INTERVJU

Ana i Ivana su jedne od rijetkih žena u Hrvatskoj koje su se odlučile baviti kavom. Pričale smo s njima

FOTO: Aleksandar Selak

Ana Buljan i Ivana Zec prije dvije godine otvorile su coffee shop na Trešnjevci i postale jedne od rijetkih žena u tom biznisu uopće

Sigurna sam da ste već posjetili coffee shop Karibu Kaaaawa koji su prije dvije godine otvorile Ana Buljan i Ivana Zec. Smješten je na Trešnjevci u Ozaljskoj 34 i mjesto koje ne smijete zaobići ako ste istinski ljubitelj kave. Posjetila sam cure koje su mi ispričale sve o tome kako je voditi jedan takav biznis i što ima novo kod njih.

Priča o Karibu Kaaawi krenula je sasvim slučajno i to putovanjem u Tanzaniju 2016. godine. “Putujući Tanzanijom, zatekle smo se na plantaži kave, u podnožju Kilimandžara. Fascinirane stablom kave, uzgojem i procesiranjem kave, i samim poslovanjem koje, obično, vodi jedna obitelj, imale sam stotinu pitanja za vodiče koji su provodili s nama dan na farmi. Nekako nam je dotada mozak bio doslovno, kako se kaže, na paši.” Cijela ta priča od same proizvodnje pa do načina prodaje ove kave ih je toliko zaintrigirala da se i mozak vratio u prvobitnu funkciju. Dodatno, svakako je brzom razvoju ideje pridonijela i pomisao skorašnjeg vraćanja na svoja radna mjesta, u dobru staru korporaciju, a obje su znale da to nije posao kojim se više žele baviti.

BILO JE POTREBNO GODINU DANA DA OTVORE SHOP

Aleksandar Selak

Nakon povratka iz Tanzanije znale su samo da želimo svoj biznis – “nešto vezano uz kavu” i svaki dan su ustrajno istraživale. “Nakon istraživanja i odluke da se bavimo specialty kavom krenule smo na edukacije. Kroz edukacije smo došle do zaključka da je najbolje da cijelu priču o kavi i širim planovima o našem poslovanju započnemo kroz otvaranje coffee shopa.” Zatim je krenula potraga za prostorom, izvorima financiranja, dodatnim edukacijama, opremanjem prostora (farbanje, šmirglanje, i još puno šmirglanja starog namještaja…), dobivanjem inih dozvola za otvaranje nečega što se na kraju krajeva u hrvatskim pravno-administrativnim okvirima naziva caffe bar. “Vremenski, od ideje do otvaranja coffee shopa, uz kontinuirani rad u kompaniji u kojoj smo radile, trebala nam je godina dana.”

Od prvog trenutka od kada su ušle u poduzetništvo bile su spremne na puno rada i truda, ali nisu predvidjele da će im polovicu ili više vremena oduzimati svakodnevno komuniciranje s državnim institucijama za ine dozvole, društvima koja im osiguravaju energente i održavaju grad, bankama, tele operaterima i slično. Energija često odlazi na te sporedne stvari umjesto na razvoj poslovanja. “Sve prethodno nabrojane institucije koje naravno naplaćuju svoje usluge u svojoj perspektivi djelovanja nimalo ne uzimaju u obzir razvoj i početni život startupova i mikro poduzetnika, ne omogućuju rješavanje administrativnih stvari na brz i lak način, nego naprotiv otežavaju vam poslovanje. I to je, zapravo, najveći izazov s kojim se i dalje borimo.”

JEDNE OD RIJETKIH ŽENA KOJE SE BAVE KAVOM KOD NAS

Aleksandar Selak

“Kada smo krenule istraživati cijelu tu specialty coffee scenu u Hrvatskoj, a i izvan nje shvatile smo da žene nisu zastupljene u ovoj industriji (kada govorimo o području prženja i coffee shopovima). Negdje se nađe pokoja baristica, ali uglavnom je to još uvijek nekako muški posao.” Kako su vrlo brzo shvatile svoju posebnost u odnosu na vlasnike ostalih coffee shopova u Hrvatskoj, krenule su s projektima kao što je Karibu – priča s aromom (edukativno ilustrirana poklon kutija koju smo izradili u suradnji sa Školom primijenjene umjetnosti i dizajna) kojima pokušavaju naglasiti ulogu žene u ovoj industriji. “Jer iako žena nema toliko u području prženja i pripremanja kave, moramo naglasiti da žene prednjače u prvom dijelu procesa proizvodnje kave. Uzgojem kave na farmama, njenim branjem i sortiranjem pretežno se bave žene – gotovo 70 posto.”

Negdje se nađe pokoja baristica, ali uglavnom je to još uvijek nekako muški posao

Brend Karibu Kaaawa podrazumijeva koncept ponude različitih kava raznih europskih pržionica s kojima surađuju. Tako se tu nađu kave pržionica iz Njemačke, Belgije, Španjolske, Hrvatske i slično. Sa svojim radom coffee shop Karibu Kaaawa na zagrebačkoj Trešnjevci započeo je krajem 2017. godine. Od trenutka kada su otvorile pa sve do sada nastojale su (a i nastoje i dalje) slijediti svoju primarnu ideju, a to je da svojim gostima nude različite kave kako bi ih upoznali s različitim okusima i raznim brendovima kave u Europi. “Sve s ciljem širenja naše misije, a to je osvještavanje šire publike o konceptu craft kava (eng. specialty coffee).”

TRUDE SE NUDITI SAMO NAJBOLJE OD KAVE

Bitno je naglasiti da je u ovoj industriji poznato porijeklo svake pojedine zelene kave, tj. farmi s koje one dolaze. U lancu kupnje takve kave pokušava se smanjiti broj posrednika u prodaji i čim direktnije kupiti kavu od farmera. Procesiranje, tj. obrada kave od njenog branja do sušenja zelene kave, kao i kasnije samo prženje kave u ovoj industriji podliježe posebnim standardima. “U našem coffee shopu uvijek nudimo single origin kave koje potječu iz jedne zemlje Južne i Srednje Amerike ili Afrike i blend (mješavinu kavu s različitih farmi).” Uvijek se pritom radi o kavama koje su 100 posto arabice.

“Da biste razvili bilo kakav posao, pa tako i ovaj, potrebno je nekoliko faktora; voljeti to što radiš (u našem slučaju to je kava), vjerovati da ono što radiš ima smisla (specialty coffee koncept nastoji omogućiti da farmeri dobiju koliko toliko stimulativnu cijenu za proizvodnju zelene kave i na taj način učiniti proizvodnju kave održivom) i kao zadnje, a možda i najbitnije, biti uporan i samo uporan”, kažu djevojke kako ih sve to nekako gura naprijed iz dana u dana, iako ne mogu reći da nema onih dana kada bi najradije sve pustile. Na sreću dvije su pa se nekako lakše motiviraju i idu dalje.

KARIBU KAAAWA JE OMILJENO MJESTO TURISTA

“Karibu Kaaawa je na Trešnjevci pa skoro već dvije godine, ima svoje stalne goste, no i dalje pristižu uvijek novi s pitanjima kakvu mi to posebnu kavu nudimo. Nadamo se da će se ovaj rast nastaviti i dalje jer vjerujemo da može i puno bolje.” U ovih dvije godine shvatile su da su omiljeno mjesto turista na Trešnjevci. Razlikuju se od drugih mjesta i po svojoj ponudi, u Karibu Kaaawi nastoje podržati male proizvođače tako da imaju mlijeko od Veronike, prirodne sokove od Brane Daruvar i slično. “U svojoj ponudi imamo i alternativna biljna mlijeka (bademovo, sojino) tako da smo dragi i veganima.”

Prije svega, pokušavaju pokrenuti naš web shop koji su prije nekoliko mjeseci pustile u opticaj. “Zapravo je to nekako bila naša prvotna ideja – pokretanje web shopa koji će nuditi vrhunsku kavu raznih europskih pržionica.” No, nakon dužeg promišljanja i savjetovanja s iskusnijima u ovome području, odluka je pala da radi vidljivosti brenda Karibu Kaaawa prvo krenu s fizičkim coffee shopom. Nakon pokretanja fizičkog shopa počele su se baviti i razvojem online prodaje te ju nedavno pustile u opticaj. Trenutno rade na određenim detaljima web shop platforme, ali i na promociji i marketingu kako bi stvorile bazu stalnih kupaca. Cilj je omogućiti i ljudima izvan Zagreba dostupnost vrhunskih kava.

“Osim web shopa, radile smo i na organizaciji Karibu Coffee Festa koji će se održati ove godine po prvi puta u Zagrebu u razdoblju od 29.-31.8. Organizirajući ovaj događaj vodile smo se našom glavnom misijom – osvještavanjem publike o specialty coffee konceptu. Više o programu može se vidjeti na našoj web stranici.”

Odnedavno su krenule i s promocijom i prodajom ovih vrhunskih kava pravnim subjektima, prvenstveno onim koji u radnim uvjetima dodatno brinu o svojim zaposlenicima, tako što im osiguravaju kvalitetne proizvode koji dodatno pospješuju radni učinak. “U dosadašnjem iskustvu smo naišli na pozitivne povratne informacije malih brzorastućih kompanija koje ovakav proizvod, koji je u skladu s društveno odgovornim poslovanjem, vide kao dodatni benefit i ulaganje u svoje zaposlenike, koji kavu kao napitak svakodnevno ispijaju pri svom radu.”

Planovi za budućnost i gdje piju kavu ako nisu u svojem shopu

Pored ovih navedenih aktivnosti koje su već sve u tijeku, imaju u planu daljnju suradnju na konkretnim projektima s partnerima iz inozemstva, prvenstveno iz Njemačke i Belgije, a u komunikaciji su i s farmama koje su posjetile u Africi. S njima namjeravaju direktnije poslovati čim posao u Hrvatskoj dosegne samostalniji opstanak koji će moći funkcionirati i s njihovim kraćim izbivanjem. “Jako se radujemo projektima koji će uključivati direktnu suradnju s farmama kave u Africi i Južnoj Americi, a ako nismo u Karibu Kaaawi, kavu pijemo u Cogito coffee shopovima ili Express baru.”