Nakit

O najljepšem nakitu priča nam Maja Miletić. Posjetila je poznati sajam modnih dodataka u Parizu

Maja Miletić (Mammii Jewellery) bila je na prestižnom sajmu Premiere Classe. Otkrila nam je posljednje trendove iz svijeta nakita

Premiere Classe je veliki sajam rezerviran za profesionalce i kroz 25 godina tamo je predstavljeno preko 750 izlagača, dok ga redovito posjećuju buyeri iz cijelog svijeta. Održava se za vrijeme Tjedna mode u Parizu, na njemu nije dozvoljeno fotografiranje, a komunicira se razgledavanjem i razmjenom kontakata. Općenito, svijet nakita jako je diskretan, u Parizu se za vrijeme Tjedna mode paralelno odvija mnoštvo showroomova, no ne zna se tko će na njima izlagati i ne ulazi se lako. Maja je posjetila nekoliko njih i prenosi nam dašak atmosfere.

U Parizu se cijeni ručni rad

Pariz. Zaljubila sam se u grad i njegove ulice. Nekoliko arondismana poznajem kao svoj dlan. One koje ne poznajem obići ću čim mi se pruži prilika. Čak ovaj put i nisam htjela trošiti vrijeme na previše hodanja okolo, ali nisam mogla odoljeti. Jer kako da inače znam što je tamo, skriveno u prolazima i uličicama ovog fascinantnog grada. Da surfam internetom? Ovaj put ne.

Općenito sam razvila otpor prema jednom aspektu korištenja tehnologije. Obožavam internet, svoj mobitel, brzinu kojom mogu saznati informaciju ili ispisati račun. Ali nove stvari, mjesta i ljude, želim vidjeti očima, uživo. Želim osjetiti, ne želim pisati mailove. Radije volim doći i stisnuti ruku.

Ono što sam i kod prvog izlaganja imala priliku vidjeti je koliko se u Parizu cijeni ručni rad. To je ono najvažnije, materijal je ustvari sekundaran. Po tome sam se i ravnala kada sam odabirala izlagače koji su mi najviše zapeli za oko. Kako je Vivienne Westwood jednom rekla: ”Učite o životu, učite imena biljaka, učite o ljudima.” Imala je pravo, jer na taj način najzdravije gradimo vlastiti sustav vrijednosti i prepoznajemo za nas važne, kako predmete, tako i ljude.

Na ovim sajmovima i showroomovima se ne smije fotografirati, a kako su obični posjetitelji u manjini, često mi se znalo događati da me izlagači puni nade zamijene za buyera koji će im možda pomoći u budućem radu. Svaki put mi je bilo žao vidjeti razočaranje kad bih rekla da sam samo dizajner nakita, ali ta emocija uvijek je bila ista, radilo se o studentu koji se tek probija na scenu ili predstavniku jako poznate kuće. Ovdje je potpuno nepoštivanje izvući mobitel ili fotoaparat i okinuti sliku.

Dizajneri nakita koji su na mene ostavili dojam

Ovo su samo neka od imena koja su izlagala na pariškom sajmu, a svakako ih vrijedi izdvojiti. Dizajnerica čiji me se rad prvenstveno dojmio je Grkinja Tania Drakidou. Najčešće radi sa srebrom, pozlaćenim srebrom i dragim i poludragim kamenima. Detalji, vidljiv rad rukom, razmišljanje, poetičnost samih modela, strpljivost i način na koji njeni predmeti love svjetlost – sve se to vidi u prvoj sekundi pogleda na njezin postav.

Tzuri Gueta je pariški umjetnik sa dugom listom suradnika iz modnog svijeta, poput J.P. Gaultiera i Thierry Muglera. Radio je nakit i kostime za Luc Bessonov film Valerian. Njegovi radovi počivaju na postupku koji je patentirao kao Lace Silicon. Radovi se odlikuju mekoćom i lakoćom, a skulpturalna kvaliteta poziva na dodir. Prekrasne organske skulpture izgledaju kao bića iz podmorja, ali možda i s druge planete.

Izložbeni prostor studia Quatorze je bio jednostavno hipnotizirajuć. Police sa stotinama radova su stvarale nešto kao nježnu šumu delikatnih niti, biserja i kristala. Mirne i delikatne Japanke koje su ondje radile samo su pristojnošću pridonijele dojmu mira i dubine.

Valerie Frojo iz Charlet studia iz Marseilla koristi filigranske tehnike za izradu prekrasnih, tradicionalnih i delikatnih komada nakita koji nikad neće izgubiti svoj čar, a korišteni materijal je najčešće 18k zlato.

Osoba koju posebice pratim je Valerie Demure, zbog izvanredne selekcije umjetnika koje promovira na svojoj platformi Objet d’Emotion. Kroz nju sam u zadnje vrijeme osjetila pravo značenje luksuza koji podrazumijeva opću kulturu i sposobnost prepoznavanja radova sa umjetničkom vrijednosti, često izvan mainstream spotlighta. U pariškom showroomu tako su bili izloženi radovi Annelise Michelson, Alice Cicolini i Ioanne Souflie.

To su sve različite umjetnice sa autentičnim konceptom i načinom rada. Valerie sama kaže da su joj zanimljive žene umjetnice zbog jedinstvenog procesa i priča koje nose sa sobom. Tako je jedina kuratorica iz područja finog suvremenog nakita koja je nakon Pariza, radove umjetnica predstavila na PAD London početkom listopada.

Kroz sve što sam vidjela, mogu zaključiti da je najveći luksuz kojem trebamo težiti biti dobar čovjek koji poštuje svoje naslijeđe. Jer je naša priča samo naša i ono što izdvaja iz mase. Uvijek.