Putopis

Kopenhagen me iznenadio. Ovo je grad, kako bi se reklo, po mjeri čovjeka

Ivana Antunović Jović provela je tjedan dana u Kopenhagenu i istražila sve od kulture, hrane i shoppinga. Evo kakav je dojam na nju ostavila Danska

Ustvari me uopće nikad nije zanimao Kopenhagen, iz jednostavnog razloga, a to je da ne podnosim hladnoću. Tako da sam u Kopenhagen ustvari otišla na nagovor svog supruga. I onda se desilo ono nevjerojatno, a to je da smo uživali u sedam sunčanih dana, na ugodnih 20 stupnjeva. Tako da me posjet ovom gradu iznenadio jer sam ga zamišljala hladnim i tmurnim.

Grad koji prednost daje prirodi

Na prvu me osvojila arhitektura. Kopenhagen je besprijekorno uređen grad s peterokatnicama i mnoštvom zelenila, a njegovi su stanovnici ležerni i nepretenciozni. Dankinje, trenutno najpopularnije modne influencerice na Instagramu, ustvari su potpuno neopterećene žene i vrlo jednostavne.

Grad je uistinu, kako se kaže – po mjeri čovjeka, a Danci pristupačni. Iako, koliko sam razgovarala s ljudima koji su živjeli tamo, nije baš uvijek tako i znaju biti jako zatvoreni, ukoliko se izgubite u gradu, rado će vam pomoći, pa čak vas i otpratiti do mjesta koje tražite. To sam iskusila iz prve ruke. Uz to savršeno govore engleski.

Ovo je lučki grad uz čije kanale su danas uređene stambene zone. Danci nemaju zastore, a stanovi im imaju velike prozore, tako da im doslovce gledate u život. No, ovdje to nikoga ne zanima, nitko ne viri da vidi što se događa. Njima je to potpuno normalna stvar. Mi smo bili smješteni u hotelu u centru grada, s jednakim takvim prozorima, ali nikoga ne zanima što se zbiva iza njih.

Kako je ovo ustvari bilo obiteljsko putovanje, a s nama je bila i naša mlađa kćer, nismo istraživali noćni život, već smo se budili ranije i šetali do navečer. Svaki dan posvetili smo jednom dijelu grada. Tako smo posjetili i Nyhavn, dio grada koji je prepun restorana i najfotogeničniji dio Kopenhagena. Tu se nalaze one prepoznatljive šarene fasade, a mi smo se svaki dan vraćali tamo baš zbog tih restorana. U Nyhavnu se nalazi i kuća Hansa Christiana Andersena, što je bio još jedan od razloga.

Danci imaju najbolju kavu na svijetu

Bili smo smješteni u centru tako da bi svaki dan krenuli hodati niz poznatu shopping ulicu, a zatim bi od tamo skretali u ulice i sjedali na kavu. Ako ste mislili da Talijani imaju najbolju kavu na svijetu, prevarili ste se, imaju je Danci. Oni su ti koji na svjetskim natjecanjima osvajaju nagrade, i danski baristi jedni su od nagrađivanijih. Mene je tako osvojio Mad & Kaffe, u prijevodu Hrana i kava, mjesto poznato po najboljem brunchu i proglašeno najboljom kavanom 2015. godine.

Kavu s mlijekom platit ćete 44 kune, a kuglicu sladoleda 33, no Danci uopće nemaju kulturu ispijanja kave poput nas. U kafićima sjede samo stranci i turisti. Danci nemaju uopće naviku sjediti u kafićima ili na večerama, njima je to se jednostavno preskupo. Oni se okupljaju doma, kuhaju večere i piju vina kod kuće. Danac će možda samo usput nabrzaka srknuti svoju kavu, ali neće sjediti i provoditi vrijeme u dugim razgovorima. Svi oni biraju prirodu, a vikende provode izvan grada.

Grad kulture i biciklista

Bicikl im je glavno prijevozno sredstvo i sve je podređeno tome. Dnevno Kopenhagenom biciklira oko pedeset tisuća ljudi (da, dobro ste pročitali), što je ustvari opasno, osobito jer oni imaju prednost pred pješacima i kada hodaš ulicom moraš strašno paziti jer oni neće paziti na tebe. Stani im na put i pokosit ćete. Žene voze bicikle u potpeticama od deset centimetara, ruksacima i torbama i nitko te neće doživjeti.

Mi smo samo hodali, nismo koristili javni prijevoz. Posjetili smo izložbu o vikinzima u Nacionalnoj galeriji, Kraljevsku biblioteku koja je poznata kopenhagenska građevina na vodi nazvana još i Black diamond zbog svoje crne boje, posjetili smo i Louisianu, uistinu jedan od najljepših muzeja u kojem sam ikad bila, a vidjela sam ih stvarno puno. Ima tri i pol tisuća umjetnina i smješten je uz vodu, a tamo smo proveli jedan cijeli dan.

Smješten je na otvorenom i doslovce sjediš uz radove Joana Miroa, Henryja Moorea i Alberta Giacomettija. I po tome je vidljivo što je uistinu Dancima važno. To sjedinjenje ugode, prirode i kvalitetnog sadržaja. U Kopenhagenu dućani ne rade blagdanima, a otvaraju se oko 10, 11 sati ujutro. Za Uskrs baš ništa nije radilo, oni su svi bili na biciklima ili izvan grada.

Ne postoji ne jedan restoran u kojem nismo dobro jeli. Naravno, prevladava hrana sjevernih mora, jako puno ribe, lososa, bakalara i školjki, no imaju i jako dobro i kvalitetno meso, tako da ni s tim izborom ne možete pogriješiti. Ribu i školjke primjerice ne pripremaju na mediteranski način na koji smo mi navikli nego ćete dagnje dobiti u kombinaciji s vrhnjem. Tako da su po tom pitanju jako zanimljivi. Imaju odlične sireve i maslace koje također često poslužuju.

Večera u Nomi

Nismo mogli ne posjetiti svjetski poznati restoran Noma, Renea Redzepija, koji se nalazi u blizini Christianije, kvarta koji je poznata komuna nastala još u sedamdesetim godinama. Danas je ovo atrakcija za turiste i must see kada ste u Kopenhagenu. Iskreno, tamo smo se jedan dan zadržali jako kratko, a drugi put smo išli samo u Nomu.

Nomu je uredio Bjarke Ingels, jedan od trenutno najzanimljivijih arhitekata na svijetu, i iskreno, to mi je bio glavni razlog zašto sam željela otići tamo. Kada uđete u Nomu jasno vam je da je sve rađeno ekskluzivno za Nomu, sve do samih žlica na stolu. Prostor je u staklu, sve je u staklu, a u sklopu nje nalaze se i staklenici u kojima se uzgaja povrće, kao i fermentira hrana. Taj dio možete i ovako posjetiti, ne morate doći u sam restoran. Oni će vas provesti i pokazati vam kako sve izgleda.

Sve je jako prirodno, uređeno od prirodnih materijala, od kamenog poda do drva. Sve je jako u skladu s Danskom, ne samo interijer već i hrana. Meni se sastoji samo od hrane iz ovog podneblja, a okusi su istančani, naglašeni i iskustvo za sebe. Teško je opisati, to treba probati barem jednom u životu.

Ivanina omiljena mjesta za kavu i brunch:

The Coffee Collective: jedna od najboljih kava u Europi, samo za kavopije istančanih okusa.

Atelier Septembre: kafić i studio u kojem razni kreativci prodaju svoje proizvode.

Mad & Kaffe: 2015. izabrana za najbolju kavanu u Kopenhagenu.

Ivanini omiljeni restorani:

108: mjesto gdje se nudi tzv. nova nordijska kuhinja (koriste se namirnice od ribe, mesa, začina iz nordijske regije).

Royal smushi cafe: jedan od 15 restorana u gradu koji imaju Michelinovu zvjezdicu. Njihov smorrebrod – jedan od najboljih sendviča koje sam pojela u životu.

Era Ora: kako smo bili s osmogodišnjom kćeri kojoj je bilo previše novih okusa danske kuhinje otišli smo po preporuci u najbolji talijanski restoran u gradu. U restoranu je i vinski podrum s preko 1000 vrsta vina.

U gradu je već deset godina trend otvaranja bistroa gdje se po vrlo pristupačnim cijenama može okusiti vrhunska nordijska kuhinja.

Kultura:

Danski centar dizajna: tamo ćete na jednom mjestu vidjeti razvoj jednostavnog, funkcionalnog i s iznimnom pažnjom izrađenog dizajna kojeg potpisuju Arne Jacobsen, Piet Hein, Verner Panton i drugi.

Nacionalni muzej: preporuka za odlazak s djecom. Osim izložaka iz kamenog doba, zanimljiv je dio posvećen Vikinzima, a u stalnom postavu je i muzej igračaka.

Cirkle bridge: impresivan most u obliku jarbola koji je dizajnirao umjetnik Olafur Eliason koji je rođen u Kopenhagenu.

The Black Diamond: upečatljive staklene crne fasade ovo je kraljevska knjižnica u kojoj se čuvaju i originalni rukopisi pisca Hansa Christiana Andersena te filozofa Sorena Kierkegarda.

Shopping:

Norrebro: kvart prepun dizajnerskih studija i dućana te antikvarijata. U ovom dijelu grada nalazi se i Acne Archive, dućan brenda Acne koji prodaje njihove klasike.