Shopping

Nostalgične smo za vremenima kada smo Pampersice, Gillette, prašak Ariel... kupovali 'preko granice'

man with diaper pack in supermarket reading product information.

Svi se sjećamo nezaboravnog shoppinga u Trstu i Grazu

Kupiti odjeću, omiljeni parfem, tenisice, namještaj, kremu, pelene, deterdžent za rublje ili bilo što drugo što nam padne nikad nije bilo jednostavnije. Dovoljno je nekoliko klikova mišem i shopping je obavljen iz udobnosti doma. Ponuda nikad nije bila bolja, a kupovina jednostavnija. Sve nam je dostupno u bilo koje doba dana.

Nezaboravni šoping u Trstu i Grazu

Kakvo olakšanje, rekli bi mnogi od nas, koji su po špeceraj i garderobu kasnih 80-ih odlazili u Trst ili Graz. I dok se danas vikendi provode u wellness oazama, tih su se godina provodili u talijanskim ili austrijskim robnim kućama, supermarketima i drogerijama s pelenama Pampers koje su bile revolucionarno otkriće i mama i bebama. Kupovao se i Ariel, prašak koji je donio vidljivu razliku u pranju rublja, nezamjenjivi omekšivač Lenor, brijači Gillette, kava, riža, dezodoransi….. Pred blagajnama tršćanskih trgovina u jednom je danu znalo biti i 25.000 kupaca iz nekadašnje Jugoslavije. Plaćalo se dinarima, a statistike govore kako se u tadašnjoj šoping meki regije dnevno tržilo oko četiri milijarde dinara, godišnje tisuću i pol milijardi. Vikendom bi u Trst s one strane granice stiglo od 70.000 do 100.000 ljudi. Subotama bi Trst sasvim promijenio lice, pretvorio se u košnicu koja bi utihnula u poslijepodnevnim satima kad bi autobusi kretali natrag, za Beograd, Sarajevo, Zagreb, Ljubljanu i stotine drugih mjesta. Kupovalo se sve, od autodijelova do odjeće. Najviše, ipak, traperice, Pampersice, Ariel, Lenor i kava.

I dok smo 80-ih hrlili preko granice u šoping jer, naprosto, u našim dućanima nije bilo onoga za čim smo žudjeli, 90-ih se trend nastavio zbog cijena. Prema procjeni GfK-a, za kupnju špeceraja u inozemstvu godišnje smo ostavljali čak 1,5 milijardi kuna. Osnovna obiteljska košarica s brašnom, uljem, šećerom, Pampersicama, Arielom, Lenorom bila je jeftinija i više od 150 kuna u inozemstvu, a u doba vraćanja „merverštojera“, uštede su bile i veće.

„Vagala“ se svaka cijena u domaćim trgovinama i onima u inozemstvu koje su naše kupce obasipale katalozima i akcijama. Deterdžent za pranje rublja Ariel, u obližnjim slovenskim Brežicama u pakiranju od 3,5 kilograma u to je vrijeme stajao 99,99 kuna, a u Zagrebu je za 2,8 kilograma Ariela trebalo izdvojiti 103,26 kuna. U Bosanskom Brodu pak 2,8 kg tog praška kojem Hrvati godinama vjeruju i najčešće ga biraju za pranje rublje stajalo je 54,36 kuna. Preko granice su bili jeftiniji i Vegeta, brijači Gillette, omekšivači Lenor, pelene Pampers, čokolade, ulje, cigarete, duhan, benzin…

Vrijeme prolazi, a proizvode kojima vjerujemo i dalje trebamo

Mnoge su obitelji dupkom punile kolica, prosječno se trošilo oko 200 eura, a kupljene zalihe osnovnih potrepština bile su dovoljne za mjesec dana. Kako su godine prolazile, situacija se promijenila. Police naših dućana su se napunile, stigli su svjetski trgovci s ponudom baš kao i u inozemstvu, cijene su se izjednačile, a naši omiljeni brendovi i dalje su ostali omiljeni. A to nije slučajno! Nekim proizvodima, kao što su Pampersove pelene, Ariel i Gilette vjerujemo godinama. Njihove se inovacije razvijaju baš kako se mijenjaju naše potrebe i navike kupovanja. I da, više ne moramo po njih preko granice, ne moramo niti u svoj omiljeni domaći šoping centar, niti u trgovinu u susjedstvu. Možemo „kliknuti mišem“ i Pampersice, Ariel, Gilette i sve druge brojne potrebne sitnice stižu na kućna vrata.

Sadržaj omogućava tvrtka P&G.