Nekad je nužno odabrati stranu
PUTOVANJA

Labin je super ideja za vikend izlet. Evo par razloga zašto posjetiti taj mali dragulj

Istra je prepuna skrivenih dragulja, a jedan od njih je svakako Labin

FOTO: tmg creative

Iako svi putevi ne vode u Istru, sigurna sam da je mnogima omiljena destinacija za bijeg iz grada za vikend. Blizu je Zagreba, ima puno stvari za vidjeti, puna je gastro destinacija koje bacaju s nogu već i dobrim pršutom i sirom s tartufima u koje je tek ovlaš ubodena suha smokva. Ako tome dodamo još kapljicu maslinovog ulja, zaboravljamo gdje se uopće nalazimo, ali želimo isprobati sve. Prošli vikend išla sam tako na istočnu obalu Istre, 200-tinjak kilometara od Zagreba, točnije u Labin i Rabac.

ŠETNJA PO STAROM GRADU JE OBAVEZNA

Labinski Šoht

Prvo što sam primijetila kada smo ušli u Labin su uredne, nedavno obnovljene zgrade u različitim bojama koje su tako skladno posložene, a kasnije sam saznala da se puno ulaže i obnovu grada uopće. Labin ima preslatku gradsku jezgru koja je okružena utvrdama s brojnim očuvanim palačama i kulturnim znamenitostima i na neobičan način spaja prošlost i sadašnjost. Svakako bih preporučila posjet gradskoj knjižnici koja je integrirana u autentični ambijent rudarskoga nasljeđa i dio je zaštićenog kompleksa industrijske kulturne baštine zvane Pijacal.

Labin je poznat po rudarstvu s kojim su se naseljednici počeli baviti još u 17. stoljeću, a njegovi rudnici slovili su za najmodernije u Europi. Velike zalihe ugljena izazvale su pad proizvodnje pa se negdje sredinom 60-ih pušta u pogon Termoelektrana Plomin 1. da bi se spasilo gospodarstvo. Većina rudnika zatvorena je u 80-im godinama, ali s obzirom na snažnu povijest, dosta je elemenata u mjestu koji će vas podsjetiti da je ondje nekad bilo carstvo crnog zlata. Posjetila sam i Narodni muzej Labin u kojem je improvizirani rudnik pa sam si približila kako je to bilo baviti se rudarenjem. Onim pravim, jel’? Dodatna zanimljivost je to da je Labin ove godine proslavio i 100 godina od Labinske republike, prvog antifašističkog ustanka u Europi i pobune istarskih rudara.

VELO KAFE I PIZZERIA RUMORE

Velo kafe bi po čakavštini bila velika kava, a Velo Kafe je sve samo ne to. Smješten na Titovom trgu, ovaj restoran ima pogled na sve što se događa u žiži stare jezgre, a ako ste u potrazi za tanjurom dobre hrane iz mora, ne smijete ga nikako propustiti. Sve što sam probala bilo je jako ukusno, a Labinjani su mi rekli da tamo nikad nema greške. Pečena hobotnica, sirovi škampi ulovljeni nedaleko od Labina, crni rižoto, friška riba i slasni tradicionalni istarski zalogaji bili su očaravajući i bilo je teško ne polizati tanjur. Cijene su nešto više od ostalih, a domaći kažu da je za nas Zagrepčane to pristupačno.

O Pizzeriji Rumore mogli ste čitati ako pratite lifestyle portale, a iz pouzdanih izvora znamo da Riječani, a sad i Zagrepčani odlaze u Labin prvenstveno zbog nje. Naravno da je nisam zaobišla te sam zaključila da je možda stvarno istinita ona da je pizza sve bolja što je bliže Italija. Pizzeriju Rumore otvorili su ugostitelji koji već imaju jedan restoran, a toliko su se posvetili pizzama da su prešišali svu konkurenciju u gradu. Pesto, mortadela, orasi, burrata, talijanski naresci, samo su neki od sastojaka koje može okusiti. Ipak, vrijedi se otisnuti i samo radi Rumore (naziv je došao od riječi žamor) jer osim preukusne spize, ima najbolju terasu u mjestu, s koje puca pogled na kvarnerske otoke.

BESKONAČNA DEGUSTACIJA VINA I MASLINOVOG ULJA

Ako ste ljubitelj bijelih vina Istra je za vas pravi raj. Ondje kraljuju malvazija i muškat, ali nađe se i pokoji Teran, Merlot ili neka spretna kupaža. Obavezna stanica je Art gastro galerija Negri koja se nalazi u palači iz 17. stoljeća i ondje može kušati ponajbolje ekstra djevičansko ulje s preukusnim zalogajima poput inćuna, bakalara, sira i pršuta. Mmm, nešto prekrasno. Malvazija, Rose i dobro ispolirani Teran bili su idealna uvertira u ono što smo kasnije isprobali.

Vinarija Juričić je posebna po tome što je vlasnik 30-godišnjak koji je sam sve posadio i bacio se u biznis užitka vrijedan. Mjesto na kojem se to sve odvija je omeđeno maslinicima i nudi intimnu atmosferu. Osim klasične ponude sorti specifičnih za to područje, ima nekoliko dragulja u limitiranoj kolekciji posvećenoj 100. obljetnici Labinske Republike, a Crno Zloto je boca koju ne smijete propustiti ako ste ljubitelj crnog vina kao ja. Radi se o cuvee barriqueu iz 2018. godine u kojem uz merlot i cabernet sauvignon dominira autohtona sorta teran.

Najpoznatije maslinovo ulje ovoga kraja je ono obitelji Belić, Oleum Viride Belić, kušati se može u Oleoteci u Rapcu, a njihova ulja već godinama dobivaju najviše ocjene u prestižnom vodiču Flos Olei. Proizvode 14 različitih vrsta, svako ide uz svoje jelo, a ne moram vam reći da smo ga isprobavali i uz kolače. Više puta.

Izlet u Labin može biti jednodnevni, ako imate vozača koji ne pije, ali preporučujem ostati dva dana i napuniti baterije lijepim pričama, ukusnim domaćim zalogajima i mirnom, pomalo romantičnom atmosferom. Na raspolaganju su vam hoteli Valamar i Maslinica, butik hotel Peteani ili nešto od privatnog smještaja. Gdje god odsjeli, neće puno fulati jer Labinjani su poznati kao jako pažljivi domaćini.