MODA

Alber Elbaz dizajnirao je odjeću u kojoj se žene osjećaju bolje

Prisjećamo se života i djela čuvenog dizajnera

(FILES) In this file photo taken on September 08, 2015 in Paris, artistic director of the Couture house Lanvin, designer Alber Elbaz, poses during the exhibition "Manifesto" dedicated to his work. Alber Elbaz, the fashion designer whose audacious designs transformed the storied French house Lanvin into an industry darling before his shock ouster in 2015, has died aged 59, the Richemont luxury group said on April 25, 2021. (Photo by Patrick KOVARIK / AFP)
FOTO: Patrick KOVARIK / AFP

Prisjećamo se života i djela čuvenog dizajnera

“Nismo tu da bismo transformirali žene, tu smo da bismo ih zagrlili”, rekao je jednom Alber Elbaz, izraelski modni dizajner koji je u dobi od 59 godina preminuo u subotu 24. travnja, nakon što mu se zdravstveno stanje zakompliciralo zbog Covida-19. Elbaz je rođen 12. lipnja 1961. u Casablanci u Maroku. Završio je Shenkar College of Engineering and Design u Izraelu pa je 1985. preselio u New York s 800 dolara koje mu je majka dala u džepu, kako bi pokušao postati profesionalni modni dizajner. Pravo ime bilo mu je Albert no po dolasku u New York promijenio ga je u Alber jer, kako je otkrio u jednom dokumentarcu, strašno mu je išlo na živce kako Amerikanci izgovaraju njegovo ime. Htio je da zvuči više francuski pa je jednostavno izbacio t.

Majka ga je od djetinjstva motivirala, vodila na tečajeve crtanja uvidjevši da ima velik talent za modu i dizajn, a u New Yorku je brzo dokazao što sve može. Sedam je godina radio vjenčanice, a onda je postao glavni pret-a-porter dizajner francuske kuće Guy Laroche. Potom ga je u YSL-u zaposlio Pierre Bergé, Saint Laurentov partner, a onda je 1998. kuću kupio Gucci, a Elbaz je dobio otkaz te ga je zamijenio Tom Ford. Tri godine kasnije dobio je posao koji mu je zauvijek promijenio karijeru i na kojem je kreirao neke od najpoznatijih modela koje pamtimo i danas. Dakako, bila je to pozicija kreativnog direktora u najdugovječnijoj francuskoj modnoj kući Lanvin.

Mladi Alber Elbaz na svojoj prvoj reviji za Guy Laroche 13. ožujka 1997.

ELBAZ JE U LANVINU RADIO ONO ŠTO NIJE NITKO PRIJE NI POSLIJE

Elbaz je u kući Lanvin proveo 14 godina te je upravo ondje demonstrirao što je zapravo sposoban učiniti na području modnog dizajna. Pokazao je cijelom svijetu mode kako se drapira, kako jednostavnim tehnikama možete dobiti zbilja efektnu koktel haljinu, kako zaboraviti na pravila i kombinirati boje na neočekivane načine. Koristio je tkaninu kao glavni alat i dopuštao joj da ona diktira smjer, ali jednako vješto je znao ukrotiti je i krojiti tako da stoji upravo onako kako je on to zamislio. Mnogi su ga zbog toga smatrali zaslužnim za to što kuća Lanvin nije propala, a postao je i jednim od vlasnika brenda s 18 posto udjela. S tom novom vizijom, slijedio je i rast kuće pa su im u periodu od 2005. do 2007. prihodi narasli za 60 posto.

Na svojoj reviji za Yves Saint Laurent 18. ožujka 1999.

I ne samo to, Elbaz je učinio ogroman posao za imidž brenda. Obožavale su ga poznate žene među kojima su Kate Moss, Nicole Kidman, Chloe Sevigny, Karlie Kloss, Anna Wintour, Meryl Streep i niz drugih. Surađivao je na kolekciji trapera s Acne Studios, a 2010. je kreirao dizajnersku kolekciju za H&M što se uvijek prati s velikom pozornošću medija i rasproda u nekoliko sati od predstavljanja. CFDA mu je dodijelio nagradu za najboljeg internacionalnog dizajnera, a Time ga je 2007. godine uvrstio na listu najutjecajnijih ljudi svijeta. Lanvin je napustio 2015. nakon što je na njegovo čelo stigla nova većinska vlasnica Shaw-Lan Wang s kojom Elbaz nije uspio pronaći zajednički jezik.

Nakon odlaska, bavio se raznim stvarima. Ilustrirao je spot za pjesmu Lady Jane glazbenika Mike, kreirao je kostime koje je Natalie Portman nosila u filmu A Tale of Love and Darkness, kreirao je parfem Superstitious, te je surađivao na kolekcijama s nizom brendova među kojima su Converse, Tod’s i drugi. Ove je godine predstavio svoj novi brend AZ Factory kojim je najavio povratak na modnu scenu, no nažalost predstavio je tek jednu kolekciju prije no što je preminuo od Covida-19.

ELBAZ JE U SVOM DIZAJNU MISLIO NA SVE ŽENE

Kad je u subotu objavljeno da je preminuo, na New York Timesu je osvanuo tekst o njegovu životu u kojem mu se predbacuje što nikada nije kreirao it torbicu ili cipele. Međutim, Elbaz je svijetu mode ponudio toliko više od toga. It torbice ne bi trebale biti mjerilo uspjeha u modnom dizajnu niti se Elbaz ikada vodio time. Njegova je vizija bila stvarati komade u kojima će se sve žene osjećati dobro, a izjavio je više puta i to da kad kreira na umu ima i vlastitu tjelesnu težinu odnosno redovito se pita kako bi u pojedinim njegovim kreacijama izgledala i osjećala se žena koja je punija. Još je 2010. kada se nije govorilo o različitosti i pozitivnom pristupu u percepciji vlastitog i svakog drugog tijela, organizirao kampanju u koju je uključio obične ljude različitih dobi i zanimanja među kojima su bile i 18-godišnja glazbenica i 82-godišnja umirovljenica.

“Kad radite haljinu za crveni tepih i sve što vas zanima je torbica, ogrlica i par naušnica, promašili ste smisao. Ja želim vidjeti žene. Želim razumjeti tko su one”, rekao je iskreno u video intervjuu za Vogue kakve je rado davao jer je bio iznimno televizičan i talentiran za takav oblik komunikacije. Time je htio reći da on zapravo želi da odjeća bude nevidljiva. “To je poput arhitekture”, objasnio je slikovito. “Kad uđete u sobu, ako ju je i dizajnirao vrhunski arhitekt, ne želite reći ‘kakva krasna arhitektura’. Želite se osjećati kao da gotovo ništa nije učinjeno. Ja moram kreirati komad koji će na kraju nestati. Sve što želim vidjeti je žena koja ga nosi.”

Modni urednik i kolekcionar Alexander Fury rekao da je Elbaz omogućio ljudima da sanjaju i upravo je to precizan opis njegovog pristupa radu. Htio je omogućiti svima da se osjećaju dobro u odjeći koju nose i da kroz nju do izražaja dođe njihova osobnost. I upravo je to bit mode na koju u moru trendova i Instagram kombinacija, vrlo lako zaboravljamo.