Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Super1.hr nedavno je unaprijedio svoja pravila o privatnosti i korištenju takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa.

TEST

Pokušala sam tjedan dana jesti kao veganka. Brzo sam shvatila da ne znam ništa o toj prehrani

Na tjedan dana sam odlučila postati veganka i, iskreno, većinu vremena sam bila gladna

Veganska prehrana sve je zastupljenija u svijetu. Što zbog činjenice da ljudi ne žele jesti životinjsko meso niti druge proizvode životinjskog podrijetla, što zbog činjenice da mesna industrija jako zagađuje okoliš pa mnogi prelaskom na vegansku prehranu žele zaštititi okoliš. Mene je na veganstvo najviše potaknula znatiželja. Zanimalo me kako ću se snaći u tjednu u kojem ne jedem namirnice životinjskog podrijetla te kako ću ih i u kojim kombinacijama pripremati.

Inače ne jedem puno mesa, ali zato volim mliječne proizvode, jaja i ribu koje ovaj način prehrane isključuje. No, nisam se dala pokolebati. Prvo sam napravila popis namirnica koje trebam kupiti prvenstveno umjesto kravljeg mlijeka i jogurta, a zatim sam počela i osmišljavati meni za tih tjedan dana. Pritom sam trebala paziti da ne konzumiran tjesteninu s jajima, med pa čak ni smokve koje nisu vegansko voće jer plod nastaju tako što ga oplodi osa koja nakon toga ugiba. Ukratko, morala sam pažljivo čitati svaku deklaraciju ne bi li se unutra našli tragovi jaja, mlijeka i slično (izbjegavati meso je još bilo najlakši dio). Pa evo kako je prošlo.

Ponedjeljak

Prvi dan veganskog tjedna. Dan započinjem kavom bez mlijeka, jer biljno mlijeko koje ću koristiti tijekom ovog tjedna nisam još kupila. Za doručak na kruh mažem pekmez od šljiva jer ništa drugo od preporučenih namirnica trenutno nemam kod kuće. Za ručak koji nosim na posao kombiniram mahune, krumpir i tofu u jednu salatu. Tofu koji se inače radi od soje, nije skup (desetak kuna za 250 grama), a pun je proteina pa je idealan dodatak u veganskoj prehrani i tu da razbije uvjerenja svih onih koji misle da se vegani nikad ne najedu.

Poslijepodne sam pojela par domaćih šljiva pa konačno idem u nabavku i kupujem potrebne namirnice barem za nekoliko dana. Bademovo i zobeno mlijeko koje sam kupila četiri je puta skuplje od običnog kravljeg mlijeka (22 kune za jednu litru). To mi je bio najveći izdatak. Za večeru sam uzela rižine pahuljice (pakiranje od pola kile košta oko 20 kuna) sa zobenim mlijekom.

kruh s pekmezom od šljiva

salata od mahuna i krumpira s tofuom

Utorak

Danas je praznik i idem kod svojih u posjet. Prije toga napravila sam jedan smoothie s mangom, bananom, zobenim pahuljicama, cimetom i zobenim mlijekom. I u kavu sam stavila zobeno mlijeko. Sve u svemu dobar početak dana. Do podne uzimam još malo voća i to mi je sasvim dovoljno do ručka. Kako sam došla kod svojih koji su upoznati da sam ovaj tjedan veganka mama mi za ručak priprema rižu s povrćem. Za sad mi meso još ne fali iako ga svi oko mene jedu. Ima tu i kolača koji su samo tiha patnja. Ništa od toga. Umjesto toga uzimam jabuku i pripremam kavu bez mlijeka. Za večeru opet uzimam rižine pahuljice sa zobenim mlijekom.

rižine pahuljice sa zobenim mlijekom

smoothie s mangom i bananom

riža s umakom od povrća

Srijeda

Treći je dan i za doručak pripremam zobenu kašu s bademovim mlijekom koju i inače volim. Na poslu pripremam kavu bez mlijeka, a za međuobrok uzimam bananu. Za ručak sam od kuće ponijela salatu u koju sam stavila kus kus, prokulice, slanutak, kukuruz, rajčicu, krastavce i tofu. Na poslu po prvi puta jedem indijansku bananu koju je na posao donijela kolegica. Predvečer sam pojela breskvu i jogurt od soje s borovnicama (čašica oko 8 kuna).

zobena kaša s bademovim mlijekom

kus kus s povrćem i tofuom

indijanska banana

jogurt od soje s borovnicama

Četvrtak

Na pola sam puta i primjećujem da mi prehrana svejeda ne fali toliko kao na početku. Jedini je problem što moram biti koncentriranija što u ubrzanom tempu nije uvijek lako. Prije posla radim prvu kavu sa zobenim mlijekom. Primjećujem da mi sjeda bolje od one s kravljim. Za doručak imam raženi kruh s namazom od humusa koji sam kupila. Na poslu radim još jednu kavu, ali bez mlijeka. Ručak je sličan kao i dan prije samo što sam umjesto kuskusa uzela rižu koju sam pomiješala s kukuruzom i prokulicama. Sa strane je bila salata s feta sirom od soje (pakiranje od 250 grama košta 19 kuna). Dobra zamjena za klasičan feta sir. Doma dolazim kasnije pa jedem samo desert od soje. Dosta je zasitan pa mi ništa više ne treba.

kava sa zobenim mlijekom

riža s prokulicama i rižom sa salatom

desert od soje

Petak

Za doručak spremam zobenu kašu s bademovim mlijekom dok na poslu pijem kavu bez mlijeka. Za međuobrok uzimam bananu. U pauzi odlazim u kafić na kavu i automatski naručujem kavu s mlijekom. Srećom, na vrijeme sam reagirala i umjesto nje naručila kavu bez mlijeka jer u ponudi nemaju biljna mlijeka. Danas su se u redakciji testirale ružičaste čokolade. Teško sam im odoljela. Ručak sam ponijela od kuće. Na red su došle tikvice s integralnom tjesteninom bez jaja (oko 12 kuna za pola kile) i malo veganskog feta sira. Sa strane je bila salata. Popodne sam išla s prijateljicom na kavu. Na putu prema kafiću u DM-u sam si kupila napitak od indijskog oraščića (oko 10 kuna za čašicu), dok sam u kafiću naručila mineralnu vodu. Za večeru sam imala rižine pahuljice s jogurtom od indijskog oraščića.

integralna tjestenina s tikvicama i feta sirom od soje

napitak od indijskog oraščića i mineralna

rižine pahuljice i jogurt od indijskog oraščića

Subota

Još samo dva dana. Veselim se i moram priznati da sam poprilično gladna. Za doručak na raženi kruh mažem humus, a sa strane režem feta sir od soje i rajčicu. Pijem kavu s bademovim mlijekom. Do podne sam pojela mandarinu. Mama za ručak sprema grah varivo (bez mesa, naravno). Stvarno fin i zasitan obrok. Popodne uzimam malo voća, banane, kivija i grožđa. Kako sljedeći dan imamo jednu proslavu, s mamom pečem kolače, meni omiljeni ledeni vjetar i tortu od oraha s čokoladom. E, tome je već teže odoljeti. Toga se dugoročno nikad ne bi mogla odreći. Za večeru sam si umiješala samo zobenu kašu s bademovim mlijekom.

raženi kruh s humusom, feta sirom i rajčicom

grah varivo

mandarina

Nedjelja

Danas je zadnji dan mog veganskog tjedna. Za doručak jedem raženi kruh, humus i feta sir od soje. Za međuobrok uzimam bananu i mandarinu. Kod brata imamo proslavu pa mu pomažem u spremanju ručka za 17 ljudi. Riječ je, pogađate, o mesnom meniju. Dok kuham moram naći i degustatore koji će mi reći je li nešto dovoljno slano jer ne mogu probati nešto u čemu su namirnice životinjskog porijekla. Ne znam kako bi to izgledalo dugoročno kad drugi ukućani jedu takve namirnice. Njima nosim juhu, meso i kolače, a sebi za ručak spremam integralnu tjesteninu s bolonjezom od sojinih ljuskica (gotovi umak košta oko 16 kuna za dva obroka) i salatu. Zasićena cjelodnevnim kuhanjem i tu večer umiješala sam zobene pahuljice s bademovim mlijekom i malo cimeta. Sretna sam jer sutra se sve vraća na staro.

tjestenina s bolonjez umakom od sojinih ljuskica

banana i mandarina

Zaključak

Moram priznati da nisam bila svjesna svega što me čeka u ovom veganskom testu. No, nakon tjedan dana shvatila sam da to nije baš skroz jednostavno (niti jeftino) i da se treba poprilično potruditi da biste svakodnevno jeli raznovrsno i u dnevni menu uključili sve što organizmu treba. Meni se dan sveo na to da sam jela jako puno ugljikohidrata i jako puno voća koje ima nešto vitamina, ali je puno šećera te da sam svakog dana večerala istu, ne baš nutritivno bogatu večeru u manjku ideja što pripremiti. Osobno bih se za takvu prehranu mogla odlučiti samo iz zdravstvenih razloga ili životnih uvjerenja. (Trenutno vjerujem u ledeni vjetar.)

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube
Više s weba