Nekad je nužno odabrati stranu
Intervju

Martina je jedna od rijetkih žena u svijetu vina. Razgovarale smo povodom međunarodne nagrade koju je dobila

FOTO: Aleksandar Selak

Sve je započelo hobijem, a prošli mjesec Martina Miličević osvojila je nagradu Wine Spectatora, najutjecajnijeg magazina o vinima

U rujnu ove godine hrvatski je video osvojio nagradu najutjecajnijeg magazina o vinima, Wine Spectator, i poslao sliku o Zagrebu kao vinskoj destinaciji u svijet. Za to je bila zaslužna Martina Miličević, osnivačica agencije Sekunde Digital, koja postoji tek tri godine. Martina je u svijet vina i digitalnog oglašavanja zakoračila vrlo brzo, i to tako da je napustila svoj stalni posao u poznatoj medijskoj kući, a njen hobi zatim ju je odveo do svjetskog uspjeha i zanimanja ne tako specifičnog za žene. Ili? Nakon što pročitate moj razgovor s njom, sigurna sam da će vas razuvjeriti u toj pretpostavci.

Od tečaja za sommelierku do vlastitog biznisa

Aleksandar Selak

Martina je u svojim dvadesetima otišla na svoj prvi tečaj za sommelierku, vina su joj postala privlačna iz vrlo jednostavnog razloga – u njima je vidjela duga druženja s prijateljicama i jedan od razloga za istraživanje i putovanja. Kako tada u Zagrebu, za razliku od danas, nije bilo baš puno mjesta na kojima možete doći i isprobavati razna vina, tražila je načine kako može u tome uživati. “Bilo je to negdje nakon što sam diplomirala i sjećam se da bih sa svojim prijateljicama otišla u restoran, naručile bismo par predjela i nekoliko čaša vina koja su nas zanimala. Tada nije bilo wine barova u Zagrebu, bilo je to prije nekih desetak godina.”

Sjećam se da bih sa svojim prijateljicama otišla u restoran, naručile bismo par predjela i nekoliko čaša vina koja su nas zanimala. Tada nije bilo wine barova u Zagrebu

S vremenom je shvatila da je vina očito itekako zanimaju, a trenutak koji joj je promijenio sve bio je onaj kada se odlučila profesionalno educirati. “Upisala sam Wine Academy Croatia, školu koja izvodi najcjenjeniji svjetski program o poznavanju vina, britanski Wine & Spirits Education Trust, a kod nas se mogu položiti tri stupnja. I tada sam shvatila da sve ono što sam mislila da znam nije ni dio onoga što još ima. A jednom kada shvatiš koliko uživaš u vinu nije važno ni kojeg si spola ni koliko imaš godina.”

Aleksandar Selak

Na edukaciji za sommelierku upoznala se s osnovama, uzgojem vinove loze, tipovima tla, različitim klimama i svime onime što utječe na grožđe koji je osnovni dio vina. “Ako se želite baviti vinom morate jako dobro znati procese, temperature, serviranja i posebne zakone. Morate znati zašto je šampanjac samo onaj iz pokrajine u Francuskoj, Champagne, a zašto su sve ostalo pjenušci. Postoji još niz zakona koji određuju što će pisati na etiketi, a kao sommelier morate znati i prepoznati što se nalazi iza svake vinske etikete te vino uspješno predstaviti ljudima.”, objašnjava mi Martina detaljnije o sommelierstvu.

“No tek kasnije iskustvo, niz sajmova i razgovora čine vas boljim u ovom poslu. Vino je jako kompleksno, ima najkompleksnije mirisne kombinacije i na kraju dana nigdje na svijetu ne postoje dva ista nosa. To je užasno zanimljiv moment, kako svatko od nas doživljava neko određeno vino potpuno drugačije. Zato je recimo osobito zanimljiv blind tasting. U različitim iskustvima je ustvari cijela čar.”

Vino je jako kompleksno, ima najkompleksnije mirisne kombinacije i na kraju dana nigdje na svijetu ne postoje dva ista nosa

Edukacija i sve što je uslijedilo nakon nje povezalo ju je s mnogim drugim ljudima koji vole vino i uživaju u istim stvarima kao i ona, a to su posjeti vinarijama i sajmovima. Zatim se to pretvorilo u druženja, pa putovanja i brojne wine tastinge, sve dok prije tri godine nije napustila svoj posao u jednoj poznatoj medijskoj kući i otvorila svoju digitalnu agenciju.

“Tada sam vjerojatno napravila sve one pogreške na koje vas upozoravaju.”, kroz smijeh se prisjeća Martina. ”Imala sam veliku želju započeti nešto svoje i kako su mi strast bila vina, paralelno sam nastavila pratiti vinsku scenu, pisala sam o vinima, odlazila na sajmove i educirala se te naposljetku shvatila da stalno pokušavam pronaći način kako sve to mogu raditi i češće. To je i bio jedan od razloga zašto sam se osamostalila, da se mogu više baviti vinima. Naime, puno događanja o vinima se događa i tijekom radnog tjedna, što ne bih mogla popratiti uz posao koji sam imala.”

Nagrada magazina Wine Spectator

Uskoro je njezin je sav angažman postao vezan za vina i vinski svijet te promociju vina i vinara, kao i turizam, što ju je dovelo do vrlo jednostavnog zaključka da je očito jasno čime bi se trebala baviti. ”Zaključila sam da sam očito dobra u svemu što je povezano s time. Kao i da postoji potreba za tom ciljanom vrstom marketinga i svojevrsna praznina u sferi promocije.”

Glavni vrhunac dogodio se u rujnu ove godine. Martina je dobila nagradu jedne od najuglednijih američkih vinskih publikacija, Wine Spectatora. Osvojila je treće mjesto za video Winetastic Path Home – video o zagrebačkoj vinskoj priči koji je snimila u suradnji s Martinom Bienenfeld i Turističkom zajednicom grada Zagreba. Ovo je prvi put da je hrvatski vinski video osvojio ovaj tip nagrade. U trinaest godina natjecanja, nijednom ovakva nagrada nije došla do Hrvatske.

“Cijela ideja serijala koji sam osmislila u suradnji s turističkom zajednicom bila je da pokažemo svijetu da je Zagreb između ostalog i vinska metropola. Razmišljala sam o prijavi na natjecanje Wine Spectatora tri godine jer se nijedan hrvatski vinar nikada nije prijavio, a ideja je bila pokazati što se sve može ako razmišljaš samo malo izvan okvira. Ono što smo napravili je uzeli materijale iz serijala i složili u priču za američko tržište, američki magazin. Američki vinari jako ulažu u marketing i video, tako da smo morali zadovoljiti visoke kriterije i napraviti uistinu nešto osobno. I ono što smo snimili je moja osobna priča.”

Wine Spectator je, uz Decanter, najutjecajniji i najprestižniji magazin o vinima u svijetu, a Wine Spectator nagrada može se opisati kao Oscar u svijetu vina. Tako da si samo možete zamisliti koliki doseg je dobio Martinin video o Zagrebu.

Američki vinari jako ulažu u marketing i video, tako da smo morali zadovoljiti visoke kriterije i napraviti uistinu nešto osobno

I ovo je tek početak. Martina nastavlja sa snimanjem serijala Around Zagreb, paralelno sa svojom partnericom Davorkom Krnić-Trick radi na promociji vina i vinara šibensko-kninske županije te njihovim predstavljanju u Zagrebu. Sprema i dva nova video projekta o kojima još ne smije ništa otkriti. “Apsolutno smatram ovo svojim pozivom i vidim se u sferi vina na mnogo načina. Ne smatram se sommelierkom iako sam završila edukaciju jer nisam u direktnom kontaktu s ljudima u tom smislu, niti sam u ugostiteljskom biznisu, no vina su svakako nešto o čemu se i dalje namjeravam educirati i razvijati – u smjeru komunikacije i digitalne promocije. A hoće li to možda završiti time da ću jednog dana imati i svoj vinograd te podrum – ostaje mi vidjeti!”

Martinin svijet vina

Aleksandar Selak

Zasad joj nijedan dan nije isti, a daleko je od nekog standardnog radnog dana. Snimanja su joj svakako najzanimljivija, a znaju trajati i po deset, dvanaest sati. Želja joj je još posjetiti Argentinu, Mosel u Njemačkoj i Barel Piedmont u Italiji, a do sada ju je najviše fascinirao Portugal.

“Sjajno je kada si možeš organizirati svoj dan kako želiš, i svoj posao. Jedan dan sam na snimanju, drugi radim od doma, a treći iz ureda. Nema pravila. Mislim da se već neko vrijeme odmičemo od tog standardnog radnog vremena od devet do pet, osobito kada se radi o novim generacijama, s kojima puno surađujem. I ne vidim zašto bi netko trebao biti za radnim stolom u osam ujutro ili sjedio na jednom mjestu osam sati. Ljudi će itekako pokazati koliko su produktivni ako su slobodni po tom pitanju, samo ako im to dopustiš.”

Mislim da se već neko vrijeme odmičemo od tog standardnog radnog vremena od devet do pet. I ne vidim zašto bi netko trebao biti za radnim stolom u osam ujutro

I njen glavni posao je biti na terenu i istraživati. “Čak i kada recimo preko vikenda odlazim roditeljima na ručak, na neki način radim. Jer ću putem stati u neku vinariju, otkriti nešto novo i u stalnoj sam potrazi za nečim. Tako da smo se mi u agenciji odmah odmaknuli od standardnog načina rada i to se pokazalo puno efikasnijim i puno bolje odradimo projekte.”

Aleksandar Selak

A koliko je marketing za vina specifična vrsta marketinga? “Pa općenito se tu radi o proizvodu koji je specifičan, ali ljudi se i boje. Ljudi se recimo boje i pitati za savjet kada naručuju vino, a upravo to i je poanta ispijanja vina – razgovor i razmjena mišljenja. U Hrvatskoj će mnogi i dalje radije piti vino koje im ne odgovara nego tražiti bolje. Tako da mislim da je tu još jako puno barijera kojih se moramo osloboditi. Sasvim je normalno postaviti pitanje i svaka osoba koja zna nešto više bit će sretna da je nešto pitate da vam objasni. Tako da je meni najveći izazov u ovom poslu pomoći ljudima da prebrode taj strah, da se više otvore prema nečemu novom, upoznaju nova vina i nove načine komunikacije. Vino se i dalje ovdje ne čini dovoljno pristupačnim i nije dio svakodnevnice.”

Hrvatski vinari i digitalno doba

Aleksandar Selak

Dok hrvatski vinari imaju nešto tradicionalniji pristup oglašavanju i najčešći oblik promocije su im sajmovi, ostale zemlje u regiji puno su otvorenije prema novim načinima reklamiranja. “Kod nas još uvijek ne postoji svijest o tome što se sve može postići na digitalnim kanalima. Dok primjerice pogledate Srbiju, vinari tamo imaju svoje vrlo dobro razvijene YouTube kanale, vode Facebook stranice i to na načine koji su puno interaktivniji od načina na koji se vode kod nas. Tako da već kada se usporedimo sa susjedima, rekla bih da su puno otvoreniji i više spremni istraživati. Moja ideja i ono što želim ostvariti sa svojom agencijom je upravo to.”

U Hrvatskoj će mnogi i dalje radije piti vino koji im ne odgovara nego tražiti bolje. Tako da mislim da je tu još jako puno barijera kojih se moramo osloboditi

Iako se možda čini tako na prvu, Martina će vas jako brzo razuvjeriti da je svijet vina muški svijet. “Rekla bih da nije. U svaku vinariju je uključena barem jedna žena – kao zaposlenik, enolog, vanjska konzultantica. Tako da iako se možda na prvu čini da prevladavaju muškarci, osobito na sajmovima, to nije istina. Možemo uzeti kao pokazatelj i činjenicu da kada sam išla na edukaciju za sommelierku, pola polaznika bile su žene. Naravno da uvijek postoje ljudi koji će gledati na mlađu ženu koja priča u vinu s odmakom, no to je više njihov problem nego moj. Uvijek postoje takvi ljudi, ali kao i u svakom drugom poslu, sve je kako se postavite vi sami.”