DRUŠTVENE MREŽE

Sadfishing ili kako koristimo intimne osobne probleme da bismo privukli pažnju na društvenim mrežama

FOTO: @proactiv

Fenomen sadfishing je dijeljenje svojih intimnih problema na društvenim mrežama

Sadfishing je fenomen koji opisuje situaciju gdje netko dijeli svoje osobne probleme kako bi zadobio simpatije na društvenim mrežama. Potenciranje neke nevolje ili bijede koja za cilj ima privući publiku i potaknuti javnost na reakciju, sve je popularnija. Ono kad se više ne zna kako i što bi se prezentiralo, a glad još uvijek nije utažena, doskače se novim izazovima.

SVE JE POČELO S KENDAL JENNER

Mentalno zdravlje i emocionalna pitanja su onaj zadnji kotačić kojim se ljudi često služe kako bi zadobili pažnju drugih. Od problema s ovisnošću, zlostavljanjem u djetinjstvu, seksualnim zlostavljanjem u karijeri, kožnim bolestima koje su narušile kvalitetu života i slično. Posljednje vrijeme ne možemo ne primijetiti da se fenomen raširio na sve životne sfere. Na društvenim mrežama svakodnevno možemo pronaći barem nekoliko primjera, ali se uskoro postavilo pitanje je li sadfishing otrovan i šteti li drugima i kako.

Sadfishing je, piše Dazed, prvi put upotrijebljen prošle godine, nakon što je Kendal Jenner na Instagramu objavila da je angažirana kao zaštitno lice brenda Proactiv koji je inače specijaliziran za borbu protiv akni. Njezina majka, Kris Jenner najavljivala je kako uskoro izlazi sirova i vrlo osobna najava njezine kćeri, a fanovi su ostali razočarani kada su shvatili kako je to samo dio kampanje. Osjećali su se prevareno.

NAJUGROŽENIJI SU MLADI

https://www.instagram.com/p/BwU7bMYHR0i/

Danas, gotovo godinu dana nakon, prema novom istraživanju Digital Awarnes UK koji je nedavno objavljen, fenomen se pokazao malo problematičnim. Istraživanje je provedeno licem u lice s više od 50 tisuća učenika u Velikoj Britaniji, u dobi od 11 do 15 godina i dokazano je da sadfishing ima negativne učinke. Zaključeno je da se nakon sadfishinga čovjek ne osjeća bolje, već prazno ili razočarano.

Učenik koji je saslušan priznao je istraživačima da je na Instagramu pisao o problemima koje ima kod kuće, ali – unatoč tome što su ljudi komentirali i voljeli njegove postove – sljedećeg dana u školi je optužen da žudi za pažnjom. “Dijeljenje mojih osjećaja na mreži učinilo je da se na neki način osjećam još gore, ali i podržano”, rekao je.

Još neki tinejdžeri u studiji izvijestili su da su i oni bili napadnuti jer su javno izražavali tugu. “DAUK je zabrinut zbog broja učenika koji su izloženi maltretiranju (kroz komentare na društvenim medijima, aplikacije za razmjenu poruka ili licem u lice), što bi mogao biti ozbiljan problem mentalnog zdravlja”, piše u izvješću kako prenosi Dazed. Primijetili su kako studenti često ostaju razočarani ne dobivajući podršku koja im je potrebna na mreži.

Drugim riječima, objavljivanjem poruka o svojim emocionalnim problemima riskirate da nećete dobiti odgovor koji želite. No, čini se da nedostaju rezultati studije kontekst i nijansa: tko objavljuje što, gdje i tko odgovara? Kako doista definirati što je istinski vapaj za pomoć, a što za pažnju te postoji li uopće razlika između tog dvoje?

Kako doista definirati što je istinski vapaj za pomoć

Na mnogo načina se sadfishing može se usporediti s fenomenom vrućih, mišićavih muškaraca ili žena koji objavljuju svoje nesigurnosti ili probleme s fizičkim izgledom (navodno) zbog lajkova putem interneta. No, iako se u nekim slučajevima može činiti nevjerojatnim da bi netko sa ‘savršenim tijelom’ iz udžbenika mogao osjetiti nisko samopoštovanje, to je i dalje sasvim moguće. Uostalom, samopoštovanje je veza s umom i tijelom, a zapravo nisko samopoštovanje je ono što šalje nas u teretanu za početak.

Ako osjećate potrebu da objavite svoje emocije na društvenoj mreži, vjerojatno vam nešto treba. Teško je iz objave na društvenim medijima reći je li to pažnja ili potvrda. Zapravo, samo kad je riječ o brendu (recimo Proactivu) stvarno možemo posumnjati da netko može imati neiskrene motive. Za mnoge mlade ljude sadfishing je ili samo prisustvo i svjesnost emocija ili prilika da pronađu suosjećanje i izgrade mrežu podrške na mreži.