MODA

Među prvima u Hrvatskoj radila je s kožom od kaktusa i kore jabuke. Ispričala nam je zašto je to budućnost

Mariana Tanfara, dizajnerica i vlasnica brenda Tama čije su torbe izrađene od veganske kože biljnog podrijetla rekla nam je sve detalje

Mariana Tanfara godinama je radila kao modna dizajnerica u hrvatskim i inozemnim brendovima među kojima su Xnation, Amadeus i Tom Tailor. Dizajnirala je odjeću i modne dodatke, a kako je više učila o njihovoj proizvodnji tako joj je i interes za stvaranje vlastitog brenda modnih dodataka rastao. Brend Tama čije je ime nastalo od prvih dvaju slova njenog imena i prezimena, pokrenula je 2020. i ponudila nešto što u Hrvatskoj još nije bilo dostupno, torbe izrađene isključivo od veganske kože biljnog podrijetla. Veganske kože koje se često označavaju i izrazom eko koža najčešće su izrađene od poliuretana odnosno plastike. To ih čini neodrživima i sasvim ekološki neprihvatljivima kroz čitav proizvodni lanac – od sirovine kao što je poliuretan do recikliranja koje je na kraju životnog vijeka praktički nemoguće, a poliuretan nije ni biorazgradiv stoga takvu torbu ne možemo ni bezbrižno baciti u smeće.

Biljne kože zato su sjajna alternativa. Stella McCartney je u Milanu na sajmu namještaja Salone del Mobile o njima educirala publiku i prezentirala svoje torbe od Mylo kože izrađene od micelija gljiva. Hugo Boss je predstavio tenisice od Piñatexa odnosno umjetne kože nastale od lišća ananasa. H&M u jednoj od svojih Conscious kolekcija koristio je Vegea kožu nastalu od nusproizvoda u proizvodnji vina. Činjenica da postoje takve veganske kože za Marianu Tanfara bilo je otkriće koje je samo bilo dodatni poticaj da realizira vlastiti brend.

BILJNE KOŽE SU BUDUĆNOST

“Veganske kože su relativno novi inovativni materijali. Npr. Desserto (koža kaktusa) i AppleSkin (koža jabuke) koje koristim na svojim modelima dostupni su tek od 2019.”, kaže nam Mariana Tanfara koja je o veganskim kožama učila kroz članke i informacije na portalima, no kaže da je najviše saznala kad se povezala s proizvođačima. Prvo je počela izrađivati ruksake od kože kaktusa i pluta, a nakon godinu dana shvatila je da itekako postoji interes za biljnim veganskim kožama pa je u ponudu ove sezone uvela i manje torbe izrađene od AppleSkina, umjetne kože nastale od kore jabuke. “Materijal je razvila firma Frumat, a proizvodi ga Mabel, talijanski proizvođač”, govori nam Tanfara o AppleSkinu. “U regiji Tirol u sjevernoj Italiji uzgaja se ogromna količina jabuka te se prave sokovi i džemovi. U procesu proizvodnje ostaje velika količina otpada, sjemenke, peteljke i ljuske koje Frumat skuplja, te inače ‘neiskoristive’ ostatke voća, pretvara u fini prah, a zatim i u moderan materijal.”

Iako je jedna od rijetkih, a trenutačno možda i jedina koja je u Hrvatskoj koristi za izradu torbi, dizajnerica vjeruje kako su AppleSkin i druge biljne kože budućnost industrije kožne galanterije. “Sve informacije su dostupne, interes postoji te vjerujem da će uskoro i drugi posegnuti za istim i sličnim materijalima, pogotovo što se dosta brendova, ne samo modnih dodataka već i odjeće, okreće održivoj modi.”

PREDNOSTI I NEDOSTATCI

Najveće prednosti biljnih koža su te da u procesu njihove proizvodnje nema ubijanja životinja i da su mnogo manje štetne za okoliš od tradicionalnih umjetnih koža. Tanfara trenutačno koristi Desserto, AppleSkin kao i pluto te pamuk od kojeg izrađuje podstave. “Na plantažama kaktusa koje se koriste za izradu koža nema umjetnog navodnjavanja već je dovoljna kišnica, što je ogromna ušteda vode”, opisuje nam prednosti ovih biljnih koža. “Jedna od glavnih prednosti korištenja pluta je njegova sposobnost da ukloni CO2 iz naše atmosfere. Ono što kožu od jabuke čini posebnom je to što je obnovljivi izvor iz prirodnog toka otpada. Otpad jabuka proizveden u prehrambenoj industriji klasificira se kao poseban i u većini slučajeva završava na odlagalištu ili se u nekim slučajevima spaljuje kao gorivo.” Kao jednu od mana ističe to da takve kože u sebi ipak imaju određeni postotak poliuretana. 2Ali u odnosu na prave i umjetne kože znatno su manje štetne za okoliš”, zaključuje.

Što se tiče osviještenosti kupaca, kaže da većinu privuče dizajn te da još nisu upoznati s veganskim kožama, većina ih zna tek za pluto. No, čim dobiju više informacija o tome reakcije su vrlo pozitivne. “Torbe se trenutačno mogu kupiti preko Facebook i Instagram profila. Također je u izradi i web stranica te bi uskoro trebala biti gotova”, kaže nam dizajnerica za kraj. “Svi proizvodi su ručno rađeni, neki u malim serijama, a neki su i unikati, ovisno o materijalima koje trenutno imam dostupne. Cijene variraju, ovisno o veličini i složenosti samih modela, manji modni dodaci su od 300 kuna dok su ruksaci do 1200 kuna.”

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube