INTERVJU

Mlada umjetnica Ivana Tkalčić ovih je dana izložila svoje radove u Atelijeru Meštrović. Pričale smo s njom

FOTO: Aleksandar Selak

Umjetnica Ivana Tkalčić ovih je dana izložila svoje radove pod nazivom A(rtificial) I(ntelligence) I u Atelijeru Meštrović. Razgovarale smo s njom o tome

Umjetnica Ivana Tkalčić svoje obrazovanje započela je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, ali nešto ju je vuklo na drugu stranu, onu umjetničku. Pred kraj studija dobiva ponudu za sudjelovanje na jednom umjetničkom projektu, a onda upisuje i Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Danas je iza nje gomila projekata, grupnih i samostalnih izložbi, a ovih dana je otvorena samostalna izložba pod nazivom A(rtificial) I(ntelligence) I u Atelijeru Meštrović. Razgovarale smo malo o tome.

NJEZIN PUT U UMJETNOST

“Na diplomskoj godini studija na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu intenzivno sam razmišljala o tome čime se zapravo želim baviti. Nikako se nisam mogla zamisliti kako radim u uredu. Osjećala sam da mi treba puno više prostora za izražavanje. Pred kraj studija Ekonomije dobila sam ponudu za sudjelovanje u jednom umjetničkom projektu. U kreativnom procesu sam shvatila da me više zanima djelovanje u kulturi i umjetnosti te sam odlučila krenuti ispočetka i upisati Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu.”

Tijekom studija, pružila joj se prilika da neko vrijeme provede i na Akademiji likovnih umjetnosti u Münchenu, što je otvorilo potpuno novi put u njezinom djelovanju. “Prije mjesec dana, sam se ponovo vratila u školske klupe u sklopu odlične međunarodne WHW Akademije. Kontinuirana edukacija je važna.” Studiranje na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu pružilo joj je osnove u razumijevanju umjetnosti i temeljnih tehnika koje sam zatim dodatno razvila u Münchenu, nakon različitih umjetničkih rezidencija i radionica u Grčkoj, Austriji, Norveškoj, Belgiji, Poljskoj.

“Uz promjenu svake lokacije dodan je sloj razumijevanja. Kako sam mijenjala lokacije, tako sam mijenjala i svoje mentore, pokušavajući od njih naučiti što više. To iskustvo je sigurno proširilo moju percepciju umjetničkog svijeta i usmjerilo moj fokus na druge perspektive teme istraživanja.”

KONTINUIRANO ULAGANJE U ZNANJE JE OBAVEZNO

“Tijekom svoje prakse kao vizualni umjetnik, stječem iskustvo na ovom polju istraživanja suradnjom sa znanstvenicima, kustosima, umjetnicima i institucijama iz sličnog područja istraživanja. Glavna tema istraživanja u mojoj umjetničkoj praksi je promatranje promjena koje se događaju u posljednjih 20 godina u vizualnoj percepciji uslijed razvoja novih digitalnih platformi i tehnologija. Moje trenutno zanimanje nastavak je tog istraživanja, započetog tijekom 2016. godine, dok sam putovala Europom skupljajući fotografije, dokumentaciju, snimajući zvukove, video zapise i istražujući bazu podataka.”

Projekt na kojem trenutno radi (2018./2019.) uključuje njezino sudjelovanje kao istraživačice likovne umjetnosti u Zajedničkom istraživačkom centru Europske komisije u Ispri, u Italiji. Ondje surađuje sa znanstvenicima, a oni su Ian Vollbracht na temu “ciljanja društvenih medija i mjehurića na Internetu”, Luc Steels o “kako roboti vide”, Nicole Dewandre o “kako je biti čovjek u doba hiperkonekcije” te umjetnik i kustos Freddy Paul Grunert.

“U profesionalnom smislu, nakon što sam završila Akademiju u Zagrebu i Münchenu, uvijek sam se pokušavala prijaviti na što više otvorenih poziva i prilika, odlazila sam u različite umjetničke rezidencije raditi na različitim projektima, prijavljivala ​​se za konferencije, seminare, izložbe, radionice. Svi ti elementi pomogli su mi da bolje izgradim svoj profesionalni karakter. Kroz svu tu razmjenu i interakciju nikada ne prestajemo učiti i razvijati se na osobni i profesionalni način.”

O AKTUALNOJ IZLOŽBI U ATELIJERU MEŠTROVIĆ

“Umjetna inteligencija je opći termin koji se odnosi na bilo koji stroj ili algoritam koji ima mogućnost promatranja okoline, učenja i donošenje inteligentnih akcija ili prijedloga odluka na temelju stečenog znanja i iskustva. Mnogo je tehnologija koje se ubrajaju pod široku definiciju umjetne inteligencije. Trenutno je tehnologija strojnog učenja najšire rasprostranjena. Sustavi strojnog učenja se radije treniraju nego eksplicitno programiraju. Pri treniranju sustava strojnog učenja koriste se masivne baze podataka; individualne slike, zvukovi, videozapisi koji se obično definiraju i označavaju. Točnost sustava ovisi o kvaliteti baze podataka koji se koriste u treningu pri čemu je važno kako su ti podatci strukturirani, semantički označeni te koliko su reprezentativni. Zanimljivo je pratiti proces definiranja i dodavanja sadržaja podacima, proučavanje kristalizacije sadržaja ili dodavanje, ukidanje značenja.”

“Uzimajući ovo novo okruženje u obzir pri pogledu na djela Ivana Meštrovića, nameće se nekoliko pitanja; kako se kroz dinamični razvoj novih tehnologija s naglaskom na umjetnu inteligenciju i strojno učenje mijenja percepcija Meštrovićevog djela? Kako umjetna inteligencija vidi rad poznatog kipara? Koja se nova čitanja djela dobiva od strane sustava umjetne inteligencije i strojnog učenja? Mijenja li se samo percepcija djela ili ono u novom kontekstu dovodi i do preispitivanja njegovog identiteta?”

VAŽNOST SUVREMENE UMJETNOSTI I NJEZINO PROPITKIVANJE ISTE

“Iz moje perspektive je u području umjetničkog istraživanja povezati različite prakse, teorije i medije, razmjenjivati ​​stečena znanja s drugima u zajednici koja ih uključuju u taj proces. Ne vidim medije kao neki fiksni i nepremostivi element u pristupu umjetničkoj praksi. Ja to vidim kao fluidno i promjenjivo, stoga, kada započinjem proces kreiranja, mogu zamisliti neke rezultate koji bi se bolje realizirali kao kratki film, neki kao fotografija, a neki kao instalacija. Prvo počinjem s idejom; konceptom, a zatim izgradnjom kroz medij koji je najprikladniji za realizaciju vizualne i mentalne stimulacije koju želim postići.”