Modna priča

Doris Raymond u vintage modu ušla je slučajno, a danas posjeduje kostime Audrey Hepburn i Marylin Monroe

Čuvena lovkinja na vintage komade uskoro će prodati velik dio svog impresivnog asortimana na aukciji

FOTO: TGM CREATIVE / afp

Doris Raymond u sedamdesetima je živjela u San Franciscu i prodavala enciklopedije od vrata do vrata. Nadimak joj je bio door-to-door Doris. Putovala je kroz Montanu, Idaho, Washington, Oregon, Nevadu, Utah i na svakom od tih mjesta obilazila bi trgovine s rabljenom robom i pronalazila stvari, inicijalno samo za sebe. Kroz vrijeme je prikupila gomilu komada, a kad je bila prisiljena preseliti se iz dvosobnog stana u studio apartman počela je odlaziti na buvljake i prodavati ih. Tek je tada shvatila da na svojoj ljubavi prema kopanju po rabljenoj robi nešto može i zaraditi.

Prvi butik otvorila je 1981. u San Franciscu. Trebalo je prije toga smisliti ime kako bi posao mogla registrirati pa je otišla u javnu knjižnicu San Francisca i satima tražila ideje, ali ništa. Odustala je, sjela u auto i upalila radio s kojeg je počela pjevati Barbra Streisand. I tad joj je sinulo – The Way We Wore, kakvo savršeno ime. Nije se u tom trenutku nadala da će joj uskoro na vrata pokucati Van Ramsey. Kostimograf je u to doba radio kostime za poluautobiografsku trilogiju Hortona Footea za koju je tražio odjeću iz edvardijanskog doba. Raymond je imala točno ono što je Ramsey tražio i to je bio prvi korak do gradnje institucije koja su The Way We Wore i Doris Raymond danas.

OSVAJANJE HOLLYWOODA

Raymond je nakon toga odlučila unajmiti jedan stan u Los Angelesu i tamo pozvati niz kostimografa i dizajnera da razgledaju njezin asortiman. Prve godine kad je to napravila vladala je groznica oko Dinastije i na otvorenje je došao kostimograf serije, Nolan Miller. “Sa sobom je doveo Joan Collins i to je za mene bila ogromna stvar”, rekla je Raymond u podcastu magazina Threads. Nakon tog prvog puta pomislila je da bi mogla raditi isključivo to – posuđivati i prodavati odjeću za filmove, serije i predstave. No, vratila se u San Francisco i nastavila periodično odlaziti u LA. Sve dok se karte nisu posložile tako da nije imala drugog izbora.

Naime, fatalno se zaljubila i odlučila otkazati najam svog skladišta i preseliti se u Los Angeles. The Way We Wore na trenutak je otišao u povijest, a Raymond se koncentrirala isključivo na suradnju s kostimografima i pronalazak komada za njihove potrebe. Veza, međutim, nije opstala, no drugi su faktori nagovorili Raymond da ostane u gradu anđela. Njezina prijateljica odlučila je usporiti i smanjiti poslovanje. Imala je velik butik i jednostavno je pitala je li Raymond zainteresirana preuzeti ga. I tako je 2004. The Way We Wore ponovno otvoren u srcu Hollywooda, gdje i pripada.

Doris Raymond s Ditom Von Teese i Debi Mazar u svojoj trgovini 2009. FOTO: Frazer Harrison/Getty Images/AFP

VLASTITA EMISIJA O LOVU NA VINTAGE

Nije trebalo dugo da i sama Doris Raymond dospije na male ekrane. TV kuća Smithsonian Networks odlučila je snimiti dokumentarni serijal o tome kako Raymond pronalazi rijetke komade. Serijal je nazvan L.A. Frock Stars, a u njemu kroz tri sezone pratimo Doris Raymond i njezine zaposlenike Sarah Bergman, Kylea Edwarda Blackmona, Jascmeen Busch i Shelly Reiko Lynn kako obilaze luksuzna imanja i aukcije na kojima pronalaze odjeću te se susreću s poznatima i njihovim stilistima kojima posuđuju komade. Kroz taj je serijal Raymond postala slavna i sasvim učvrstila svoju važnu poziciju u Hollywoodu.

Kyle Blackmon, Doris Raymond, Sarah Bergman i Shelly Lyn Erdmann na premijeri L.A. Forck Stars FOTO: Michael Buckner/Getty Images NorthAmerica/Getty Images via AFP

Nakon serijala nastavila je priče iz butika dijeliti na YouTube kanalu The Way We Wore koji je iznimno popularan i koji prati više od 60 tisuća ljudi. Na njemu educira publiku o kultnim komadima iz povijesti mode i dijeli fascinantne priče o tome kako je naišla na pojedine komade. U jednoj epizodi ispričala je priču o tome kako je kupila originalnu haljinu koju je Audrey Hepburn nosi u filmu Doručak kod Tiffanyja, u jednoj je pokazivala rijetke komade koje je Yves Saint Laurent kreirao dok je bio kreativni direktor Balmaina, a u jednoj kostime Marylin Monroe i Olivije Newton John koje je prodavala na aukciji kuće Julien’s.

ČUVENA SOBA ZA INSPIRACIJU

Hollywood nije jedino mjesto čije je aktere Raymond očarala svojim raskošnim izborom vintage komada. Modna industrija nadjenula joj je nadimak dobra vila modne inspiracije jer je jedna od omiljenih adresa modnih dizajnera kad su u potrazi za nadahnućem za iduću kolekciju. U njezinom su fundusu inspiraciju tako tražili Tom Ford, Martin Margiela, John Galliano, Iris Apfel, Sandy Powell i niz drugih, a Raymond je zbog toga unutar trgovine otvorila tzv. sobu za inspiraciju u koju se dolazi po dogovoru i u kojoj možete vidjeti najčudesnije komade ikad kreirane.

“Posebno se sjećam jednog šešira Sonije Delaunay koji je imao i originalnu skicu i jednog večernjeg sakoa Charlesa Jamesa koji je izgledao kao oblak od crnog tafta”, kazao je Martin Margiela za WWD o svom posjetu butiku The Way We Wore. “Tijekom sljedećih godina, pri svakom svom posjetu, otkrivao bih nevjerojatne komade i uživao u pričama i povijesnim činjenicama koje Doris uvijek rado i velikodušno dijeli. Ostajem zadivljen njezinom jedinstvenošću, dubinom njezina znanja i iznad svega njezinom dirljivom osobnošću.”

Raymond je oduševila i velikog Johna Galliana. “Ovo čarobno mjesto sa skrivenim blagom, beskrajan izvor inspiracije, kisik za sve strastvene i opsjednute kreativce, glazba koja potiče moje sveobuhvatne strasti”, rekao je Galliano za WWD o iskustvu u The Way We Wore dodavši da je upravo tamo otkrio kako izgledaju originalni uzorci iz 1800-ih, čipka iz 1900-ih i paučinasto izvezene perle na komadima iz 1920-ih. A to se u njegovom radu zaista i vidjelo. Galliano se iznova vraćao u povijest, proučavao načine izrade tkanine, kroja i detalja i prenosio to u svoje kolekcije i upravo zbog takvog je pristupa jedan od najvećih dizajnera u povijesti mode od čijih vam spektakularnih komada mogu poteći suze.

THE WAY WE WORE ODLAZI U POVIJEST?

Doris Raymond uživala je u svojoj karijeri no tumor na mozgu otkriven prošle godine, sada već uspješno operiran, natjerao ju je da uspori i promisli o smjeru u kojem želi nastaviti. Zato je odlučila 16. studenog 2022. ponuditi 400 komada iz svog asortimana na aukciji kuće Julien’s. Među komadima koji će se naći u prodaji krije se rijedak kaput iz 1923. koji je u prvim danima svoje karijere kreirala Gabrielle Chanel, tu je jedno Dior odijelo iz New Look kolekcije s kraja 1940-ih, Versace kombinezon inspiriran Marcom Chagallom koji je pripadao Whitney Houston, Souper haljina koju je tvrtka Campbell kreirala nakon rasta popularnosti njihove juhe zahvaljujući Andyju Warholu u 60-ima i niz drugih impresivnih komada iz povijesti mode i popularne kulture.

“Ovi komadi zaslužuju pripadati nekoj kolekciji u kojoj će ih ljudi moći vidjeti tako da se nadam da će ih kupiti muzeji”, kazala je Raymond za WWD povodom najave aukcije. A na pitanje što će raditi nakon što rasproda ove komade kazala je: “Znam da su emisija na Smithsonian Channelu i moj YouTube kanal inspirirali mnoge ljude i to je ono na što se želim fokusirati – inspiracija drugih. Što će to točno biti i na što ću ih inspirirati? Možda na održivost. Još ne znam. Znam samo da sam radila previše.” The Way We Wore butik i njegova soba za inspiraciju ostat će otvoreni, a Raymond će se u budućnosti više fokusirati na stručno savjetovanje.