Nekad je nužno odabrati stranu
MODA

Raf Simons nakon 27 godina gasi vlastiti brend. Prisjetili smo se njegove maestralne karijere

Simons je vanserijski dizajner čija će autentična vizija osjetno nedostajati modnoj sceni

Belgian designer Raf Simons blows a kiss to the audience as he cries at the end of the Jil Sander Fall-winter 2012-2013 collection on February 25, 2012 during the Women's fashion week in Milan. The company announced the day before German fashion designer Jil Sander is set to make a return to the company that bears her name nearly eight years after resigning, with Simons leaving his position of creative director on February 27.  AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
FOTO: GIUSEPPE CACACE / AFP

Svijet je sinoć obišla vijest da nakon 27 godina, legendarni belgijski dizajner Raf Simons gasi vlastiti brend. Simons je vijest objavio na svom Instagram profilu i rekao da mu je kolekcija za proljeće/ljeto 2023. koju smo vidjeli u listopadu u Londonu posljednja. “Nedostaje mi riječi kojima bih izrazio koliko sam ponosan na sve što smo postigli”, napisao je Simons u objavi koja je sada jedina koja postoji na njegovom profilu. “Zahvalan sam na podršci mom timu, suradnicima, medijima i buyerima, obitelji i prijateljima, te našim predanim fanovima i pratiteljima.”

Koji je stvarni razlog iza ovog poteza nije poznato, no nagađa se da se Simons želi fokusirati na ulogu kreativnog direktora u Pradi te da mu tvrtka više nije bila financijski isplativa. Miuccia Prada je, piše Guardian, u ovom trenutku porekla da je zatvaranje Simonsova brenda priprema za njezin odlazak u mirovinu.

OD DIZAJNA NAMJEŠTAJA DO MODE

Raf Simons rođen je 12. siječnja 1968. u Neerpeltu u Belgiji. Pola sata vožnje dalje smješten je gradić Genk u koji je mladi Simons otišao na studij s ciljem da postane dizajner namještaja. Diplomirao je 1991., no već je tijekom studija tražio prilike za staž pa se tako našao i na stažiranju kod poznatog belgijskog dizajnera i profesora na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antwerpenu, Waltera Van Beirendoncka. Katedru za modu na Kraljevskoj akademiji u to je doba vodila Linda Loopa koja je prepoznala Simonsov talent i ljubav prema modi te ga je nagovorila da 1995. pokrene liniju muške odjeće.

Simons s CFDA nagradom 2018. godine. Tijekom karijere osvojio ju je četiri puta, a 2017. istovremeno su mu dodijeljene ona za najboljeg dizajnera muške i ona za dizajnera ženske odjeće Foto: Theo Wargo/Getty Images/AFP

Simonsa je jako motiviralo ono što je tada radila tzv. Antwerpenska šestorka čiji je i Beirendonck bio član uz Ann Demeulemeester, Driesa Van Notena, Dirka Van Saenea, Dirka Bikkembergsa i Marinu Yee. A kad ga je Beirendonck odveo na Tjedan mode u Parizu gdje je prvi put vidio rad Martina Margiele, više nije bilo povratka. U svojim je kolekcijama slijedio neka od načela rada dizajnera kojima se divio i na kraju dobio brend koji spaja mladenački duh s iznimno dobro krojenim klasičnim komadima. Prva kolekcija bila je spoj silueta koje je vidio u britanskim školama za dječake, punka, Kraftwerka i Bauhausa. Sve je to bilo dio Simonsovih iskustava i sjećanja iz djetinjstva i s takvim je pristupom nastavio raditi do danas.

Nakon prikazivanja kolekcije za jesen/zimu 1999. Simons je na iznenađenje mnogih zatvorio brend kako bi se fokusirao na odmor i formiranje bolje strukture unutar tvrtke. Godinu dana kasnije brend je ponovno pokrenuo sa sjedištem u Antwerpenu i za prvu reviju angažirao modele amatere koje je našao na ulici, a još četiri godine kasnije pokrenuo je i pristupačniju liniju, također muške odjeće, Raf by Raf Simons. Paralelno je vodio i katedru za modu na bečkom Sveučilištu primijenjenih umjetnosti gdje je ostao sve do 2005. kada mu je karijera krenula u potpuno novom smjeru. Postao je kreativni direktor njemačkog brenda Jil Sander.

Odjevna kombinacija iz Simonsove prve kolekcije za Jil Sander i njegove prve ženske kolekcije ikad, kolekcija za jesen/zimu 2006. godine Foto: Francois Guillot / AFP

SIMONS KAO KREATIVNI DIREKTOR

Bio mu je to prvi angažman na poziciji kreativnog direktora, bio je prvi nasljednik same Jil Sander, te je tada prvi put počeo kreirati i žensku odjeću. I pokazao je da je iznimno vješt u tome. Simons je zaslužan za tranziciju tog brenda u novo tisućljeće na najbolji mogući način. Posljednja kolekcija bila mu je ona za jesen/zimu 2012. godine nakon čega je napustio brend na zahtjev vlasnika kuće, tvrtke Onward Holdings koja je u planu imala da se na poziciju kreativne direktorice vrati sama Sander. Simons nije dugo bio bez ekstra angažmana uz onaj koji je već imao u vlastitom brendu.

Haljina iz Simonsove prve kolekcije za Dior, haute couture kolekcija za jesen/zimu 2012./2013. Foto: Francois Guillot / AFP

Njegov odlazak iz kuće Jil Sander preklopio se s Gallianovim antisemitskim ispadom u jednom pariškom baru nakon čega je dobio otkaz na poziciji kreativnog direktora u kući Christiana Diora. Bernard Arnault tada je angažirao Simonsa na toj poziciji, a on je već prvom kolekcijom oduševio publiku te je hvaljen zbog toga što je ostao dosljedan Diorovoj originalnoj estetici uz suvremeni pristup. O njegovom radu u Dioru snimljen je i dokumentarni film Dior and I koji je premijeru imao 2014. na Tribeca Film Festivalu. Godinu dana poslije, Simons je napustio Dior, a kasnije je otkrio da je rad u tom brendu jednostavno nosio prevelik pritisak za njega.

Već iduće godine postao je kreativni direktor u Calvinu Kleinu u koji je također donio svježu energiju koja je brendu trebala i za što je dvije godine za redom nagrađen CFDA nagradom i to u kategoriji i za mušku i za žensku odjeću. No nije ih uspio spasiti iz financijskog kaosa. Brend je napustio 2018. nakon samo dvije godine, a Calvin Klein nakon toga je potpuno ugasio svoju pret-a-porter liniju. Nakon toga činilo se kao da Simons više neće preuzimati uloge kreativnih direktora te da će se sasvim fokusirati na vlastiti brend. I u početku je zbilja bilo tako. Predano je radio na muškim kolekcijama, a 2020. uveo je i žensku liniju prvi put od 1991. A onda mu je stigla ponuda koju nije mogao odbiti. Miuccia Prada pozvala ga je da s njom dijeli ulogu kreativnog direktora u Pradi.

Detalj iz posljednje kolekcija za Calvin Klein, kolekcija proljeće/ljeto 2019. Foto: Angela Weiss / AFP

BUDUĆNOST RAFA SIMONSA

Prada i Simons zajedno funkcioniraju zaista sjajno i nema razloga ne vjerovati da je dizajner ugasio vlastiti brend kako bi se fokusirao na rad tamo. Simons je ionako u nizu intervjua kroz godine isticao da s modom ima prijeporan odnos te da mu je najvažnije osobno rasti kroz kolekcije. To odrastanje čak je i doslovno prenosio na revije tako što bi iz godine u godinu angažirao iste modele među kojima je neke bodrio od tinejdžerskih dana sve do diploma, roditeljstva i drugih životnih prekretnica. Kroz odjeću se čitavo to vrijeme referirao na vlastita sjećanja, iskustva, traume i radosti odrastanja i pritom mu je najvažnije bilo zaštiti svoj brend od utjecaja investitora i ostati neovisan.

Miuccia Prada i Raf Simons poziraju zajedno nakon revije na kojoj je prikazana Prada resort 2019. Foto: Sean Zanni / Getty Images North America / AFP Borko Vukosav

Bio je i ostao velika inspiracija za druge dizajnere i umjetnike. Kanye West intervjuirao ga je 2008. za magazin Interview pri čemu je otkrio da mu je upravo Simons bio inspiracija za album 808s & Heartbreak, a o njemu su pjesmu napisali i Frank Ocean i A$AP Rocky. Uz to, Simons je kolekcionar umjetnina. U svojoj kolekciji ima radove velikih umjetnika kao što su Evan Holloway, Mike Kelley, Sterling Ruby, Cindy Sherman i Brian Calvin. Radio je i kao kustos na nizu izložbi u Belgiji, Njemačkoj i Italiji, a i na vlastitim kolekcijama surađivao je s nizom umjetnika među kojima su Franky Claeys, Peter Saville i, najrecentnije na svojoj finalnoj kolekciji za proljeće/ljeto 2023., Philippeom Vandenbergom odnosno njegovim nasljednicima.

U intervjuu koji je dao Peteru de Potteru, a koji je objavljen uz njegov profil u Taschenovoj grandioznoj kompilaciji 100 suvremenih modnih dizajnera objavljenoj 2009. godine, Simons je dao jednu izjavu koja danas, 13 godina kasnije, vjerojatno može poslužiti i kao odgovor svima onima koji se pitaju zašto Simons svoj brend jednostavno nije prodao umjesto da ga ugasi. “Moja tvrtka nije velika. Moj imidž i tvrtka su zapravo u velikom disbalansu. Znam da je sve to moglo biti mnogo veće, ali onda bih se trebao odvezati na puno kompromisa i žrtve. Ja sam se samo htio fokusirati na proizvod. I sretan sam što sam u tome uspio.”