VIJEST

Nakon gotovo sto godina, njujorška robna kuća Barneys našla se pred bankrotom. Evo kratkog presjeka

FOTO: @quinoatabouleh •

Povećavanje najma i pad potrošnje kupaca, doveli su poznatu njujoršku robnu kuću Barneys do bankrota

Kao što London ima Harrods, Selfridges i Liberty, Pariz Galeries Lafayette, Milano robnu kuću La Rinascente tako New York ima Barneys, Saks i Bloomingdale’s. Danas je medijske naslove ispunila informacija da je tvrtka Barneys New York Inc. podnijela zahtjev za bankrot nakon pritiska visokih renta i sve manjeg broja kupaca u luksuznim modnim buticima diljem SAD-a. Iz uprave su nabrojali kako njihove procijenjene obaveze stoje između 100 i 500 milijuna dolara, a ovo nije iznenadna vijest. Prema napisima medija The Bussines of Fashion, već nekoliko tjedana pokušavaju spriječiti bankrot pronalaskom partnera ili kupca, ali to im nije pošlo za rukom te je Stečajni sud SAD-a odlučio da tvrtka može nastaviti poslovanje za vrijeme izrade plana zaokreta poslovanja i plaćanje dugova.

“Osim visokih cijena robe, ova robna kuća nalazi se pred istim izazovima kao i svaka robna kuća”, rekao je George Angelich, partner u odvjetničkoj tvrtki za restrukturiranje Arent Fox, u intervjuu za BoF. “Kako se stanarine povećavaju i potrošači prelaze na kupnju putem interneta, postaje vrlo izazovno održavati profitabilnost”, rekao je Angelich.

PRVA ROBNA KUĆA OTVORENA ZALOGOM ZARUČNIČKOG PRSTENA

Prva robna kuća otvorena je 1923. na Manhattanu od strane Barneyja Pressmana koji je založio ženin zaručnički prsten kako bi otvorio prvi dućan na 500 metara kvadratnih. Njegov slogan bio je jasan: Bez besmislica, smeća i imitacija. Svoj posao je gradio lukavim i kreativnim marketingom, a uskoro je postao prvi koji je za svoje oglašavanje koristio radio i televiziju. Ranih 60-ih godina njegov sin Fred u suradnji s Hubertom de Givenchyjem i Pierreom Cardinom zaslužan je za koncept muške dizajnerske odjeće da bi 1976. Amerikancima predstavili talijanskog dizajnera Giorgia Armanija. Nešto kasnije Barneys se etablirao kao mjesto na kojem muškarcima i ženama nude inovativni dizajn te postaju prvo mjesto u Americi gdje japanski avangardni dizajneri pronalaze svoj dom.

U priču ulaze poznate ličnosti kao što je glazbena diva Madonna, ali i sve atraktivne manekenke 80-ih. Linda Evangelista, Naomi Campbell i Christy Turlington u reklamnim kampanjama koje snimaju Nick Knight, Herb Ritts i Steven Meisel te postavljaju nove standarde kreativnosti u modnoj industriji. 1986. godine otvaraju još jednu trgovinu za žene, onu na 17. Aveniji koju dizajniraju arhitekt Peter Marino i produkt dizajnerica Andree Putman i ona dobiva restoran i frizerski salon te brzo postaje središte grada. Među gostima na otvorenju našli su se baš svi koji su nešto značili na sceni, od gradonačelnika do umjetnika Andyja Warhola.

https://www.instagram.com/p/B0vIAmYhmgH/

Novi milenij za Barneys je značio ekspanziju u još neke američke gradove, Dallas, Las Vegas, Boston i San Francisco, a sve ostalo je povijest. Sve do danas kada se kompanija suočila s velikim gubicima te proglasila bankrot. Bilo je i ranijih padova, 1996. godine Barneys se našao na stečajnom sudu nakon svađe s japanskim vlasnikom, robnom kućom Isetan kada su zatvorili trgovine po SAD-u, ali i Japanu. Nekoliko godina kasnije, vlasništvo preuzima Richard Cayne Perry koji je i danas vlasnik.

ŠTO JE ZA SADA POZNATO

Bloomberg navodi kako će dva skladišta ostati u pogonu, kao i mrežne operacije dok su među lokacijama predviđenim za zatvaranje one u Chicagu, Las Vegasu i Seattleu. Izvršna direktorica Daniella Vitale izjavila je kako je čitava industrija u procesu preživljavanja, jednostavno model robne kuće više ne funkcionira. Ni za robne kuće kao što su Neiman Marcus, Saks, Nordstrom. Visoka najamnina nije jedini izazov s kojom se suočava ova robna kuća. Konkurencija online trgovina jednostavno je prejaka. Farfetch, Moda Operandi i drugi nude samo online kupovinu, a mnogo luksuznih brendova teži tome da više kupaca kupuje izravno u njihovim trgovinama. S novim prodajnim mjestima, kupci manje ovise o robnim kućama nego što je to bilo ranije.

Barneys je poput drugih pokušao reagirati tako što je povećao svoje online poslovanje s otprilike 18 milijuna na 200 milijuna dolara pod vodstvom Danielle Vitale. Isto tako proširili su broj svojih Freds restorana te otvorili luksuznu prodavaonicu kanabisa. Ipak, troškovi vezani za vođenje svojih 10 trgovina u New Yorku, Kaliforniji, Illinoisu, Massachusettsu, Nevadi, Washingtonu i Pennsylvaniji nisu bili dovoljni. Tužna je spoznaja da se jedan gotovo stogodišnji brend našao u ovakvoj gabuli i da na leđima nosi težak teret kapitalizma, ali još uvijek nije kasno za zaokret u poslovanju.