HRVATSKA MODA

Jedini zagrebački tjedan mode napravio je kopiju poznate francuske modne kuće. Ovako su se pokušali izvući

Zagreb Fashion Destination sinoć se suočio s oštrim kritikama na društvenim mrežama jer su za svoju kampanju iskopirali odjevnu kombinaciju modne kuće Schiaparelli

FOTO: Instagram Screenshot

Zagreb Fashion Destination sinoć se suočio s oštrim kritikama na društvenim mrežama jer su za svoju kampanju iskopirali odjevnu kombinaciju modne kuće Schiaparelli

“Pantone Colour Institute već 22 godine najavljuje trendove u bojama. Zbog pandemije su prošle godine vladale siva i crna sa svojim nijansama. Želja je da ove sezone vladarica boja bude pink, ružičasta u svim svojim izdanjima. Inače, u psihologiji ružičasta boja je simbol nade i optimizma, upravo zato je poruka ZFD-a – THINK PINK ! Misli pozitivno i gledaj život kroz ružičaste naočale, to nam je svima potrebno” najavio je jučer u priopćenju za medije organizator i producent Tonči Šundov novo izdanje svog projekta Zagreb Fashion Destination.

Novo je izdanje najavljeno kampanjom, točnije jednom fotografijom na kojoj vidimo odjevnu kombinaciju boje fuksije koja djeluje moćno, ali djeluje i jako poznato. Dio medija podijelilo je kampanju bez mnogo propitivanja no oni koji zaista prate modnu scenu kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu, odmah su shvatili da se radi o odjevnoj kombinaciji iz haute couture kolekcije francuske modne kuće Schiaparelli za proljeće i ljeto 2021.

Elsa Schiaparelli

Zagreb Fashion Destination

Screenshot

NA DRUŠTVENIM SE MREŽAMA POVELA ŽUSTRA RASPRAVA

O nevjerojatnoj je sličnosti prvi progovorio dizajner Damir Begović koji je na svom Instagramu podijelilo fotografiju kampanje ZFD-a te fotografiju kuće Schiaparelli s istom kreacijom i istaknuo da je čak i fotografija snimljena na isti način, s modelom u istoj pozi. Otkrio nam je i da je ostavio komentar ispod objave na profilu ZFD-a no on je ubrzo uklonjen te mu je profil blokiran. Uskoro se javila i stilistica Ivana Pavić koja je također istaknula sličnost kreacija i navela da je nakon komentara i njezin profil blokiran.

Slučaj su na svojim profilima komentirali brojni ljudi s hrvatske modne scene te se Begovićeva prva objava masovno dijelila, a između ostalih podijelili su je i stilist i modni urednik Saša Joka, vizažistica Petra Sever, dizajnerica Marija Kulušić i niz drugih.

IZ ZFD-A SU SE POKUŠALI IZVUĆI DODAVANJEM POTPISA ISPOD FOTOGRAFIJE

Damir Begović između ostalog objavio je i screenshot ZFD-ove Instagram objave kampanje snimljen u 20:25 te još jedan screenshot iste objave snimljen iza ponoći na koji je dodan natpis “Campaign Inspired by Schiaparelli” koji do tada ispod objave nije postojao. Ne samo da nije postojao već u priopćenju za medije koje je na mail Super1 redakcije stigao jučer ujutro, nije istaknuto tko stoji iza kreacije u kampanji niti je spomenuto da se autor inspirirao djelom kuće Schiaparelli. Kontaktirali smo PR agenciju ZFD-a s pitanjem tko je autor i zašto se do tada nije spominjala ta inspiracija. Javili su nam se s odgovorom u kojem su se ogradili od kreativnog koncepta projekta te su upit proslijedili ZFD-u.

Tu dolazimo i do još jednog pitanja – gdje je granica između inspiracije i kopije? Brojni su se dizajneri kroz godine inspirirali svojim prethodnicima u modnim kućama u kojima rade pa čak i radom drugih dizajnera iz industrije koji su kroz povijest stvarali, no činili su to kroz iscrpna istraživanja njihovog načina rada. Istraživali su tehnike, čitali knjige, odlazili na izložbe i razvijali nove kreacije koje nose esenciju dizajnera koji im je bio inspiracija, no nikako nisu identične jer bi se onda jednostavno radilo o krađi.

JE LI HRVATSKA MODA ZAISTA TAKO NISKO PALA?

Jako je teško shvatiti, a još teže prihvatiti da je jedini tjedan mode koji nam je ostao, umjesto svim sjajem talenata koje imamo, publici odlučio pristupiti kopijom. No, činjenica je da hrvatska modna scena već godinama polako umire. U studenom 2015. održan je posljednji Modni ormar na kojem su pred internacionalnim žirijem svoje radove prikazivali mladi dizajneri i studenti modnog dizajna. U svibnju 2017. posljednji je put održan udruženi Fashion Week Zagreb i Cro A Porter, u studenom iste godine održan je posljednji Fashion Incubator, još jedno natjecanje za mlade čiji je pobjednik kao dio nagrade dobio i nastup na zagrebačkom Fashion.hr-u. A onda je u srpnju 2020. održan i posljednji Fashion.hr čiji su nam organizatori tada rekli da će u budućnosti svoje snage usmjeriti u neke druge projekte. Producent Zagreb Fashion Destinationa, Tonči Šundov, jedini nam je krajem prošle godine već potvrdio svoje događanje za ovu sezonu.

S obzirom na to da je Šundov ovom kampanjom poslao poruku da mu stvarno nije stalo do toga da promovira hrvatski dizajn, nama istinskim zaljubljenicima u modu ostaju tek povremene izložbe te jedno malo, ali važno događanje, revija diplomskih kolekcija studenata modnog dizajna Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, poznatija pod imenom DIPMOD. I čini se da nam je nužna jedna velika reforma koja mora početi od obrazovanja dizajnera i penjati se prema gore kako bismo došli do razine svijesti u kojoj će nam slučaj koji se upravo dogodio sa ZFD-om biti nezamisliv.

Update 15:12: ZFD je kroz današnji dan, 14. svibnja, uklonio objavu s fotografijom kampanje sa svog Instagram profila.

Update 15:51: ZFD je nakon uklanjanja kampanje na svom Instagram profilu objavio ispriku, obećali su da neće koristiti fotografije te da će ubuduće voditi računa o tome da ne ugrožavaju tuđa autorska prava. Ispriku prenosimo u nastavku.

https://www.instagram.com/p/CO2tWf-Lgp8/