KEMIJA KOJA OSVAJA

Moć prvog dojma: Je li prvih sedam sekundi ključno? Evo na što treba paziti na razgovoru za posao

Portrait of young  female client or candidate sitting at table, talking to male manager and smiling in office. Job interview or consultancy concept. Young attractive woman during job interview

Veliku ulogu ima govor tijela, a nervoza može biti naš neprijatelj. Kako bismo je se riješili, možemo se ugledati u Wonderwoman

Imate samo jednu priliku da ostavite dobar prvi dojam, izreka je koju ne bismo smjeli uzimati zdravo za gotovo, osobito ako uzmemo u obzir da za to imamo samo sedam sekundi. Da, dobro ste pročitali, ljudi već u prvih sedam sekundi, prije nego što i kažemo ‘Bok, ja sam..’, sasvim nesvjesno stvaraju prvi dojam o nama. Procjenjuju mogu li nam vjerovati, koliko smo samopouzdani, simpatični pa čak i kompetentni. I nije važno je li riječ o poslovnom sastanku, razgovoru za posao, izlasku na ispit ili slučajnom susretu s nekim zbog koga nam je srce zaplesalo. Istražili smo što o prvom dojmu kažu znanstvenici, a zatim prenosimo i kratko istraživanje koje smo proveli putem Super1 Instagram profila, jer nas je zanimalo i vaše mišljenje na ovu temu.

Svakodnevno, doslovno orkestrirano, komuniciramo govorom tijela i izrazima lica, riječima koje govorimo, ali i načinom na koji ih izgovaramo. No ljudi to na svojstven način procesuiraju pa na stvaranje prvog dojma utječe:

  • 55 posto onoga što vidimo
  • 38 posto onoga što čujemo
  • 7 posto riječi koje netko izgovori

Dakle, čak 93 posto prvog dojma zapravo nema veze s onim što govorimo, na njega snažnije utječu neverbalni signali. Zato je važno je imati na umu da svojim postupcima možemo poslati pogrešnu poruku, osobito ako se spremamo na razgovor za posao.

Getty Images

Socijalna psihologinja Amy Cuddy sa Sveučilišta Harvard više od 15 godina proučava kako procjenjujemo ljude koje susrećemo te kako stvaramo prve dojmove. U svojoj knjizi “Presence” Cuddy kaže da ljudi vrlo brzo odgovore na dva pitanja kad vas prvi put sretnu – prvo glasi ‘Mogu li vjerovati ovoj osobi?’, a drugo ‘Mogu li poštivati ​​ovu osobu?’.

Psiholozi te dimenzije nazivaju toplinom i kompetencijom, te kažu da bi pri prvom susretnu bilo idealno zadovoljiti obje. Cuddy kaže da većina ljudi, osobito u profesionalnom kontekstu, vjeruje da je kompetentnost puno važniji faktor od nečije topline i pristupačnosti. Ljudi na razgovoru za posao, kaže ona, poslodavcu žele dokazati da su dovoljno pametni i talentirani da vode njegovo poslovanje i zaborave na dojam topline ili pouzdanosti. To su puno su važniji čimbenici prema kojima ljudi procjenjuju jedni druge, smatra Cuddy.

“Iz evolucijske perspektive”, kaže psihologinja, “presudnije je za naše preživljavanje znati zaslužuje li osoba naše povjerenje. Kada smo živjeli u pećini, čovjeku je bilo puno važnije znati hoće li ga njegov bližnji ubiti i ukrasti mu imovinu, nego je li dovoljno kompetentan da zapali vatru. Iako je kompetencija visoko cijenjena, Cuddy kaže da se ona ipak ocjenjuje tek nakon uspostavljanja povjerenja.

Kako bismo u tome uspjeli, prirodnost je, kaže Cuddy, ključ uspjeha: “Dok prepričavamo neki sretan događaja, pričamo cijelim tijelom i tu energiju prenosimo na druge. Na razgovoru za posao trebamo biti svjesni sebe i svog govora tijela kako bismo ostavili što bolji prvi dojam. U tome je najvažnije biti autentičan, svoj.”

No, kada pričamo o razgovoru za posao, mnogima je jako teško pokazati svog, autentičnog sebe. Trema i strah često su kočnica koju ne mogu otpustiti. No i tome ima lijeka. U svojoj knjizi psihologinja Cuddy govori kako se osloboditi straha uoči intervjua za posao te kako u takvim, vrlo intenzivnim situacijama ostaviti što bolji dojam, upravljajući svojim govorom tijela.

Tri savjeta za uspješan razgovor za posao:

1. Zauzmi pozu Wonderwoman. Umjesto da sjedite u čekaonici stisnuti, prošećite. Pronađite neko mjesto gdje ćete biti sami i zamislite da ste Wonderwoman. Stanite u raskoračni stav i stavite ruke na bokove tako da su laktovi široko sa strane, a bradu podignite – tako ćete mozgu poslati poruku da ste sigurni u sebe. Naime, kao što um šalje signale tijelu i pokreće ga, tako i tijelo pokreće um. Oponašajući govor tijela superjunaka možete potaknuti promjene u svom umu i postati sigurniji u sebe bez da si govorite ‘Ja to mogu’, kaže Cuddy.

2. Kažite da ste nervozni. Ako vas pak nervoza uhvati pri ulasku na razgovor, nemojte se sramiti svojih osjećaja. “Recite svom ispitivaču da se osjećate pomalo nervozno jer je ovo za vas velika stvar i zaista ste uzbuđeni. Ako to ne kažete, mogao bi misliti da ste uvijek takvi, da ste inače rastreseni”, savjetuje dodajući da odlaskom na intervju za posao zapravo radite nešto što vam je važno pa to što ste pomalo nervozni ima smisla i ispitivač će to shvatiti.

3. Pazite na govor tijela. Kako bi i vaše tijelo govorilo ono što želite reći, pripazite na držanje. “Sjednite uspravno, otvorite ramena. Tako ćete ostaviti dojam da ste sigurni u sebe. Ako ispitivač sjedi za stolom ispred vas, nemojte se tijelom odmicati od njega i sjediti prekriženih nogu. Dok razgovarate, lagano se tijelom nagnite prema ispitivaču, tako ćete ostaviti dojam da ste uključeni u razgovor”, govori.

Važan je i kontakt očima. “Pripazite da ne pretjerate, nemojte previše zuriti i pogledom fokusirati ispitivača. Održavajte kontakt očima dok razgovarate, no povremeno spustite pogled, najbolje nakon što završite rečenicu, a onda ga opet uspostavite kada vam se ispitivač obrati”, savjetuje.

Sociologinja Cuddy kaže da autentičnost osvaja, a da je to upravo tako za primjer možemo uzeti banke koje su često mjesta koja djeluju uniformirano i čiji zaposlenici ostavljaju dojam formalnosti. Zaposlenici ne odražavaju svoju individualnost već identitet banke. Ipak, i tu nas dojam može prevariti jer postoje iznimke i ovom pravilu. Stvari se doista pomiču u smjeru njegovanja individualnosti.

Posljednji takav primjer je Addiko banka koja radi baš suprotno – promovira individualnost svojih zaposlenika. Tako smo nedavno čitali o Addiko bendu kojeg je osnovala njihova zaposlenica Mia, a u kojem sviraju njezine kolege iz Kontakt centra, IT odjela pa i odjela ljudskih resursa. Da je individualnost na cijeni, slažu se i ovi strastveni glazbenici te kažu da je ona izvor kreativnosti, kako u glazbi tako i u poslu.

Za prvi dojam najvažnije je biti opušten, prirodan, samouvjeren…

Nismo zaboravili ni na mišljenje vas, naših čitateljica i čitatelja. Na našem Instagram profilu pitali smo trudite li se pri upoznavanju s novim ljudima ostaviti dobar dojam, na što vas je čak 86 posto odgovorilo potvrdno, a 14 posto je reklo ne. Mišljenje da nas prvi dojam može prevariti dijeli vas čak 88 posto. Provjerili smo i mislite li je li za prvi dojam važnija verbalna ili neverbalna komunikacija i 64 posto vas prednost je dalo govoru i signalima koje šaljemo tijelom i izrazima lica. U našoj pitalici bili ste slobodni pisati što smatraju ključnim karakteristikama za postizanje dobrog dojma, a ovo su neki od kratkih odgovora koje smo dobili: ležernost, opuštenost, osmijeh, pogled, inteligencija, slušanje, samouvjerenost, vedrina, smirenost, otvorenost, pristupačnost, prirodnost, autentičnost. Čini se da se vaši odgovori slažu s Cuddy, i vama je bitno postići dimenziju topline i kompetencije, a slažete se i da autentičnost osvaja.

Ovaj sadržaj kreiran je u suradnji s Addiko bankom, bankom za netipične bankare. Testirajte svoj prvi dojam na primjeru Addiko benda. Da, Addiko banka ima svoj bend netipičnih bankara kojeg možete poslušati ovdje.