu vam odmah reći kako mi baš i nije bilo svejedno

“Nakon što su stručne službe izvršile detaljne preglede i otklonile opasnosti koje su prijetile nakon potresa, a ekipe ZET-a obavile provjeru ispravnosti tramvajskih kolosijeka i naponske mreže, od četvrtka, 2. srpnja, tramvaji će ponovno voziti Jurišićevom, Ilicom, Praškom i Trgom bana Josipa Jelačića. Sve tramvajske linije koje su prometovale izmijenjenim trasama, od četvrtka se vraćaju na svoje uobičajene trase. Također, u promet se vraća i linija 13, Kvaternikov trg – Žitnjak” objavljeno je prije koji dan na službenim stranicama ZET-a. Vijest je to koja je jučer odjeknula medijima i prestrašila već ionako ustrašene građane (šireg) centra Zagreba, grada čije tlo i dalje učestalo podrhtava.

Privatni album

I dok se mnogi još uvijek nisu oporavili od razornog potresa od 5,5 po Richteru koji je 22. ožujka probudio Zagrepčane i okolicu, sada se u centar grada vratio i tramvaj. Bila je to jedna od onih tema o kojoj se učestalo razglabalo, a mnogi su predviđali kako se tramvaj u centar grada neće vratiti dosta dugo zbog pretrpljene štete i sveprisutnih opasnosti koje vrebaju sa svih strana.

No, unatoč i dalje velikoj materijalnoj šteti, znatno narušenoj statici većine objekata, opasnih dimnjaka, krovova i zabatnih zidova od kojih mnogi još nisu sanirani te i dalje prijete, zagrebački tramvaj jutros je krenuo u svoju novu-staru trasu. Tim povodom razgovarala sam s troje građana koji žive u Ilici na potezu od Trga dr. Franje Tuđmana do Trga bana Jelačića, a onda sam se i sama otisnula u vožnju 11-icom.

Privatni album

“Čula sam već prvi tramvaj, mislim da je prošao negdje oko četiri. Bila je to neobična buka na koju smo već zaboravili. Ne mogu reći da sam osjetila neku jaču vibraciju nego prije, ali je zgradu treslo pomalo. Čini mi se da tramvaji voze redovito. Nisam baš mogla procijeniti njihovu brzinu, ali djelovala je uobičajeno” ispričala mi je Mirna J. te dodala kako joj nije nikako drago što tramvaji ponovno voze kroz Ilicu na tom potezu. Iako ne osjeća neku posebnu dodatnu trešnju, zgrade joj, dodaje, ne izgledaju sigurno.

“U našem stubištu je jučer od blagog potresa i dalje padala žbuka recimo. Moja zgrada ima zelenu naljepnicu, ali jedan dimnjak još nije saniran, kao ni stubište” kaže nam zabrinuto Mirna.

Privatni album

Za zabrinutost razloga ima i Mate R. koji živi na Ilici u blizini Britanca čiji stan nije dramatično stradao kao ni zgrada, ali ured u kojem radi nalazi se točno na Britancu u zgradi koja je pak iznimno jako uslijed potresa oštećena.

“Tramvaj me naravno probudio i pomalo prepao, iako sam znao da od danas voze. Ali, znaš, odvikli smo se od te buke, iako je ona bila dio naše svakodnevice sve do 22. ožujka. Nije mi baš bilo svejedno, vibracije sam osjetio, no imao sam dojam da tramvaji voze dosta sporije nego prije” prepričava Mate svoje jutarnje dojmove nakon puštanja tramvaja u pogon Ilicom. Dodaje kako je više zabrinut za uredski prostor s obzirom na to da je ta zgrada prilično stradala te da zabatni zid još uvijek nije saniran, a objekt trenutno nema ni dimnjak.

Ne osjećam se nimalo sigurno, i bojim se u kojem smjeru bi to sve skupa moglo ići…

“U uredu mi preostaje jedino promatrati sada sve pukotine i što će se zbivati s njima uslijed prolaska svakog tramvaja jer na našoj zgradi su zakačeni i oni električni, tramvajski vodovi. Ono što me jako brine jest što nam nitko nije dolazio po tom pitanju, u smislu provjere sigurnosti zgrade na relaciji objekta-tramvaja. Ne osjećam se nimalo sigurno, i bojim se u kojem smjeru bi to sve skupa moglo ići” zaključuje Mate.

Privatni album

Svoje jutarnje dojmove prepričala mi je i A. K. M. koja mi odmah govori kako su je jutros tramvaji pušteni u pogon centrom grada, baš kao i prethodnog sugovornika, probudili te da ima dojam da su vozili brže nego inače.

Određena doza nelagode svakako postoji jer zgrada još nije sanirana, kao što nije napravljen ni detaljan pregled

“Trenutno, također voze uobičajenom brzinom kakva je bila i prije potresa 22. ožujka, no vibracija se ne osjeti toliko nakon što su tračnice obnovljene prošle godine, pa je tako ostalo i sada. Određena doza nelagode svakako postoji jer zgrada još nije sanirana, kao što nije napravljen ni detaljan pregled unatoč značajnim oštećenjima koje je zgrada pretrpjela i dobila žutu oznaku PN1. S obzirom na to da nas manji potresi gotovo svakodnevno podsjećaju na to nesretno jutro i strah koji se tada javio, čak i manje vibracije tramvaja se osjete u nekim trenucima kao potres od 2,0” prepričava zabrinuto A. K. M. i komentira da i pored najbolje volje da se čovjek vrati u normalan život, uz prisutnost COVID-19 i sve ovo što se proživljava tijekom ovog perioda nakon potresa, to jednostavno nije moguće. Kaže kako se osjeti konstanta napetost i strah od neizvjesnosti. “Evo, upravo u ovom trenutku je prijavljen i potres od 1,4 po Richteru tako da za centar grada mira neće biti još dugo.”

Privatni album

Iako je bilo i očekivano, svi moji sugovornici, s adresom na Ilici, dijele jednak strah zbog puštanja tramvajskih linija kroz centar koji je uz područje epicentra pretrpio značajne štete koje su još uvijek većim dijelom prisutne. Svi skupa nadaju se kako se ovim potezom neće dogoditi još kakva dodatna pogubna šteta, a zabrinuti su i kako zbog same tramvajske infrastrukture tako i sigurnosti njih samih, ali i putnika te vozača tramvaja. Jednom riječju, osjećaju se poprilično nesigurno.

A kako bih na kraju svega i sama dobila dojam iz druge perspektive, odnosno kako je uopće voziti se tom ‘nesretnom’ trasom, uskočila sam jutros u tramvaj broj 11. Dobra vijest je da su svi putnici imali maske i da se drže epidemioloških mjera. Vozila sam se kroz sve kritične zone od Britanca do Kvatrića te sve pomno promotrila. U mom slučaju, vozač tramvaja je vozio osjetno sporije, pogotovo na dionici od Frankopanske do Trga, a istim tempom nastavio je i dalje.

No, unatoč svemu, mogu reći da mi nije bilo svejedno s obzirom na cijelu situaciju i prizore štete koja je i dalje sveprisutna. Kako imam tu privilegiju, mislim da ću tramvaj, posebice na to relaciji, izbjegavati, i pritom se nadati da su ZET i svi ostali uključeni napravili zbilja siguran test i poduzeli sve potrebno za sigurnost građana, kako stanovnika tako i putnika te svojih zaposlenika, vozača.