PRIČA

U Martićevoj smo otkrili zbilja genijalan prostor s antiknim detaljima i namještajem. Zavirite unutra

S Vanjom Rakočevićem popričali smo o cijelom konceptu ovog iznimnog zagrebačkog prostora

FOTO: Sandro Lendler

Paravan Antiques Gallery Design krasi iznimna kolekcionarska kolekcija u kombinaciji s povijesnim i suvremenim dizajnom. Zaintrigirat će vas

U donjem bloku Preradovićeve ulice, na broju 26, svojevremeno se nalazio simpatičan dućan Paravan. Bila je to mala oaza Vanje Rakočevića s kojom je cijelo jedno desetljeće ljudima nudio jedno malo posebnije gradsko mjesto na kojem su se posjetitelji uvijek osjećali dobrodošlo i ugodno. Prostor je to koji je bio ispunjen s tek nekoliko dizajnerskih proizvoda s Vanjinim potpisom, dok je svojim šarenilom i zgodnim uređenjem itekako pozivao da u njega zakoračite. Ako ipak niste, šteta, ali ima prostora za popravak kako ne biste ostali zakinuti za ovo iskustvo.

Studentski dani u Barceloni i ljubav prema dizajnu

Sandro Lendler

No, krenimo otpočetka. Vanja je zapravo dizajner i diplomirao je dizajn pri zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu, a nakon toga završio i postdiplomski studij u Barceloni gdje je i neko vrijeme živio. Već u to studentsko doba počeo je intenzivno promišljati o stvaranju vlastitog brenda uporabnih predmeta što je kroz godine i realizirao, točnije objedinio pod spomenutim brendom Paravan. U obitelji pak nije jedini koji gaji senzibilitet prema dizajnu, lijepim stvarima i umjetnosti općenito, pa je u cijelu priču oduvijek bila umiješana kreativno i kao velika podrška – obitelji. Vanja tu prije svega ističe svog oca Mimija, inače velikog kolekcionara namještaja iz perioda secesije, art decoa i s početka 20. stoljeća, a tu je i stric koji radi u njihovom obiteljskom ateljeu. Malo je reći kako je Vanja oduvijek okružen tim stvarima još otkako je bio klinac, pa je sve ono čime se danas bavi i jest zapravo odraz svega toga čemu je kroz djetinjstvo rado bio izložen.

Komadi iz Vanjinog brenda Paravan u kombinaciji s vrijednim kolekcionarskim primjercima

Sandro Lendler

Svoj prostor u Preradovićevoj su tako nedavno zamijenili onim većim u Martićevoj 4 gdje su Vanja i otac zajedničkim snagama cijelu priču malo prošili i Zagrebu zapravo osigurali jedan jedinstveni prostor – trgovinu s galerijom ispunjenu vrijednim umjetninama koje su skupljali kroz dugo godina, antikvitetima te povijesnim i modernim komadima namještaja i detaljima. Naravno, ondje nisu izostali ni komadi Vanjinog brenda Paravan koji su se sjajno uklopili. Kako mi govori, riječ je o 25 proizvoda, ali kontinuirano radi na razvoju novih i proširenju ponude koja zasad uključuje predmete poput kutija za kišobrane, stalaka za novine, paravane, ogledala, stoliće i rasvjetna tijela. Također, u njegovoj ponudi brenda su i manji predmeti kao što su svijećnjaci, stalci za salvete, daske za rezanje, broševi i ogrlice od pleksiglasa i drva. Skulptura bika Toro Toro je najpopularnija i postala je zaštitni znak Paravana.

Profesionalno bavljenje tenisom danas je ipak intenzivan i bitan hobi

Sandro Lendler

No, kako bismo doznali malo više o ovom intrigantnom zagrebačkom prostoru punog imena Paravan Antiques Gallery Design Vanja nas je kroz njega uz razgovor i detaljno proveo. “U ovaj novi prostor uselili smo se prije kojih godinu dana i od njega napravili svojevrsnu izložbu uglavnom prodajnog karaktera, točnije miks povijesnog kolekcionarskog dizajna s onim suvremenim. Tu bih posebno istaknuo recimo bečku radionicu Wiener Werkstätte na čelu s arhitektom i dizajnerom Josefom Hoffmanom i Kolomanom Moserom koja je zapravo temelj modernog dizajna, a koja je ujedno imala veliki utjecaj na moje osobno promišljanje o dizajnu kao takvom. U tom svom procesu razvoja svakako bih istaknuo i velikog arhitekta, inače obiteljskog prijatelja Nikolu Filipovića s kojim sam proveo puno vremena za vrijeme studiranja, ali i zajedničkim odlascima na trčanje te teniskim terenima” priča mi Vanja koji me paralelno iznenađuje činjenicom kako je svojevremeno prije dizajna studirao na DIF-u i jedno vrijeme se profesionalno bavio tenisom koji redovito igra i sada, ali tek kao hobi bez kojeg svoj život ne može ni zamisliti. Iako je danas tu gdje jest, dizajn je kaže ipak njegova velika ljubav, i nije mu žao što se nije u potpunosti posvetio sportu jer kako dodaje, tenisom se uvijek može baviti rekreativno.

Bućan, Murtić i mnogi drugi

Sandro Lendler

Neobičan spoj rekla bih, tenisa i umjetnosti, ali kod Vanje itekako funkcionira. Razgledavajući ovaj prostor Paravana u Martićevoj i tu gomilu impozantnih predmeta gdje je uz svaki vezan kakva povijesna priča, pitam ga i da mi ipak izdvoji neke značajnije na koje su recimo ponosni. Govori kako u svom izlagačkom, ali i prodavateljskom fundusu tako imaju slike iz perioda hrvatske moderne autora kao što su Bućan, Murtić, ali i onih stranih. Ima tu od baroknih stvari, secesije, art decoa, pa do dizajnerskih predmeta namještaja od 50-ih do 70-ih godina, kao i nešto iz 80-ih godina talijanskog dizajna. Naglašava kako je zapravo 70 posto stvari koje posjeduju iz njihove kolekcije koju su dugo i vrijedno prikupljali, ponajviše otac Mimi tijekom života. Mnoge od njih su i uspješno restaurirali i to u suradnji sa svojim provjerenim kooperantima koje ruku na srce, govori Vanja, nije lako danas pronaći.

A kako prepoznati fejkove s obzirom na autentične komade

Sandro Lendler

“Trenutno su vrlo aktualni komadi slike Ede Murtića, niz plakata čuvenih dizajnera, par crteža Miroslava Kraljevića, ali i nekoliko slika od Bukovca. Izdvojio bih i jedan muzejski primjerak iz 1906. Josefa Hoffmana. U pitanju je set od četiri stolice. Tu je i vrlo posebna njihaljka s početka 20. stoljeća. Secesija prevladava rekao bih među namještajem. Evo, i ova Murano visilica iz 80-ih godina, Thonetova čuvena klupa i stolići četiri u jedan. Bidermajer komoda isto je impozantna i autentična, a koju smo restaurirali” pokazuje mi Vanja koji je u Paravan Antiques Gallery Designu zapravo zadužen osim svog brenda koji razvija, za digitalni dio ovog koncepta, komunikaciju s ljudima i aukcijskim kućama, dok je otac u svemu onom ostalom. Upravo je otac taj koji uspješno može prepoznati fejkove s obzirom na autentične komade. Vanja govori da Mimi zbilja ima iskustva u tome te da odmah može procijeniti o čemu se radi, a ponajviše kada je riječ o slikama. Puno je tu parametara u koje morate biti upućeni da biste mogli prepoznati je li u pitanja prava stvar, kao što su recimo pečati, materijal itd.

Izostanak putovanja i posjeta sajmovima, a onda i inspiracije

Sandro Lendler

Iako ih je pandemija korone usporila, te kao i sve druge zatekla, sada ipak osjeti malo poboljšanje. Ne skriva da im je jedno vrijeme bilo zbilja teško, ali su se u tom periodu orijentirali isključivo na online, posebice na relaciji s inozemstvom gdje nude stvari iz svoje ponude, bilo antikvitete koje posjeduju ili pak sve ono iz brenda Paravan. No, ono gdje se Vanja najviše osjeća uskraćeno su putovanja i njihov izostanak. Upravo je u sklopu njih posjećivao razne svjetske sajmove, ateljee, dizajnerske i vintage dućane te slične trgovine bilo da se samo inspirira, istraži i dozna sve o nekim aktualnostima na sličnim tržištima ili ulovi kakav dobar vrijedni komad. Kao najdražu lokaciju ističe omiljenu Italiju koja mu je gotovo uvijek prva na listi i kojoj se rado u tom smislu vraća.

Redoviti gost sajma na Britancu

Sandro Lendler

No, u toj domeni ističe i zagrebački Britanac nedjeljom čiji je redoviti gost. Kaže kako je u pitanju zapravo uzak krug zajednice, ali svejedno sugerira kako se ondje mogu pronaći vrlo interesantni primjerci. No, nevjerojatne stvari nerijetko je znao naći i na glomaznom otpadu. Tu posebno ističe radove češkog slikara Alfonsa Muhe, točnije njegove odbačene četiri litografije koje je sasvim slučajno pronašao, kao i jedan perzijski tepih iz 19. stoljeća. Bilo je tu i komada secesijskog namještaja, a zalomio se Thonet ulov.

Bogat fundus koji se skupljao vrijedno godinama

Sandro Lendler

Za kraj, pitam ga i tko je profil ljudi koji ih u Martićevoj redovito posjećuje i tko je zapravo njihova klijentela. Vanja govori kako je ekipa zapravo prilično šarolika. Posjećuju ih od studenata dizajna i dramske akademije, ali zapravo svi oni koji razumiju tu scenu i vrijednost pojedinih komada koje s velikom radošću žele imati i implementirati u svoje prostore. Čak i ako ste u potrazi za nekim specifičnim komadima koji u Paravanu nije izložen, lako je moguće da ga imaju recimo u svom raskošnom skladišnom fundusu s obzirom na to da nemaju dovoljno mjesta za sve izložiti u prostoru u Martićevoj. A čak i ako ga nemaju uopće, Vanja naglašava kako će rado pomoći da ga pronađete i dobijete. Bilo kako bilo, mjesto je ovo koje je Zagrebu definitivno bilo potrebno i koje će vas nadahnuti i zaintrigirati bilo da ste došli samo u izvidnicu, a kako izgleda donosimo vam u našoj raskošnoj galeriji u sklopu članka.

Sandro Lendler
Sandro Lendler
Sandro Lendler
Sandro Lendler
Sandro Lendler
Sandro Lendler