Nekad je nužno odabrati stranu
HAUTE COUTURE

L’enfant terrible francuske mode nakon 50 godina oprostio se od karijere. Po ovome ćemo ga pamtiti

FOTO: AFP/TMG Creative

Jean Paul Gaultier sinoć je održao svoju posljednju reviju u karijeri, no njegov rad će zauvijek ostati s nama

Od sveprisutnih prugica do Madonninog stožastog grudnjaka, Jean Paul Gaultier zaista je jedan od najvećih živućih dizajnera u povijesti. Njegova djela iznad su običnog pret-a-portera, pa čak i haute couturea, jer ih ne odlikuje samo vrhunska izrada već i detaljno promišljanje koncepta od ideje do revije koje u suvremenim kolekcijama nerijetko izostaje, a itekako razlikuje velike dizajnere od prosječnih.

Gaultier je modnom scenom dominirao 50 godina, 2014. se povukao iz rada na pret-a-porter kolekcijama, a sinoć je u Parizu prikazao i svoju posljednju kolekciju visoke mode. Najavio je to u simpatičnom videu koji je prije pet dana podijelio na svojim društvenim mrežama, no na radost svojih fanova otkrio je i da Gaultier Paris nastavlja dalje punom parom dok je detalje za sada zadržao za sebe.

OD PIERREA CARDINA DO OMILJENOG DIZAJNERA MADONNE

Jean Paul Gaultier 1970.
STAFF / AFP

Gaultier je rođen 1952., živio je u predgrađu Pariza, a kao dijete nije bio okružen modom. Majka mu je bila službenica, a otac računovođa, no ipak ga je privlačio bakin ormar u koji je nerijetko zavirivao, posebno kako bi promatrao korzete. Već je tada počeo smišljati odjevne predmete za svoje baku i majku, a onda je odlučio da bi sjajna ideja, umjesto da upiše studij, bila da počne slati svoje skice stilistima i dizajnerima koji su tada vladali Parizom. To mu se brzo isplatilo jer je Pierre Cardin bio oduševljen viđenim pa je Gaultier za njega počeo raditi već s 18 godina.

Nakon toga radio je malo za Jacquesa Esterela pa za Jeana Patoua, nakon čega se opet vratio Cardinu i vodio njegovu trgovinu u Manili na Filipinima, sve dok 1976. nije predstavio svoju prvu kolekciju. Bile su mu tada samo 24 godine, no imao je jasnu viziju onoga tko želi biti. U svemu mu je pomogao njegov tadašnji partner Francis Menuge koji je kasnije preminuo od komplikacija uzrokovanih AIDS-om, kao i investicije koje je dobio od japanske odjevne kompanije Kashiyama.

Madonna na filmskom festivalu u Cannesu 1991. u kostimu s potpisom Jeana Paula Gaultiera
GERARD JULIEN / AFP

U prvim je kolekcijama bio vrlo odvažan, nije mario ni za čije mišljenje i uživao je u šokiranju publike. Mnogi su mu to predbacivali, no njegov su talent ipak prepoznale neke modne urednice kao što su u to doba bile Melka Tréanton u Elle ili Claude Brouet u Marie Claire. Gaultier je tako ipak dobio vjetar u leđa da nastavi kreirati suknje za muškarce, angažirati starije muškarce i punije žene za modele te brisati rodne granice svojim odjevnim komadima. A slavni su to obožavali. Kreirao je tako kostime za nastupe Madonne i Marilyna Mansona, a za crveni tepih odijevao je mnogo zvijezda među kojima su Kerry Washington, Marion Cotillard, Lady Gaga, Beyonce, Rihanna i niz drugih.

ŽEĐ ZA UMJETNOŠĆU

Jean Paul Gaultier u veljači 2005.
BERTRAND GUAY / AFP

Za Gaultiera, baš kao i za primjerice Galliana ili McQueena, moda je više od odjeće. Ona je umjetnost koja osim vidljive fizičke forme nosi i poruku i šalje energiju kad je vidite, dodirnete, odjenete. Upravo zato, Gaultier se uvijek trudio upoznati druge načine izražavanja svoje kreativnosti odnosno razumjeti druge vidove umjetnosti kako bi u modi bio još bolji i pritom nije zazirao od popularne kulture. Tako je 1988. predstavio svoj prvi glazbeni singl koji se zvao How To Do That, a od 1993. do 1997. vodio je TV emisiju Eurotrash. Potom je 2003. postao kreativni direktor Hermesa, iste je godine sponzorirao veliku izložbu Bravehearts: Men In Skirts u njujorškom Metropolitanu, kasnije je dizajnirao i namještaj, a 2012. je čak bio i član žirija na filmskom festivalu u Cannesu.

Naomi Campbell nosi Viseći sako u kolekciji za proljeće/ljeto 2003.
PIERRE VERDY / AFP

Svi ti izleti u razne kreativne sfere, očitovali su se i u njegovom radu. Stožasti grudnjak koji je postao Madonnin zaštitni znak, kreirao je još 1984., a upravo su ga za njega inspirirali bakini korzeti s početka ove priče. Godinu prije toga prikazao je kolekciju Boy Toy u kojoj je erotizirao pojavu mladih muškaraca odijevajući ih u prugaste mornarske majice, a onda je 1985. nastavio istraživati muško odijevanje predstavivši mušku suknju. 1997. počeo je kreirati visoku modu s ekstravagantnom kolekcijom Salon Atmosphere koja je donijela rodno neodređene krojeve i puno campa. I to je nastavio primjenjivati u svojim ostalim kolekcijama visoke mode kroz koje su nastali kultni komadi poput primjerice letećeg sakoa boje fuksije koji je Naomi Campbell 2003. nosila, a čijom je realizacijom Gaultier htio prikazati modele kao hodajuće vješalice kako ih se često naziva. Oko 2010. vratio se svojim korzetima i punijim modelima na pisti, a 2014. je obznanio da je njegova karijera u pret-a-porteru gotova.

Mnogi su se tada radovali što će veliki dizajner ipak nastaviti kreirati kolekcije visoke mode koje se ionako prikazuju samo dvaput godišnje i mnogo su složenije i delikatnije. Međutim, u 68. godini života, Gaultieru je dosta i minucioznog rada na pojedinim haljinama. Svoju posljednju reviju održao je sinoć u Parizu, a kako je izgledala i koje je svoje kultne komade u njoj reinterpretirao pogledajte u galeriji.

Posljednju reviju nosile su neke od najvećih svjetskih supermodela među kojima su bile Karlie Kloss, Irina Shayk, Coco Rocha, Winnie Harlow i Bella Hadid, a bile su tu i Gaultierove dugogodišnje muze. Dita Von Teese, Rossy de Palma, Miss Universe Iris Mittenaere samo su neke od njih. Gaultier je prigodu iskoristio da se prisjeti svojih kultnih komada i zaštitnih znakova od korzeta preko prugica do visećih sakoa, a na posljednji je naklon izišao u radničkom odijelu.

Jean Paul Gaultier pozdravlja publiku nakon svoje posljednje Haute Couture revije, 22. siječnja 2020.
Anne-Christine POUJOULAT / AFP