ISTRAŽILE SMO

Kako će Zalando postati modni Amazon i zašto ga još uvijek nema kod nas

FOTO: Zalando/TMG Creative

Zalando je najavio lansiranje Zalando Plusa, nešto poput Amazon Primea za odjeću, a nas je to navelo da se zapitamo zašto ga još nema u Hrvatskoj

Ako kupujete odjeću na internetu ili na Instagramu pratite blogerice koje to čine, sigurno ste čuli za Zalando. To je njemačka tvrtka (iako većinsko vlasništvo trenutno ima švedska tvrtka Kinnevik) i najveća online trgovina s odjećom u Europi s nešto manje od 25 milijuna aktivnih korisnika i 29 milijuna prodanih komada odjeće po kvartalu. U idućih pet do šest godina planiraju utrostručiti vrijednost komada koje prodaju na svojim stranicama, a trenutno se ondje nalaze komadi oko 1.500 modnih brendova iz cijelog svijeta.

Zašto misle da bi im to moglo uspjeti? Pa recimo samo da im stranica ima više posjeta od Asosa, H&M-a i Inditexa (Zara, Massimo Dutti, Stradivarius…) te da su im dionice narasle za 17.5 posto nakon što je prije nešto manje od dva tjedna objavljeno da im je prodaja u posljednjem kvartalu prošle godine narasla za 25 posto. Njihov sljedeći korak je Zalando Plus, članski program koji bi im trebao pomoći da postanu, kako ih je BoF nazvao, modni Netflix.

AMAZON PRIME I ZALANDO PLUS SU BUDUĆNOST KUPOVINE

Zalando Plus je svojevrsni odgovor na Amazon Prime. Radi se o članskom programu koji nudi jednostavniju dostavu za cijenu godišnjeg članstva. Program bi trebao biti lansiran iduće godine, dok će s testiranjem krenuti već ove godine u Švicarskoj i Italiji. Amazon svojim Prime članovima dostavlja stvari istog ili idućeg dana, ovisno o tome u koje doba dana su ih naručili, a hoće li isto uspijevati i Zalandu tek ćemo vidjeti. Ono što je važno za njih jest da upravo tu vide rast zarade, ali ne u naplaćivanju članstva već u GMV-u odnosno vrijednosti proizvoda koje prodaju na svojoj stranici, a koja bi prema njihovim očekivanjima već ove godine trebala narasti za 20 do 25 posto.

Osim toga, GMV vide kao referencu za dugoročno mjerenje napretka tvrtke jer planiraju širiti i odnose s partnerima odnosno brendovima kojima će nuditi sve od logistike do marketinga za prodaju njihovih proizvoda putem Zalanda.

Na Zalandu je proizvod uvijek jeftiniji

Da bi u tome uspjeli, okupili su ozbiljan tim. Suosnivači Zalanda Robert Gentz i David Schroeder dodijelili su si veću odgovornost kad su u pitanju marketing i prodaja odnosno financije, njihovom trećem direktoru, Rubinu Ritteru, dodijelili su odgovornost za strategiju, a kao glavu tehnoloških operacija postavili su Jima Freemana, čovjeka koji je prošle godine došao u Zalando iz, logično, Amazona. “Postoji tek nekoliko aplikacija koje su uspjele postati dio života svojih korisnika”, rekao je Schneider na konferenciji za medije u novom sjedištu Zalanda u Berlinu, navodeći pritom za primjere Netlifx i Spotify. “Cilj nam je postati destinacija na kojoj će korisnik zadovoljiti sve svoje modne potrebe.” Je li to već tako?

“Zalando je stranica na kojoj ja kupujem cipele i torbe, prije svega ostalog”, govori mi Andrea Šimunic, bivša kolegica s TTF-a i hrvatska blogerica koja trenutno živi u Amsterdamu. “Iako sama web stranica nije toliko user friendly kao recimo ASOS (filtriranje i traženje na Zalandu je ispod nivoa), robne marke, sniženja, dostava i customer service su razlozi zbog kojih mu se uvijek vraćam.

Na Zalandu su neki od mojih omiljenih brendova kao Even&Odd, Dune London, Ivy Revel, Gina Tricot koje ne mogu naći u Nizozemskoj i, iako i ASOS ponekad nosi isti brend, na Zalandu je proizvod uvijek jeftiniji. Na sniženjima uvijek ima svega iz svake kategorije i to je moje omiljeno mjesto za kupovanje nešto skupljih komada kao što su torbe ili kaputi. A što se tiče dostave, uvijek sve prođe glatko, paket je kod mene za nekoliko dana, a povrat besplatan. Dok s ASOS-om moraš kreirati povratnicu za neke države, u Zalando paketu te ona uvijek dočeka u kutiji tako da je povrat zaista jednostavan.”

JESMO LI SPREMNI ZA PERSONALIZIRANU KUPOVINU?

Netflix je tako uspješan jer uz pomoć umjetne inteligencije uči što volimo gledati i nudi nam prijedloge prema onome što smo već gledali ili pretraživali. Isto vrijedi i za Spotify u kojem korisnici mogu slušati što god im padne napamet, kreirati vlastite playliste, ali i otkrivati novu glazbu na temelju one koju su do tada slušali.

Kad na Instagramu ili u medijima vidimo neki novi trend ili odjevni predmet koji nam se sviđa i poželimo ga za sebe, većina nas želi ga odmah. I to ne samo zato što ga odmah idućeg dana želimo nositi u školu ili na posao, nego i zato što će isti taj trend ili komad odjeće već kroz mjesec dana izaći iz mode. Zalando Plus doskočio bi tom problemu s dostavom istog ili sljedećeg dana, ali i personaliziranim prijedlozima za shopping, baš kao i Netflix i Spotify.

Šveđani i šampon za kosu naručuju online, a mi Hrvati smo jos uvijek skeptični

Međutim, Spotifyja još nema u Hrvatskoj kao ni Amazon Primea ni Zalanda koji je dostupan u čak 14 drugih europskih zemalja. Je li razlog tomu što je u Hrvatskoj platežna moć znatno manja nego primjerice u Njemačkoj ili Velikoj Britaniji gdje Zalando dostavlja, ili korisnici u Hrvatskoj još nisu spremni za personaliziranu kupovinu, teško je reći.

“Zalando nije jedini online shop kojeg kod nas nema, a vjerujem da je to zato što još uvijek nismo tržište koje u velikom postotku kupuje online”, kaže Šimunic. “Šveđani i šampon za kosu naručuju online, a mi Hrvati smo jos uvijek skeptični oko naručivanja, povrata i slično. Ipak, mislim da nas ne dijeli još dugo do dolaska Zalanda na naše prostore, stigli su nam i H&M i Ikea, stići ce i Zalando.”

Njegov dolazak u Hrvatsku bi mogao uvelike promijeniti navike kupaca kojima su Zara i H&M trenutno sveti gral, dok je online kupovina i dalje veliki bauk, a potencijalno i otvoriti nove prilike za razvoj hrvatskog dizajna i tekstilne industrije.