MODA

Aktualni modni mjesec obilježila su reizdanja starih kolekcija i trendova. Ima li to smisla?

Svima nam je dosta trenirki na pistama, ali reinterpretirati legendarni couture u pret-a-porter kolekciji u 2021. možda i nije najbolja ideja

Modni mjesec završio je u utorak, a taj je dan otvorila revija kuće Chanel. Kreativna direktorica Virginie Viard za nju je odlučila oživjeti siluete, ali i styling, pistu i glazbu 80-ih i 90-ih te je pripremila reviju u stilu svog prethodnika, Karla Lagerfelda. Pierpaolo Piccioli je doslovno dao izraditi tri odjevne kombinacije iz Valentinove arhive za novu proljetnu kolekciju.

Miuccia Prada nije bila tako doslovna. Ona je uzela jedan trend 2000-ih i reinterpretirala ga u obliku ultra kratkih suknji niskog struka sa sirovim rubovima. I dok je sve to djelovalo jako zabavno, pitanje je do kada će modne kuće živjeti na staroj slavi i nostalgičnim trendovima?

REINTERPRETACIJA VISOKE MODE 20. STOLJEĆA ZAHTJEVA POŠTOVANJE

Prije nego što je prikazao svoju prvu, a i prvu couture kolekciju za kuću Balenciaga nakon 53 godine kada je posljednju kreirao sam osnivač, Demna Gvasalia oklijevao je godinama. Ali znao je, otkrio je u recentnom intervjuu za magazin Another, da je couture esencija kuće Balenciaga, da se Cristobal Balenciaga i danas smatra najvećim couturierom svih vremena te da je njegova dužnost oživjeti tu povijest ove modne kuće. O couture kolekciji koju je prikazao u srpnju ove godine u Parizu razmišljao je šest godina, a proveo je 18 mjeseci intenzivno je pripremajući te uz čitav proces veže emociju straha.

Gvasalia je uspio kreirati sjajnu kolekciju visoke mode koja se istovremeno referirala na osnivača Balenciage i govorila jezikom budućnosti. Čitavu ovu sezonu tijekom modnog mjeseca, niz dizajnera pokušao je učiniti isto. Pierpaolo Piccioli je također u tome bio jako vješt. No, čini se kao da je većina drugih uskočila na taj vlak samo zbog trenda, preskačući ključne korake koji su nužni kad se reinterpretira nešto, u pojedinim slučajevima gotovo sveto.

Nepoštovanje originalnih autora kao i muzeja i privatnih kolekcionara vintage komada tu je osnovni problem, smatra Cherie Balch, jedna od najpoznatijih dilerica vintage couture komada. O tome je ovih dana ekstenzivno izvještavala na svojim društvenim mrežama. Predstavnici muzeja prate aukcije i plaćaju ponekad i stotine tisuća dolara za originalne komade koji potom postaju centralni eksponati njihovih izložbi. Posebno kada se radi o coutureu, komadi iz prošlog stoljeća radili su se u potpunosti ručno, bez upotrebe šivaće mašine kako bi onaj koji komad izrađuje imao potpunu kontrolu nad svakim ubodom igle jer svaki je šav morao biti savršen. Vintage dileri potroše ogromne količine vremena i energije kako bi pronašli rijetke originalne komade od kojih je neke gotovo nemoguće pronaći. Reizdanja ne mogu i nikada neće biti tako vrijedni poput originalna, a činjenica je da će pojedina reizdanja danas koštati više nego što bi koštao original kad biste ga uspjeli pronaći i kupiti.

IMA LI KLIJENATA ZA COUTURE?

No, i da se vratimo minucioznim tehnikama ručnim tehnikama izrade odjeće te da modne kuće zaista počnu kreirati komade koji kvalitetom mogu parirati onima sa sredine prošlog stoljeća, tko bi ih nosio? Nakon svoje posljednje revija 1968. godine u Parizu Cristobal Balenciaga jednoj je klijentici navodno rekao: “Zašto želiš da nastavim? Nemam više koga odijevati.” Balenciaga je već tada znao da couture ostaje u prošlosti te da je budućnost mode u pret-a-porteru.

Modne kuće počele su raditi jeftinije verzije večernjih haljina koje se više ne rade ručno, a žene koje si to mogu priuštiti više ne odlaze kod couturiera po raskošne komade, kako dnevne tako i večernje, napravljene po mjeri samo za njih. One danas na dnevnoj bazi nose Gucci trenirke, a za svečana izdanja biraju večernje haljine iz pret-a-porter kolekcija Valentina ili Balmaina. Za modu više malo tko mari i ne čini se kao da reinterpretacije iz vremena kad tomu nije bilo tako pridonose poboljšanju situacije. Trebaju nam nove dizajnerske ideje, komadi prikladni 21. stoljeću koji se na prošlost referiraju kvalitetom zbog situacije s klimatskom krizom koju proživljavamo i svijest o tome da moda traje.

Prati S1 i na našim društvenim profilima:

Facebook Instagram YouTube