Ekologija

Leonardo DiCaprio, Jessica Alba, Stella McCartney u potpunosti žive ekološki. Želimo slijediti njihov primjer

FOTO: Hugos bar, Goran Perišin

Koriste solarnu energiju, recikliraju, biraju isključivo ekološku kozmetiku, voze hibridne automobile… Neki poznati doista nas inspiriraju da baš uoči ovogodišnjeg Dana planeta Zemlje krenemo mijenjati navike

Kada je glumica Daryl Hannah prije 20-ak godina iz ekoloških pobuda odlučila živjeti na ranču potpuno neovisnom o električnoj i plinskoj mreži, koristeći samo solarne ploče te se hraniti povrćem kojeg uzgoji u svom vlastitom vrtu, mnogi su je smatrali pomalo čudnom. Čuđenje nije trajalo dugo jer cijeli je svijet uvjerila da to što radi ima smisla i oni koji su joj se čudili, ubrzo su joj se počeli diviti i slijediti njezin primjer. Pa ako i nisu otišli u divljinu, počeli su razmišljati ekološki i priključivati se inicijativama za spas okoliša. Glumci Orlando Bloom i Josh Hartnett pridružili su se inicijativi Global Cool koja se zalaže za isključivanje električnih aparata kada se ne koriste, Matt Damon je osnovao udrugu H2O Africa Fundation koja nastoji osvijestiti ljude o nedostatku pitke vode u Africi, a Cate Blanchett, Cameron Diaz, Michelle Wiliams, Gisele Bundchen, Gwyneth Paltrow u potpunosti su promijenile navike i posvetile se aktivnom ekološkom životu. Još je dalje otišla modna dizajnerica Stella McCartney, koja je ekologiju u potpunosti uvela i u svoj posao. Ona ne koristi kožu ni krzno u svom dizajnu, zakleta je veganka, a ljudi koje zapošljava moraju imati istu filozofiju.

Ekologija je pitanje opstanka, kaže DiCaprio

„Čist zrak, voda i podnošljiva klima neotuđiva su ljudska prava. Rješavanje ove krize nije pitanje politike, to je pitanje našeg opstanka”. Snažna je ovo poruka prezgodnog, superpopularnog glumca Leonarda DiCapria koji već godinama svijet pokušava senzibilizirati na ekološko razmišljanje i življenje. Duboko okrenut borbi za očuvanje prirode, Leonardo je u djelo proveo mnoge inicijative te je, između ostalog, sa samo 24 godine osnovao Zakladu LDF koja je u 20-ak godina rada provela više od 200 ekoloških projekata na svim kontinentima u što je glumac utrošio više od 100 milijuna dolara. Svoje ekološko uvjerenje glumac je pokazao i kroz svoj osobni život pa tako za napajanje u svom domu koristi isključivo solarnu energiju, jede vegansku hranu, sve reciklira, a još je 2006. godine za svog limenog ljubimca odabrao hibridni automobil Toyotu Prius. Otkako je saznao za hibridne automobile, Leonardo ne bira druge modele te se baš takvi isključivo nalaze u njegovom voznom parku.

Ekološki život Jessice Albe

Slično razmišlja i djeluje i Jessica Alba. Popularna glumica je osnovala tvrtku Honest Company koja se bavi proizvodnjom i prodajom netoksičnih ekoloških proizvoda za djecu, sredstava za čišćenje, vitamina, a Jessica za sebe i svoju djecu koristi isključivo testiranu ekološku kozmetiku te, kao i Leonardo, vozi hibridni automobil Toyotu Prius.

Automobili na hibridni pogon postali su prvi izbor svih koji promišljaju ekološki, a da je tako svjedoče podaci kako je svaki treći novi automobil koji je lani prodan u Norveškoj, državi koja proizvodi najviše nafte u Europi, imao hibridni pogon. Popularnost hibridnih vozila raste i u Hrvatskoj. Prema podacima centra za vozila Hrvatske, 2013. evidentirano je 446 hibridnih vozila, 2014. čak 873, 2015. brojka se penje na 1347 hibrida, a 2017. ih je, prema procjenama, prodano više od 2000.

Raste popularnost hibridnih vozila

Popularnost hibrida raste zbog ekološke osviještenosti i prepoznavanja prednosti takvih vozila. Prema definiciji, hibridna vozila su ona koja za kretanje koriste dva ili više izvora energije, najčešće je riječ o kombinaciji benzina/dizela i električne energije, a među najpopularnijim hibridima u svijetu su modeli Toyote koje vozi više od 12 milijuna vozača. Toyotini hibridi smanjuju potrošnju goriva, umanjuju emisiju štetnih plinova i čak samostalno pune bateriju – bez potrebe za priključivanjem na utičnicu. Povezuju dva motora: jedan je benzinski, a drugi električni, a idealna suradnja benzinskog i električnog motora znači da Toyotini hibridi – Prius, Yaris, Rav 4, C-HR donose iznimno niske emisije štetnih plinova, a Toyota Corolla najprodavaniji je automobil na svijetu! Vozeći Toyota hibride svake godine okolišu uštedimo milijune tona emisije štetnih plinova i otrovnih NOx čestica čađe koje bi u atmosferu ispustila konvencionalna dizel vozila, a hibridi ih ne ispuštaju ili ispuštaju u vrlo malim količinama Co2 emisije. Do sada je korištenjem hibrida, a ne konvencionalnih automobila okoliš pošteđen za preko 80 milijuna tona CO2 emisija.

Na struju kroz gradske gužve

U hibridima električni motor najčešće preuzima vožnju do brzine od 80 km/h, pa se, banalno rečeno, hibridna vozila kroz grad voze na struju, a u međugradskoj vožnji na benzin/dizel. U praksi, to znači da se motor s unutarnjim sagorijevanjem troši vrlo malo. Prva Toyota Prius proizvedena je davne 1997. u Japanu. Nakon više od dva desetljeća i dalje je u prometu, a Prius je i dalje jedan od Toyotinih sinonima za kvalitetu, pa i ne čudi što je čest izbor za taksi vozila. Toyota Prius u najnovijoj generaciji diči se potrošnjom od 3 litre na 100 kilometara, što je otprilike za trećinu manje od potrošnje vozila s motorom na unutarnje sagorijevanje. Iako su prošla ona vremena kada je čitavo susjedstvo znalo kada netko u dizelašu odlazi na posao, hibridi su doista bešumni kada voze na struju. Osjećaj je isprva čudan, ali vrlo lako se na njega naviknuti. Za gradsku vožnju odličan je izbor hibridna verzija Toyote Yaris, male gradske jurilice koja ove godine slavi svoj 20. rođendan.

Što možemo mi učiniti da bi živjeli ekološki?

Baš uoči ovogodišnjeg Dana planeta Zemlje možemo odlučiti zauvijek iz svog doma izbaciti plastiku, početi ozbiljno i odgovorno reciklirati i za svog limenog ljubimca odabrati onog ekološki osvještenog. S bilo kojim Toyotinim hibridom nećete pogriješiti. Toyota, kao iznimno ekološki odgovorna kompanija, postavila je pred sebe izazove koje namjerava ispuniti do 2050. godine. Intencija je smanjiti emisiju CO2 iz njihovih vozila za 90% u odnosu na 2010. godinu, promicati razvoj vozila s niskom ili nultom stopom CO2, učiniti vlastite tvornice maksimalno energetski učinkovitima, svesti potrošnju vode na minimum, maksimalno povećati mogućnost recikliranja Toyotinih vozila (već sada je 95% svake Toyote ponovno iskoristivo) te aktivno sudjelovati u pošumljavanju okoliša i sadnji zelenila u gradovima.

Sadržaj donosimo u suradnji s Toyotom