MODA

Shama Nasinde za Super1: “Digitalna moda zamijenit će fizičke trgovine”

Razgovarali smo s novinarkom CNN-a koja je u Zagreb stigla povodom Electronic Beats festivala na kojem će moderirati panel o digitalnoj modi

U subotu, 10. rujna, Zagreb će se na jedno poslijepodne pretvoriti u hub za digitalnu modu. U sklopu Telekom Electronic Beats festivala koji se na taj dan održava u Kockici i Petom kupeu, održat će se i panel pod nazivom Nova realnost mode je digitalna. Radi se o panelu na kojem će sudjelovati pioniri digitalne mode u svijetu Tribute Brand iz Hrvatske te Trashy Muse iz Njemačke. Bit će tu i Silvio Vujičić koji upotrebom različitih digitalnih tehnologija intervenira na stvarnim odjevnim predmetima te Kathleen Karrer iz organizacije samog festivala. Panel će moderirati Shama Nasinde, freelance novinarka koja se trenutačno bavi vanjskom politikom na CNN-u, paralelno je i urednica glazbe u britanskom modnom magazinu Schön, a pisala je o modi i za Teen Vogue.

Nasinde zahvaljujući svom vrlo svestranom iskustvu ima specifičan pogled na aktualna zbivanja u svijetu mode. Zato smo je ususret ovom jedinstvenom okupljanju u Zagrebu, pitali je li budućnost mode zaista digitalna i hoćemo li uskoro sve susrete obavljati putem Zooma odjeveni u posljednji digitalni komad koji smo ulovili na The Dematerialisedu.

JE LI BUDUĆNOST MODE DIGITALNA?

Na pitanje slaže li se s naslovom panela koji će moderirati Nasinde kaže kako nam su pandemija i vrijeme koje smo tada provodili na internetu, posebno u online shoppingu, potvrdili da je digitalna moda smjer u kojem se sada krećemo. “Brendovi koji su uspjeli preživjeti i rasti evoluirali su s našim prelaskom na digital. Sada se to možda čini čudnim, ali u sljedećih 20 godina NFT-ovi i potpuno digitalne modne linije vjerojatno će biti svakodnevni dio života.” Doista, možda nam se trenutačno čini da je digitalna moda zanimljiva samo gejmerima, ali brendovi poput Trashy Musea i Tribute Branda dokaz su da je digitalna moda više od prolaznog trenda i da bi mogla promijeniti odijevanje kakvo danas znamo. Kroz nekoliko godina mogli bismo nosili digitalne kombinacije na Zoom sastanke ili virtualna predavanja.

Ne znam nikoga kome je prvotni instinkt da ode u trgovinu nešto isprobati. Ljudi uglavnom kupuju online

Nasinde se slaže i dodaje da se pozadine na Zoomu već mogu personalizirati, a na TikToku možete dobiti kompletni makeup s klikom na jedan filter. No, smatra da će digitalna moda primarno promijeniti način na koji kupujemo online. “Digitalna moda mogla bi zamijeniti fizičke trgovine”, kaže nam. “Ne znam nikoga kome je prvotni instinkt da ode u trgovinu nešto isprobati. Ljudi uglavnom kupuju online, pretražuju Instagram, YouTube, Pinterest i TikTok kako bi vidjeli kako neki komad stoji na nekome tko ima sličnu figuru i onda to vrate ako im ne odgovara. Zamislite samo koliko je nepotrebnog otpada uključeno u taj proces od dostave do pakiranja. Mnogo je efikasnije da online trgovine uvedu virtualne garderobe u kojima možete vidjeti kako će tkanina, uzorak, boja i kroj stajati na vašem avataru ili fotografiji.”

OD NIŠE DO MAINSTREAMA

Digitalna moda zaista bi mogla biti sjajan korak prema održivijoj budućnosti, no trebat će još vremena da uđe u mainstream i da kupci shvate što ona uopće jest i kome je namijenjena. Neka od ključnih pitanja o tome što je digitalna moda i kako je nositi bit će razjašnjena tijekom panela. Općenito je u javnosti potrebno više informacija o svim njezinim pozitivnim stranama. Međutim, čini se da ni sami novinari nisu sigurni tko bi o tome trebao pisati. U gejmerskim magazinima pronaći ćete informacije o novim dropovima u pojedinim igrama ili na NFT platformama dok ćete u modnim tu i tamo pročitati ponešto o tome koji je veliki brend sada ušao u metaverzum s novom digitalnom kolekcijom.

Ljudi često kažu ‘da si barem mogu priuštiti garderobu iz snova’. A da probate digitalnu modu?

“Prema mom mišljenju modni mediji još uvijek pokušavaju sustići digitalne kreatore. Razumljivo, lakše je komunicirati čitateljima ono što će biti u modi za nekoliko mjeseci nego za nekoliko desetljeća. Moda se često prisjeća prošlosti i fiksira na sadašnjost, ali ono što je najuzbudljivije je pratiti kamo idemo”, kaže nam Nasinde i dodaje da joj se sviđa što se modni i tech magazini u ovoj temi preklapaju i što modni novinari počinju predstavljati koncept digitalne mode čitateljima. A na pitanje kako bi ona kao urednica s iskustvom u modnim magazinima pristupila pisanju o digitalnoj modi za široke publike, kaže nam: “Novinari bi ljudima trebali pokazati sve praktične mogućnosti digitalne mode. Opcije su beskrajne kad jednom napustite područje fizičkog. Digitalna moda je sjajan način za eksperimentiranje s vlastitim stilom. Često razmišljam o tome kad ljudi kažu ‘da si barem mogu priuštiti garderobu iz snova’. A da probate digitalnu modu?”

Dodaje i da sama ne nosi digitalne komade jer još nisu široko dostupni svima izvan gejming svijeta. No, fasciniraju je platforme koje za sada postoje i sve što rade – osim načina na koji rade marketing. “Osobno smatram da marketing koji prati digitalnu modu ima mjesta za napredak. Trenutačno se čini kao nategnuta tehnološka fantazija, ali zapravo ima veliku vrijednost u stvarnom svijetu.”

DRUŠTVENE MREŽE I DIGITALNA MODA

View this post on Instagram

A post shared by TRASHYMUSE (@trashymuse)

Digitalna moda samo je jedna stvar koja se promijenila otkad je Nasinde započela karijeru u medijima još kao studentica prije desetak godina. Najveća promjena kojoj je svjedočila, kaže, je utjecaj društvenih mreža. “Nikoga više nije briga za fizičke trgovine jer sada gledamo modne influencere da bismo odlučili što je cool. Nekad niste mogli vidjeti influencere u prvim redovima na revijama, a sada su ključni dio marketinga u industriji. Za generaciju Z TikTok je doslovno zamijenio Google kao nova tražilica. Tradicionalni brendovi su stalno u utrci jer uvijek postoji neka nova društvena mreža s publikom koju treba targetirati.”

Nekad niste mogli vidjeti influencere u prvim redovima na revijama, a sada su ključni dio marketinga

Upravo su društvene mreže te, dodaje, koje mogu pomoći digitalnoj modi da se približi publici. “Nije neobično da ljudi kupuju odjevne predmete samo kako bi se fotografirali u njima. Umjesto vraćanja ili prodavanja jedva nošene odjeće, korištenje virtualnih kombinacija mnogo je manje štetno za okoliš. Kao zelenijalka (rođena na rubu generacije Z i milenijske generacije), doživjela sam to da ljudi jednostavno raspravljaju o neizbježnoj klimatskoj krizi da bih sada svjedočila upravo onim katastrofama na koje su znanstvenici upozoravali desetljećima. Sukladno tome, održivi i etički konzumerizam uvelike diktiraju to kako moja generacija kupuje. Pokrivanje održivih prednosti digitalne mode u odnosu na brzu modu moglo bi izazvati efekt curenja prema dolje ako slavne osobe i utjecajne osobe počnu nositi digitalni dizajn. Ne bi li bilo cool doći do digitalne verzije komada koji ste vidjeli na svom stilskom idolu?”

Za mlade ljudi koji se pokušavaju pronaći u svijetu medija danas, ima jedan savjet: “Pokrenite nešto svoje.” Nijedan uspješni mladi novinar kojeg poznaje, kaže, nije se oslanjao na rad za velike publikacije kako bi izgradio vlastito ime već se fokusirao na stvari do kojih mu je stalo na vlastiti kreativan način.”“Osim toga, neka vam postane ugodno eksponirati se jer su veze ključ za ulazak u prostor u kojem želite biti. Na sreću, internet nam je mnogo olakšao komunikaciju s ljudima koji nas inspiriraju”, zaključuje. Panel Budućnost mode je digitalna održat će se u prostoru kina Urania, na adresi trg Eugena Kvaternika 3/3, u subotu 10. rujna, od 16 do 17 sati. Ulaznice možete nabaviti ovdje.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube